Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-25, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Som jag har märkt så är marknaden så att om folk inte får sitt begärda pris så kanske de går ner en 5-10% och om ingen nappar på det så tar dom helt enkelt bort objektet från marknaden och behåller fastigheten.

Så håller med dig att som det ser ut så blir det inte mer än 5-10% då säljare hellre plockar bort än säljer under det.

Sen är det vissa som verkligen behöver bli av med fastigheten och går ner mer, men det är få.

Att hämta hem vinst på en längre tidshorisont gör man alltid med fastigheter.

Vi går in i en recession nu, vi är bara i början av det. Företagens vinster har inte börjat tappa på allvar ännu. Lite varsel, men ganska begränsat så här långt. Centralbankerna fortsätter att höja styrräntorna och har signalerat att mer följer in i 2023. Förstår att ni är fast i ett önsketänkande om att vi nått botten eller liknande, men det värsta har inte ens börjat. Man kan lägga ut och dra tillbaka objekt hur mycket man vill, den mängden kommer bara ackumulera mer och mer. Marknaden betalar inte 2021-priser längre, det är bara att acceptera faktum. Tåget för att sälja på de nivåerna har gått. Sätter bankerna tak för utlåningen och det inte räcker till för fantasi-priser så är det bara hissen ner som gäller.
Citera
2022-12-25, 08:25
Medlem
2023 blir ett väldigt intressant år.

Jag gissar att euron landar på omkring 15 kr och devalveringen av seketasen får väl ses som över. För den här gången.
Citera
2022-12-25, 09:09
Citat:
Michael Grahn, chefekonom på Danske Bank, ser också risker i ett land där drygt två tredjedelar av hushållen äger sin bostad, varav närmare hälften har rörligt bolån.

– I Sverige har vi en hög skuldkvot, på 200 procent i förhållande till disponibel inkomst. Men siffran är egentligen större än så. I statistiken, som hämtas in från Finansinspektionen, räknar man även in bostadsägare med få eller inga skulder. Det gör att siffran blir ganska utspädd. Tittar man enbart på hushåll som har bolån handlar det snarare om en skuldkvot på 450 procent, säger han.
https://www.tn.se/ekonomi/24487/sa-allvarlig-blir-lagkonjunkturen-sverige-i-eu-botten/

Ganska intressant. Vi hade möjlighet låna 5 miljoner, utan problem, för bostad.(Fick lånelöfte) slutet 2021. Kollade bara med en bank o tror vi hade kunnat låna mer. Baserat på de inkomstuppgifter som uppgavs o kontantinsats så var skuldkvoten ganska exakt 450%, nu när jag räkna efter. (450% blev 5 022 000).

Naturligtvis är det allvarligt läge men tror elpriset är värre än den höga skuldkvoten.: Med 3 mån ränta SBAB skulle mitt låneexempel ge 10000kr mån ränta. Ränta bunden, säg 3.9% skulle ge 11400kr mån. Ingen stor skillnad. Säg elräkning 10000kr på en månad. Du har där 20t ränta+el.
Räknar på inkomsterna jag uppgav så skulle det finnas över 40000kr/mån hos oss e 20t ränta o el betald. Därför tror jag elkostnader hos hushåll med klart mindre lån och inkomster gör att de ligger sämre till pga elpriset inte pga hög skuldsättning och höga räntor. Kan du upprätthålla din(a) inkomst(er) när bolånet togs så är inte höga räntor och inte ens hög elräkning kritisk i de flesta fall. Så i nuläget tror jag det är pensionärer, någon mist sin inkomst(arbetslös,sjukskriven t ex) eller behövt gå ner kraftigt i lön som ligger illa till. Inte de med höga lån och som kan behålla sin inkomst. Det ska dock sägas att om arbetslöshet börjar drabba stora grupper så kommer de höga räntorna och skuldkvoterna ge stora problem. Om bostadspriserna går kräftgång i 20 år och räntorna stannar kvar på de här nivåerna så dyker ett nytt problem upp. Väldigt många som levt rätt hyfsat tvingas jobba många år efter 70.
En rekommendation jag har för skapa trygghet hos en partner om en går bort, teckna låneskydd/försäkring. Jag tänker kolla sånt direkt i början på nya året. Har redan ett sådant för oss, tror det ger ca 800t om en går bort. Sen har du väl trygghetsgrejer om du är med i facket.
Senast redigerad av lone star 2022-12-25 kl. 09:34.
Citera
2022-12-25, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Snittar svenska par verkligen mer än 2 barn? Om inte så behövs ju inte nya bostäder. Såtillvida att vi inte sparkar ut babbeluringarna men det gör vi förhoppningsvis i närtid.
Invandringen är värsta bränslet till ”bubblan”.

Hade inte alla nybyggda lägenheter gått till babbar då hade vi varit i ett annat läge, kanske detta man syftar till när man säger att vi tjänar på invandringen. Vi som redan äger, och ännu bättre, hyr ut tjänar på invandringen.
Citera
2022-12-25, 09:29
Medlem
foxxis avatar
Att så många sitter på rörligt bolån I Sverige gör att inflation och den minskade efterfrågan på varor kommer att dra ner på inflationen snabbare i Sverige än i ett land som USA. I USA behöver man höja styrräntan till 5-6% för att folk sitter med bundna 30-åriga bolån.
I Norge har 95% rörligt bolån dessutom.

Det får man se som en av fördelarna med vårt bolånsmodell. Sedan har vi det med höga energipriser men det beror främst på att hela Europa sitter i skiten och har skött sin energipolitik ännu värre än vad Sverige har gjort.
Citera
2022-12-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Kommer inte bli några nedgångar på 50%, det är önsketänkande och struntprat. Oavsett så kommer en som köpt en villa för 7 miljoner på toppen inte ha några som helst problem att hämta hem vinst i en längre tidshorisont.

Helt enig angående den längre tidshorisonten men ser det som ett inte otänkbart scenario att många rookies på marknaden inte kommer att hålla ut rent ekonomiskt till slutet av tunneln så att säga. Hoppas såklart jag får fel men är skeptisk.

Om det kniper, var kreativa - finns det möjlighet att slänga in en Trinette i källaren eller dela av annan del av huset för uthyrning? Beroende på var man bor förstås men min uppfattning är att det mesta går att hyra ut, inte sällan till orimliga priser.
Citera
2022-12-25, 10:42
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vi går in i en recession nu, vi är bara i början av det. Företagens vinster har inte börjat tappa på allvar ännu. Lite varsel, men ganska begränsat så här långt. Centralbankerna fortsätter att höja styrräntorna och har signalerat att mer följer in i 2023. Förstår att ni är fast i ett önsketänkande om att vi nått botten eller liknande, men det värsta har inte ens börjat. Man kan lägga ut och dra tillbaka objekt hur mycket man vill, den mängden kommer bara ackumulera mer och mer. Marknaden betalar inte 2021-priser längre, det är bara att acceptera faktum. Tåget för att sälja på de nivåerna har gått. Sätter bankerna tak för utlåningen och det inte räcker till för fantasi-priser så är det bara hissen ner som gäller.

Ja mit teori är att de fortsätter rasa neråt så länge räntebanan pekar uppåt iaf.
Citera
2022-12-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Att så många sitter på rörligt bolån I Sverige gör att inflation och den minskade efterfrågan på varor kommer att dra ner på inflationen snabbare i Sverige än i ett land som USA. I USA behöver man höja styrräntan till 5-6% för att folk sitter med bundna 30-åriga bolån.
I Norge har 95% rörligt bolån dessutom.

Det får man se som en av fördelarna med vårt bolånsmodell. Sedan har vi det med höga energipriser men det beror främst på att hela Europa sitter i skiten och har skött sin energipolitik ännu värre än vad Sverige har gjort.

Precis väldigt många sitter på rörliga lån, och en stor del av de bundna (som haft väldigt låg ränta) löper nu ut i början av året. Idag tecknar sig de flesta för rörliga lån. Jag ligger t ex rörligt då jag tror att inflationen kommer sjunka kraftigt nästa år. Dock tror jag bostadspriserna sjunker fram tills 2024. Vad botten landar kan man bara spekulera i. I bästa fall har vi bara 10%e kvar, i värsta fall uppåt 30%e. Att hus går ned mer än BRF får nog skyllas på Corona och elpriser.

Själv har jag inga planer på att sälja närmsta tiden, men folk som skiljer sig blir ofta illa tvungna. Vi kommer under hösten 2023 läsa om folk som sitter med miljonbelopp i blancolån

Man ska dock inte gotta sig i andras elände, däremot tycker jag inte speciellt synd om de som spekulerat med avsikt att aldrig bosätta sig i objektet.
Citera
2022-12-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
Ja mit teori är att de fortsätter rasa neråt så länge räntebanan pekar uppåt iaf.
Det kommer att peka nedåt tills priserna matchar de nya lånelöftena. För att vidhålla dagens priser så skulle bostads obl stå på 1,5%.

Nu är den 3,63% mot för ett år sedan då den stod i 0,62%. Lägg där till högre KALP, så ser vi att bankerna kommer att behöva strama upp lånelöften än mer. Annars gör in FI sitt jobb.
Jag tror dock de FI sitter passivt nervösa i båten som just krockat med ett isberg
Citera
2022-12-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Helt enig angående den längre tidshorisonten men ser det som ett inte otänkbart scenario att många rookies på marknaden inte kommer att hålla ut rent ekonomiskt till slutet av tunneln så att säga. Hoppas såklart jag får fel men är skeptisk.

Om det kniper, var kreativa - finns det möjlighet att slänga in en Trinette i källaren eller dela av annan del av huset för uthyrning? Beroende på var man bor förstås men min uppfattning är att det mesta går att hyra ut, inte sällan till orimliga priser.

Ja, du kan hyra ut din bostad för ett orimligt högt pris. Hyresgästen kan emellertid ansöka hos hyresnämnden om att få en orimlig hyra nedsatt framöver till en rimlig hyra. Visst kan du säga upp hyresgästen efter att denna ansökt om att inte betala en orimligt hög hyra. Men hyresgästen har också rätt sen till tre månaders uppsägningstid med en inte orimligt hög hyra.

För övrigt så är det en ren fröjd att titta in i tråden igen och få läsa den ena desperata kommentaren efter den andra. Bland annat denna från Daninho då ovan eller carl-henrics.

Starta en intressegrupp som heter Bolånetorskskartelllen, där ni sluter samman ledet och "circle the wagons" mot skambudare. Bara ett förslag. Det lär nog kunna gå!
Citera
2022-12-25, 11:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Snittar svenska par verkligen mer än 2 barn? Om inte så behövs ju inte nya bostäder.
Men då kan du väl flytta till en övergiven ödegård. För det är ju konsekvensen om vi inte bygger nytt.

En del som inte bor i Stockholm vill flytta hit. Och skall det inte byggas nytt får ju du och andra som menar att det inte skall byggas nytt ta och flytta dit ingen vill bo. Så länge ni gör det så fungerar det ju.

Eller vill du inte ta konsekvenserna av det du förordar?
(Alla som tror blekmyr kommer göra det kan redan nu ställa sig i skamvrån. För de här kommunisterna är det alltid någon annan som skall lösa problemen.)
Citera
2022-12-25, 12:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.tn.se/ekonomi/24487/sa-allvarlig-blir-lagkonjunkturen-sverige-i-eu-botten/
Om långivarna ser ett problem med för mycket rörlig ränta och för lite bunden så har dom ett ansvar att justera sin utlåning till mer bunden.
Det är deras ansvar att hålla ned non perforing debt och att inte låna ut mer än att panterna är tillräcklig säkerhet.

Eftersom bankerna inte har gjort det så är detta uppenbarligen inte ett problem. Utan mer ett medialt krumbuktande.

Vi kan också sa att hushållen inte är något bättre. Dom ligger också med massiv rörlig utlåning. Trots att dom får bättre ränta med bunden.

(För egen del har jag en klar majoritet av min utlåning bunden till bättre ränta. I väntan på att börsen når en botten. För optionspositionerna behövs inte så mycket kapital).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in