Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-16, 17:07
  #1
Medlem
Hzjs avatar
Tråden där mediebevakning av vintersport i alla dess former diskuteras.

Vilka kommentatorer är uppskattade, vilka borde bytas ut?

Är SVT:s enorma popularitet befogad? Vad gör att André Pops anses vara värd sin vikt i kristaller? Kommer Jonas Karlsson saknas i rutan?

Hur kommer TV4 klara av skidskyttet efter ett års uppehåll?

Det kanske mest spännande: Hur kommer Viasat att klara av OS-sändningarna? Är Ola Wenström den olympiske ciceron vi alla vill ha? Vilka är lämpliga och rimliga experter?

Sen kan man ju alltid ha lite roligt åt kvällsblaskornas försök till reportage.

Förväntar mycket kritik åt många, välförtjänt såväl som oförtjänt, men ska man skriva att någon är en "jävla sopa" kan det även vara en fördel att motivera varför.
__________________
Senast redigerad av Hzj 2013-09-16 kl. 17:11.
Citera
2013-09-16, 17:16
  #2
Medlem
Shepard25s avatar
Elofsson har nu inför denna säsong med ett kommande vinter-os lämnat för Viasat. Förstår hans beslut då han säkerligen erbjuds ett lukrativt kontrakt samt får arbeta på en koncern med betalkanaler och därmed ordentliga ekonomiska resurser för att värva framtida evenemang.
Tvivlar inte en sekund på att Viasat (i synnerhet i sina betalkanaler) kommer leverera högkvalitativa sändningar under OS, precis som man gör varje vecka med PL, CL, och NHL. Wennström är duktig och lär säkert prestera bra utanför fotbollen. Dock ser kanske resten av stallet just nu tunt ut om man bortser feån hockeyn men med de pengar man har så lär det ändras.
Citera
2013-09-16, 17:48
  #3
Medlem
ruckaalis avatar
Tycker André Pops absolut är värd sina kristaller. Vet inte många personer som skulle kunna stå och rabbla saker under tre timmar när tex ett störtlopp osv blir inställt som skedde under senaste VM.
SVT:s popularitet befogad: tveklöst JA enligt mig.
TV4 skidskytte: Tror det kommer gå bra men det är klart att det inte är samma sak som med Ulfbåge och Grenemark.

Viasat kommer säkert klara OS. Frågan är dock hur bra det blir. Jag tror inte på någon succé direkt.
Gillar Ola Wernström men är tveksam till om han kan förmedla samma känsla som när han håller i fotbollen.

Detta var en början från mig iallafall. Lär ju återkomma och såga många sändningar och personer senare
Citera
2013-09-16, 17:58
  #4
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Tycker André Pops absolut är värd sina kristaller. Vet inte många personer som skulle kunna stå och rabbla saker under tre timmar när tex ett störtlopp osv blir inställt som skedde under senaste VM.
SVT:s popularitet befogad: tveklöst JA enligt mig.

Instämmer angående Pops och, ja SVT gör onekligen ett mycket bra jobb, speciellt med tanke på den begränsade budget man jobbar med gentemot de kommersiella bolagen.
Jonas Karlsson kommer jag sakna, tycker att han har gjort bra krönikor och har intressanta åsikter.
Citera
2013-09-16, 18:12
  #5
Medlem
Stig Strand, som är (expert)kommentator i utförsåkning, gillar jag. Han har ett norrländskt lugn som gör att han är behaglig att lyssna på enligt mig. Att han har en vanlig kommentator vid sin sida är nog bra. Skulle bli lite för lugnt annars skulle jag tro.

Gällande André Pops så gillar jag honom också. Tycker definitivt att han är värd sina kristaller eftersom jag verkar vara långt ifrån ensam om att uppskatta honom.

Jag hoppas verkligen att OS blir en succé för Viasat. Känns som att SVT har tagit OS för givet, och de måste lära sig att om man vill ha något så måste man öppna plånboken också. För övrigt så tycker jag att Viasats fotbollssändningar är outstanding och klarar de OS lika bra så är jag mer än nöjd.
Vet någon vilka experter Viasat kommer att ha med, eller jobbar för att få med?
Peter Forsberg eller Mats Sundin skulle jag vilja se som experter till OS-hockeyn. Kan bara motivera det med att jag tycker att de är sköna pajsare, plus att de var de klarast lysande stjärnorna under min uppväxt.
Citera
2013-09-16, 18:32
  #6
Medlem
Skönt att läsa att Per Elofsson är borta från vinterstudiosoffan. Han var inte alls duktig i den positionen, ja riktigt usel faktiskt. Trots hans enorma kunskaper och fina karriär kom det bara ut självklarheter utan djup gång på gång på gång. Dock tillförde Elof väldigt mycket känslor och stämning i sändningarna då han jobbde i mixed zone under OS 2010 så där tycker jag han passar bättre.

Att OS inte kommer gå på SVT är något som jag inte kunnat ta in ännu. Kommer kännas väldigt konstigt.

Vill minnas att TV4 skötte sig bra senast man hade VC i skidskytte så det blir nog säkert bra igen. Fast Kalle och Ostbågen är det ju inte.
Citera
2013-09-16, 18:48
  #7
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Lite andra ändringar i SVT inför säsongen: Nike Bent gör debut som alpin expert och ersätter Anna Ottosson, dessutom har man värvat tillbaka Tobias Hellman från TV4. Pernilla Wiberg och Stig Strand är kvar så Alpint känns starkt. Ska bli intressant vad Bent kan bidra med.

SVT vet inte om man kommer ersätta Elofsson, tror nog man nöjer sig med Blomquist.
Citera
2013-09-16, 22:49
  #8
Medlem
Hellman kommer faktiskt in från Eurosport, där han i vanlig ordning skött sig bra, där som ensam kommentator. Kunde han lika gärna göra på SVT också, gillar Ejeborg men ibland blir det bara för mycket.

Vinterstudion har jag tröttnat på, tittar inte på det längre, själva studion alltså. Brukar spela in tävlingarna och åka skidor själv när det ljust (ifall det finns snö) och kommer in på eftermiddagen och ser lite inspelat och lite direkt i mån av hur tablån ser ut. Kan alltså inte utalla mig om senatse säsongen, men jag slutade titta för att jag tyckte det var uttjatat och dåligt. Pops som jag känner honom sedan tidigare är han väl hyfsad i bästa fall, men ibland så stakar sig och ställer dumma frågor men det som stör mig mest är hans ibland fokusering på irelevanta frågor. Han läser Facebook och hyllningskören med koft-tramset, han fjantar sig med Hellner-Northug i bästa TV4 anda och framförallt är jag fruktansvärt irriterad över fjanteriet i andra media. Det är pappa-tidningar (karln står bredvid Carola och får pris, säger inte det allt) galor och allt möjligt för att framstå som den han försöker vara, visst det är säkert en bra sak att försöka få föräldrar att läsa för sina barn, men ärligt så tvivlar jag på att det är fullständigt genuint. Men gillar folk det där tramset så fine, jag spolar som sagt bort det.´

Tror SVT anlitar Anna Olsson eller Öhrstig att sitta i studion när man tycker sig behöva någon ytterligare.

TV4 är riktigt seriösa i skidksytte-satsning, och skall se om jag kan få tag på deras SportXtra så jag slipper reklamen.

Viasat skrev jag ett inlägg om i en annan tråd skall se om jag kan leta fram den.
Citera
2013-09-17, 08:37
  #9
Medlem
Alkibiadess avatar
Själv är jag rejält kluven till Pops, han är lysande när han måste snacka med Pillan i tre timmar pga av inställda alpintävlingar, tror inte många kan mäta sig med honom när det gäller det. Han är också perfekt som mysfabror i vinterstudiostudion. Men det jag irriterar mig på är att han som oftast inte ställer de intressanta frågorna till gäster och intervjuobjekt men också gullandet med koftmaffian på facebook (för övrigt har SVT bett facebookdårarnas facebookgrupp om tips på hur de kan förnya sina sportsändningar, ännu mera flams med andra ord). SVT har också en tendens att prova nytt och alltid tycka att allt nytt de gör är bra. Interaktion med tittarna behöver inte ge en bra tv-sändning, exempelvis när man skypat med tv-tittarna. Plus dock för att det går ha en bra kommunikation med SVT via sociala medier, går det över huvud taget med Viasat?

Avgörande för upplevelsen av vinterstudion är också vem som kommer sköta intervjuerna i längdsändningarna. Yvette nej tack, bättre att hon håller till i studion. Min personliga favorit som intervjuare och reporter är Lotta Fahlberg, hon har en förmåga att förmedla känsla som få andra.

När det gäller kommentatorer är Hård och Blomman trevliga men jag irriterar mig på att de har så dålig koll på vad som faktiskt händer i tävlingarna. Där tycker jag Vacchi har mycket bättre förmåga att uppfatta vad som faktiskt händer.
Citera
2013-09-17, 10:05
  #10
Medlem
Elwisps avatar
Att Pops är bra i sin roll som s.k. studiovärd är det nog inte många som säger emot, men hans roll har utvecklats till någon slags huvudperson i vinterstudion och där gör han sig inte lika bra. Det hade varit mer lämpligt att låta Blomman eller Elofsson sköta snacket med idrottarna istället för att fråga om duellen mellan Hellner och Northug för hundrade gången. Finns det förövrigt inte en möjlighet att Krönikören tar plats i studion lite sporadiskt nu när Elofsson stuckit?
Pops kristaller känns mest lite omotiverade eftersom de är som "årets sport-tv-profil" när hans faktiska kunskaper inom just sport är ganska mediokra.

Vad gäller Wenström i OS är jag inte ett dugg orolig men vad en sån som Klüft ska medföra är svårt att säga. Det verkar mest vara experter som är klara hittills och man får hoppas att de har kommentatorer som exempelvis klarar en sprint i skidskytte utan att tappa bort sig helt.

Skidskyttet i fyran blir nog helt ok, David Ekholm bör nog inte räkna med att få chansen ett år till, trots sitt kunnande kändes han ganska malplacerad och efter kritiken i början tycker jag TV4 fick ordning på reklampauserna även om de såklart är störande.

Sen kollar jag aldrig på alpint (utom när tävlingarna överlappar och de bara vill "ta tävlingen i mål") men känns inte de kommentatorerna ganska trötta? Alltid samma snack om flacken, branten, långsvängen och så vidare.
Citera
2013-09-17, 20:05
  #11
Medlem
ZRydens avatar
Pops gränsar till genomkass. Men jag är partisk. Jag har hamnat i ett stadium där jag kan öka illviljan mot honom bara genom mina egna tankar. Han behöver inte ens göra någonting dåligt för att agget ska växa.

Precis som PerP så följer jag inte längre studiosändningarna så vem vet han kanske är helt fenomenal numera, haha...

Några av anledningarna till hans värdelöshet har redan nämnts. Främst håller jag med Elwisp. Han evinnerliga tjat om Northug vs Hellner är bara hemsk. Hur jävla många gånger har han inte ställt frågan om "den här rivaliteten, HUR viktig är den för längdsporten?" till plattityd-Per, numera kallad PP. Och alltid med det mysiga TV4-leendet. Men, men, "vi" gillar ju tydligen det. Dvs han och vettvillingarna på facebook. Eller inte ens alla, utan de han väljer ut som representanter. Skygglappar på och vips så var det hundra procent av Sveriges befolkning som älskar att reta sig på när Northug "spurtar ner" (alltid dessa ord) en svensk.

Jag gillar inte heller mysfaktorn. Eller snarare, jag älskar att det är mysigt med allt vad det innebär, en vintermorgon med skidor på TV:n, lussebullar, brasor och koftor, men inte att det är i fokus som en grej. Det ska bara vara och sen ska fokus enbart ligga på det sportsliga och djupgående analyser om saker och ting. Gärna heta diskussioner som inte kvävs av Pops. Sen stör jag mig på att "vi" alltid ska "komma ihåg" att det är "många nya tittare" och därmed ska det förklaras vilken färg snö har.

Men ok, han är ändå rätt bra på att hålla igång en sändning om det krisar och det inte finns någon livesport att visa. Han klarar det bättre än vad de flesta skulle göra.

Jag vill ogärna se mig själv som bitter men ovanstående låter jävligt bittert. Ska skriva lite positivt också.

Blomman och Hård får vara kvar när det inte finns bättre alternativ inom SVT för det tycker jag inte det finns, men de får gärna testa nytt. Inte Brännholm, Öhrstig, Elofsson eller krönikören. Tror på Johan Olsson när han lagt av. Hur är Mathias Fredriksson på långloppen? Har ju sett lopp med honom som expert men minns ingenting.

Jonas "noll guld" Karlsson får vara i studion hur mycket han vill. Där är han bra. Som kommentator är han påklistrad. Tänker för mycket på årskrönikan och att lägga odödliga referat.

Yvette, sämre än sämst. Alltså att kliva upp okristligt tidigt för att lyssna till Yvette är direkt smärtsamt. Både psykist och fysiskt (av de slag man ger sig själv för att slippa eländet). Det är hon eller Linda Isacsson som är sämst på TV. Kan inte bestämma mig. Poll?

Brännholm (och Fahlberg) bäst i mixzone. Fahlberg snäppet bättre på reportage, till det ska hon främst nyttjas. Rickard Ekman kan få ta ett par intervjuer också. Helst ska han intervjua de som misslyckats. Kan bli humor när han i princip ordagrant frågar hur fan det kunde gå så jävla dåligt.

Peter Jonsson duger till skidskyttet, men det har ju inte SVT längre. Hur var det nu med skidskyttekommentatorer på Eurosport, var det Tord Wiksten som var riktigt bra? Kommer inte ihåg vilka som kommenterar där, var iaf minst två före detta aktiva varav åtminstone en var bra. Nån som hade bättre koll på tider hit och dit på egen hand än Bågen och Grenen tillsammans. Fredrik Kuoppa kanske?

Ola Wenström har jag stora förhoppningar på. Allt hänger på om han faktiskt gillar fler sporter än Fotboll och Hockey. Om han är genuint intresserad så blir det bra.

Härligt med Tobias Hellman tillbaka. Inte mysstämman som Strand men ganska exakt en miljon gånger bättre än honom på att se vad som händer och faktiskt omvandla det till en korrekt uppskattad prestation i tid.

Har säkert glömt något men jag tror jag fick med det mesta så kan jag koncentrera mig på annat istället för att vara bitter för det är rätt trist egentligen.
__________________
Senast redigerad av ZRyden 2013-09-17 kl. 20:08.
Citera
2013-09-17, 22:14
  #12
Medlem
Hzjs avatar
Tror det är Pops som gjort Elofsson dålig i studiorollen. Han begränsas över att behöva svara på dennes frågor och förklara så att denne förstår. När han kommenterade så dök ju samtalsämnena upp naturligt. Såg han Lukas Bauer i bild så drog han lite fakta om Bauer som han själv valde etc. Pops själv är väl egentligen bara medioker, men när en medioker insats betraktas som fenomenal så blir det, om man inte delar den uppfattningen, mycket lättare att tycka att han är usel än om det mediokra hade setts som just mediokert.

Har, eftersom jag också skippat nästan all studio, inte sett honom alls sedan London-OS så har inte så mycket att klaga på. Kul förresten att det mest är bra saker och inte klagomål som tagits upp. Försöker fortsätta i den andan.

Att Elofsson gick till Viasat redan nu och planerar längdsändningarna från grunden låter mycket lovande. Att Viasat kommer lyckas med hockeyn kändes givet direkt det blev klart att de hade rättigheterna, hockey kan dem. Var dock orolig att de skulle marginalisera det andra men värvningen av Elofsson var ett bra tecken. Wenström förstår jag mig dock inte på, tycker han är som en Pops med obehaglig kommersiell "PA Gullö-aura" runt sig och dessutom TV4-infekterad. Men han ska dock få chansen först.

Eurosport har alltid bra sändningar. Håller Vacchi som bästa längdkommentatorn trots att det inte är hans huvudgren. Hans sidekick Brynteson har på sistone varit underhållande. Wiksten är väldigt kunnig som skidskyttekommentator även om han någon gång kan häva ur sig konstigheter som att Svendsen är en dålig spurtare. Hans kollega Rickard Olsson är dock rätt kass.

Inom alpint är de flesta bra förutom Ejeborg och Ottosson. Bäst var väl nästan Anders Pärson i fyran. Fyrans skidskytte helt ok, men det är egentligen för mycket trav över herr Edlund för att kunna kommentera sport.

Edit: Får heller inte glömma fyrans Ski Classics-sändningar. Verkligen lysande. Harvig och framför allt Fredriksson skötte de långa sändningarna mycket bra. (Även med Peter Larsson blev det ju också underhållande...)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback