2022-12-21, 18:25
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ditt resonemang bygger ju på att Ilar kommer åka alla distansloppen. Det kan ju bli så men är inte givet (så länge som landsledningen inte säger så). Om det nu var en så lätt bana varför tog ingen annan svenska chansen då?

Jag tycker det är bra att man blir uttagen på resultat och inte på en förmodan att man kommer uppnå sin högstanivå (som man inte visat denna säsong) just på VM. Det var just så som en del resonerade när de tyckte att Hagström borde ha blivit uttagen till OS istället för Dyvik förra säsongen.

Är väl relevant att visa på att ingen sprintåkare har åkt bättre än Ilar på distans denna säsong då det talas om att vi inte behöver ta ut så många distansåkare för att vi kan låta sprintåkarna åka distans istället.
Nej, mitt resonemang bygger på att jag tycker att det är för tidigt att säga att Ilar ens ska åka en enda distans. Jag håller med om att man ska ta ut på resultat och inte på förmodan och för att vara tydlig - om man var tvungen att ta ut hela laget nu skulle jag självklart ta ut Ilar - men man kan ju avvakta med uttagningen eftersom det är långt kvar till VM och för mig inte självklart att Ilar kommer få köra en enda sträcka även om hon är frisk (men om man tänker att ingen som kör sprinten ska köra skiathlon så blir uttagningen rätt självklar, nästan så att jag misstänker att Jonna redan sagt att hon skippar skiathlon).
Vad gäller OS-uttagningen så tycker jag man gjorde rätt utifrån hur kriterierna sattes upp, men i ärlighetens namn tror jag inte det spelat så stor roll vem av dem man valt, resultatet skulle nog blivit ungefär detsamma.
Citera
2022-12-21, 18:26
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Det man kan vara orolig för inför VM-stafetten är att den svenska landslagsledningen tar ut fel åkare till förstasträckan (typ inte Ribom).
Så Ilar är fel på förstasträckan? (Kunde inte låta bli)
Citera
2022-12-21, 18:42
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Så Ilar är fel på förstasträckan? (Kunde inte låta bli)

Hon (v)Ilar väl till tremilen?

Ser det väldigt säkert att Ilar kör skiathlonen om hon är i någorlunda status.

Att Jonna har bestämt sig att avstå skiathlon redan nu verkar ej sannolikt fast först och främst får även hon visa distansresultat i Frankrike eller dunderform början på VM.
Citera
2022-12-21, 18:56
Medlem
rainbowias avatar
Tour de France

Sélection dames
CLAUDEL Delphine – La Bressaude (Massif des Vosges)
DOLCI Flora – AS Edelweiss (Alpes Provence)
DUCORDEAU Juliette – Villard de Lans (Dauphiné)
GAL Mélissa – SCN Pays Rochois – (Mont Blanc)
QUINTIN Léna – SC Le Grand Bornand (Mont Blanc)

Sélection hommes
CHANAVAT Lucas – SC Le Grand Bornand (Mont Blanc)
CHAPPAZ Jules – CS La Clusaz (Mont Blanc)
CHAUTEMPS Arnaud – CS La Féclaz (Savoie)
JAY Renaud – SC Les Menuires (Savoie)
JOUVE Richard – CS Méribel (Savoie)
LAPALUS Hugo – CS La Clusaz (Mont Blanc)
LAPIERRE Jules – SN Chartreuse (Dauphiné)
MANIFICAT Maurice – SC D’Agy (Mont Blanc)
PARISSE Clément – CS Megève (Mont Blanc)
SCHELY Théo – CS La Clusaz (Mont Blanc)

Gissningsvis hoppar sprinters samt Melissa Gal av på vägen.
Citera
2022-12-21, 19:18
Medlem
Citat:
Att hon blir uttagen skickar ju signalen att man tror att max en till kommer prestera på den nivån.
Dessutom är det en sjätteplats på en väldigt lätt bana dagen efter en sprint som hon inte körde men flera andra toppåkare körde.

Att Ribom och Maja inte presterat bättre är irrelevant eftersom de inte är uttagna som distansåkare (men de kan mycket väl få köra något distanslopp). Däremot har de (liksom Jonna, Linn och Moa L) fortfarande möjlighet att prestera bättre och risken finns att Ilars form dalar något (eller kraschar likt den gjorde i OS). Så varför så bråttom med denna uttagning?

Det där stämmer inte alls, det var tvärtom.
Ilar åkte sprinten och toppåkarna vilade.

Sprintåkarna lär avstå Skiathlonen och då är Ilar ett givet val för en av de 2 lediga platserna.
Citera
2022-12-21, 20:02
Moderator
Schlesiens avatar
Anders Blomqvist i Bruxvallarna brister ut i ett offentligt Äntligen! när Ola Strömberg avgår. "Nu kan man börja göra om och göra rätt."

Det är redan nämnt i tråden (FB) Vintersport i media
Kvällstidningarna verkar inte ha huggit på det än.
Citera
2022-12-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Sprintåkarna lär avstå Skiathlonen och då är Ilar ett givet val för en av de 2 lediga platserna.
Sundling och Svahn har ju vid olika tillfällen sagt att de vill köra allt.
Citera
2022-12-21, 21:10
Medlem
Citat:
Nej, mitt resonemang bygger på att jag tycker att det är för tidigt att säga att Ilar ens ska åka en enda distans.

Jag var i dina tankar för några dagar sen - decemberuttagning är för guldkandidater. Varken Hagström eller Ilar har den statusen än. Sen är jag 80% säker på att de borde bli uttagna ändå i slutändan - Dyvik har varit klenare i år, Lundgren når inte den nivån och Svahn tar sistaplatsen om jag får betta - men jag hade velat vänta.
Citera
2022-12-22, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Sundling och Svahn har ju vid olika tillfällen sagt att de vill köra allt.

Sundling har missat en månad av säsongen så det känns inte aktuellt för tillfället.

Svahn vet vi inte ens om hon blir uttagen ännu.
Hursomhelst är 3-milen det enda distansloppet
hon skulle kunna ta plats i.
Citera
2022-12-22, 01:11
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag tycker inte en expert skall säga äntligen när någon lämnar sin tjänst så där. Och huruvida Strömberg varit lyckad som förbundsdirektör måste ju ställas i relation till hans arbetsuppgifter som förbundsdirektör för hela skidförbundet, inte bara vad som hänt på längdsidan. Har det funnits brist på förtroende på klubb- och distriktsnivå också? Har styrningen av längdsverige exempelvis genom olika kommittéer och råd fungerat dåligt? Och vad innebär omstarten som uppenbarligen både Blomquist och du vill se, exempelvis på klubb- och distriktsnivå? Skall man göra om hela organisationen? Skall allt som har skett under Strömberg rivas upp nu? Bör förbundskansliet omorganiseras?
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Då det verkar ha funnits ett långvarigt missnöje och personen lämnar kanske inte så konstigt att Blomquist tar bladet från munnen. Gillar när någon sticker ut hakan lite.
Det är Blomquist som vill se en omstart och nu är den ett faktum det kommer bli en ny ledare med nya möjligheter och förhoppningar.
När Blomqvist uttalar sig är det väl underförstått att det gäller Längdlandslagen, om ej annat anges.

Jag tror Blomqvist ser Strömberg som en stor enskild orsak till att man haft problem och inte kommit tillrätta med dem. Längdchefer som hoppat av, landslagschefer som fått kicken osv. Blomqvist trodde på Fåraeus.

Kanske även att Waterfall hoppat av och ingen ny huvudsponsor signats? Det är min fundering. Kanske Strömberg är mannen bakom den byråkratiska formaliserade hållningen man (Byström) kommunicerar med åkarna och omvärlden med?
Citera
2022-12-22, 06:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
När Blomqvist uttalar sig är det väl underförstått att det gäller Längdlandslagen, om ej annat anges.

Jag tror Blomqvist ser Strömberg som en stor enskild orsak till att man haft problem och inte kommit tillrätta med dem. Längdchefer som hoppat av, landslagschefer som fått kicken osv. Blomqvist trodde på Fåraeus.

Kanske även att Waterfall hoppat av och ingen ny huvudsponsor signats? Det är min fundering. Kanske Strömberg är mannen bakom den byråkratiska formaliserade hållningen man (Byström) kommunicerar med åkarna och omvärlden med?

Fast när Blomquist säger att det inte funnits något förtroende i skidsverige för Strömberg som förbundsdirektör och att svensk skidåkning nu kan ta fart igen så tolkar jag det som att det inte bara handlar om hur landslagsverksamheten har skötts utan om hur saker har fungerat i hela skidsverige.
Citera
2022-12-22, 07:40
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Sundling har missat en månad av säsongen så det känns inte aktuellt för tillfället.

Svahn vet vi inte ens om hon blir uttagen ännu.
Hursomhelst är 3-milen det enda distansloppet
hon skulle kunna ta plats i.
Fast det är långt till VM, så hur det ser ut just nu är rätt irrelevant. Var väl ingen som ifjol vid den här tiden trodde att Jonna skulle bli bästa svenska på OS-tremilen och alla andra internationella lopp efter det?
Vad gäller Svahn så känns det som att vägen tillbaka är lång, men hon har en månad på sig att hitta formen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in