Citat:
Michael Grahn, chefekonom på Danske Bank, ser också risker i ett land där drygt två tredjedelar av hushållen äger sin bostad, varav närmare hälften har rörligt bolån.
– I Sverige har vi en hög skuldkvot, på 200 procent i förhållande till disponibel inkomst. Men siffran är egentligen större än så. I statistiken, som hämtas in från Finansinspektionen, räknar man även in bostadsägare med få eller inga skulder. Det gör att siffran blir ganska utspädd. Tittar man enbart på hushåll som har bolån handlar det snarare om en skuldkvot på 450 procent, säger han.
https://www.tn.se/ekonomi/24487/sa-allvarlig-blir-lagkonjunkturen-sverige-i-eu-botten/
Ganska intressant. Vi hade möjlighet låna 5 miljoner, utan problem, för bostad.(Fick lånelöfte) slutet 2021. Kollade bara med en bank o tror vi hade kunnat låna mer. Baserat på de inkomstuppgifter som uppgavs o kontantinsats så var skuldkvoten ganska exakt 450%, nu när jag räkna efter. (450% blev 5 022 000).
Naturligtvis är det allvarligt läge men tror elpriset är värre än den höga skuldkvoten.: Med 3 mån ränta SBAB skulle mitt låneexempel ge 10000kr mån ränta. Ränta bunden, säg 3.9% skulle ge 11400kr mån. Ingen stor skillnad. Säg elräkning 10000kr på en månad. Du har där 20t ränta+el.
Räknar på inkomsterna jag uppgav så skulle det finnas över 40000kr/mån hos oss e 20t ränta o el betald. Därför tror jag elkostnader hos hushåll med klart mindre lån och inkomster gör att de ligger sämre till pga elpriset inte pga hög skuldsättning och höga räntor. Kan du upprätthålla din(a) inkomst(er) när bolånet togs så är inte höga räntor och inte ens hög elräkning kritisk i de flesta fall. Så i nuläget tror jag det är pensionärer, någon mist sin inkomst(arbetslös,sjukskriven t ex) eller behövt gå ner kraftigt i lön som ligger illa till. Inte de med höga lån och som kan behålla sin inkomst. Det ska dock sägas att om arbetslöshet börjar drabba stora grupper så kommer de höga räntorna och skuldkvoterna ge stora problem. Om bostadspriserna går kräftgång i 20 år och räntorna stannar kvar på de här nivåerna så dyker ett nytt problem upp. Väldigt många som levt rätt hyfsat tvingas jobba många år efter 70.
En rekommendation jag har för skapa trygghet hos en partner om en går bort, teckna låneskydd/försäkring. Jag tänker kolla sånt direkt i början på nya året. Har redan ett sådant för oss, tror det ger ca 800t om en går bort. Sen har du väl trygghetsgrejer om du är med i facket.