2022-12-27, 23:25
Medlem
Jaha ska Thomson åka till Rovaniemi eller touren nu? Alla hans åkare kommer ju vara i Finland.

Var det inte någon som menade att en anledning att Grip fick gå var att alla stjärnor stod över touren vilket inte var optimalt kommersiellt. Nu verkar återigen landslaget ha ledare som kör på den filosofin.
Citera
2022-12-27, 23:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jaha ska Thomson åka till Rovaniemi eller touren nu? Alla hans åkare kommer ju vara i Finland.

Var det inte någon som menade att en anledning att Grip fick gå var att alla stjärnor stod över touren vilket inte var optimalt kommersiellt. Nu verkar återigen landslaget ha ledare som kör på den filosofin.

Är det landslagets ledare som har bestämt att vissa åkare inte skall åka touren? Åkarna har inget själva att säga till om? Borde ledarna tvinga åkarna att åka touren alltså?

När det gäller Piteås damer så är det väl snarare Ingesson som kommer vara i Rovaniemi? Flera av Piteådamerna har väl Ingesson som personlig tränare dessutom. Som landslagstränare för damerna har Thomson naturligtvis ett ansvar för de som blir uttagna att åka för landslaget även om dessa inte tillhör A-landslagets träningsgrupp.
Citera
2022-12-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är det landslagets ledare som har bestämt att vissa åkare inte skall åka touren? Åkarna har inget själva att säga till om? Borde ledarna tvinga åkarna att åka touren alltså?

När det gäller Piteås damer så är det väl snarare Ingesson som kommer vara i Rovaniemi? Flera av Piteådamerna har väl Ingesson som personlig tränare dessutom. Som landslagstränare för damerna har Thomson naturligtvis ett ansvar för de som blir uttagna att åka för landslaget även om dessa inte tillhör A-landslagets träningsgrupp.
Jag har ingen aning om vem som tagit vilket beslut men när iprincip alla åkare som har en viss tränare avstår touren så undrar man såklart om det är något tränare rekommenderat. Jag tycker inte några åkare ska tvingas att tävla i någon tävling men det kan ju finnas personer som har andra uppfattningar om det.

Det står väl landslagsledningen fritt att disponera resurserna. Jag skulle inte se det som något fel ifall Thomson åker till Finland istället, dels blir det färre resdagar för honom och han får möjlighet att spendera tid med sina åkare i en viktig period. Ingrid Wikman och övriga teamet kan säkert ta hand om laget i touren. Tar man inte ut ett landslag till Rovaniemi går det säkert utmärkt med klubbarna också.
Citera
2022-12-28, 01:47
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Hur pass bra är Märta Rosenberg nu? Hon har vunnit medaljer både sprint och distans som junior på VM och OS. Det är imponerande meriter. Vilken typ av åkare är hon? sprinter eller distans eller allround?

Svårt att säga då hon bara hunnit med två lopp som senior. Troligtvis bra nog för att nå topp-30 i V-cup, topp-20 med en lyckoträff.

Märta är allround. Kanske lite starkare klassisk åkare på distans men hon har framgångar i alla former av lopp. Typiskt kännetecken är också att hon öppnar hårt oavsett distans eller sprint. Saknar riktig styrka men är i gengäld lätt i kroppen och kan säkert klättra okej.
Citera
2022-12-28, 01:50
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botteupp
[Går detta i nån TV kanal möjligen?

Expressen ska sända tydligen.
Citera
2022-12-28, 03:16
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nä jag håller inte riktigt med om det. Tycker att det är alldeles för många av de bästa som inte är med.
Då blir det inte så kul att titta heller. Samma sak varje säsong så avstår en majoritet av de bästa för att i stället satsa på VM.
Därför tycker iaf jag att det skulle va bättre att köra TdS mästerskapsfria år eller iaf vart annat år.
Det är väl bara svenska damerna (de som siktar på VM-sprinten) som har för vana att inte ställa upp? Alla andra i världseliten brukar ju vara med, sen blir det ju en del avhopp under tävlingens gång samt att det förstås händer att nån är sjuk/skadad och därför inte kan starta. Ebbas plan var ju att köra men touren är en tveksam tävling att köra som upptrappning efter Covid så hennes val är lätt att förstå.
Citera
2022-12-28, 08:25
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vem som tagit vilket beslut men när iprincip alla åkare som har en viss tränare avstår touren så undrar man såklart om det är något tränare rekommenderat. Jag tycker inte några åkare ska tvingas att tävla i någon tävling men det kan ju finnas personer som har andra uppfattningar om det.

Det står väl landslagsledningen fritt att disponera resurserna. Jag skulle inte se det som något fel ifall Thomson åker till Finland istället, dels blir det färre resdagar för honom och han får möjlighet att spendera tid med sina åkare i en viktig period. Ingrid Wikman och övriga teamet kan säkert ta hand om laget i touren. Tar man inte ut ett landslag till Rovaniemi går det säkert utmärkt med klubbarna också.

Det är väl snarare så att det finns olika individuella orsaker till att man avstår touren även om det kan finnas en gemensam syn på hur man skall göra när man kommer tillbaka från sjukdom. Sedan för sprintåkarna så ingår inte touren i uttagningsunderlaget till VM.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det är väl bara svenska damerna (de som siktar på VM-sprinten) som har för vana att inte ställa upp? Alla andra i världseliten brukar ju vara med, sen blir det ju en del avhopp under tävlingens gång samt att det förstås händer att nån är sjuk/skadad och därför inte kan starta. Ebbas plan var ju att köra men touren är en tveksam tävling att köra som upptrappning efter Covid så hennes val är lätt att förstå.

Iiivo Niskanen som fick Covid inför Ruka (alltså två veckor innan Ebba fick det) gör alltså sin första tävling sedan dess nu i touren. Marte Skaanes och Ragnhild Haga som båda fick Covid i samband med den norska premiären (om jag inte minns fel) har ännu inte börjat tävla. Utifrån det är det en relativ snabb comeback av Ebba men samtidigt är det rimligt att man testar av i mindre tävling först (om det inte redan känns tipp-topp) och därför avstår touren.
Citera
2022-12-28, 08:53
Medlem
Citat:

Fick inte Grip mf sluta pga att Ola S är en stor idiot?
Citera
2022-12-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gjgjtrjtk
Fick inte Grip mf sluta pga att Ola S är en stor idiot?
Enligt vad som rapporteras i media var det Strömberg och förbundsledningen som tog beslutet ja. Däremot lite mer oklart vad som var orsaken, me har för mig att jag läste någon spekulation om att det delvis handlade om den kommersiella biten.
Citera
2022-12-28, 09:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Någon som har haft en svag utveckling senaste två åren är Theresa Stadlober med bronset på skiathlonen i OS som undantag. För dålig träningsmiljö?
Citera
2022-12-28, 09:56
Medlem
Citat:
Någon som har haft en svag utveckling senaste två åren är Theresa Stadlober med bronset på skiathlonen i OS som undantag. För dålig träningsmiljö?
Stadlober tränar väl tillsammans med det italienska landslaget och innan dess tränade hon med Stupak och andra ryskor i Kramers träningsgrupp.

Torr helt enkelt hon prioriterar ett säsongsupplägg där hon är bra i Tour de Ski och på mästerskapen. Hon är sällan bra i December
Citera
2022-12-28, 10:02
Medlem
Citat:

Möjligt, men denna sommar/höst förlorade hon över en månads planerad träning pga en fraktur i skenbenet (som jag tolkade det) så hon kommer förhoppningsvis bli bättre och bättre under säsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in