Citat:
Nej, mitt resonemang bygger på att jag tycker att det är för tidigt att säga att Ilar ens ska åka en enda distans. Jag håller med om att man ska ta ut på resultat och inte på förmodan och för att vara tydlig - om man var tvungen att ta ut hela laget nu skulle jag självklart ta ut Ilar - men man kan ju avvakta med uttagningen eftersom det är långt kvar till VM och för mig inte självklart att Ilar kommer få köra en enda sträcka även om hon är frisk (men om man tänker att ingen som kör sprinten ska köra skiathlon så blir uttagningen rätt självklar, nästan så att jag misstänker att Jonna redan sagt att hon skippar skiathlon).Ditt resonemang bygger ju på att Ilar kommer åka alla distansloppen. Det kan ju bli så men är inte givet (så länge som landsledningen inte säger så). Om det nu var en så lätt bana varför tog ingen annan svenska chansen då?
Jag tycker det är bra att man blir uttagen på resultat och inte på en förmodan att man kommer uppnå sin högstanivå (som man inte visat denna säsong) just på VM. Det var just så som en del resonerade när de tyckte att Hagström borde ha blivit uttagen till OS istället för Dyvik förra säsongen.
Är väl relevant att visa på att ingen sprintåkare har åkt bättre än Ilar på distans denna säsong då det talas om att vi inte behöver ta ut så många distansåkare för att vi kan låta sprintåkarna åka distans istället.
Jag tycker det är bra att man blir uttagen på resultat och inte på en förmodan att man kommer uppnå sin högstanivå (som man inte visat denna säsong) just på VM. Det var just så som en del resonerade när de tyckte att Hagström borde ha blivit uttagen till OS istället för Dyvik förra säsongen.
Är väl relevant att visa på att ingen sprintåkare har åkt bättre än Ilar på distans denna säsong då det talas om att vi inte behöver ta ut så många distansåkare för att vi kan låta sprintåkarna åka distans istället.
Vad gäller OS-uttagningen så tycker jag man gjorde rätt utifrån hur kriterierna sattes upp, men i ärlighetens namn tror jag inte det spelat så stor roll vem av dem man valt, resultatet skulle nog blivit ungefär detsamma.