2022-12-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmsiiee
Skönt att man inte är ensam iaf!...
Har du lyckats lösa någon uppgift?

Får säga att jag är riktigt besviken på hur upplägget och själva kursen är uppbyggd. Trodde den skulle vara mycket bättre.

Fick du ordning på kursen, eller hoppade du av den?
Efterfrågar fortfarande uppdragen för programmering 1!
Citera
2022-12-14, 23:06
Medlem
Någon som vet om man kan få byta lärare innan kursen startar? Såg nu att kommer få samma lärare som har nu och det fungerar inte med henne tror hon varit nämnd här hon har bland annat ämnet engelska. Någon som bytat och vet hur man gör?
Citera
2022-12-15, 13:52
Medlem
Någon som har koll på hur man höjer sitt meritvärde? Jag hade rätt kassa betyg från gymnasiet men har läst upp allt nu på Hermods. Har därför sämre betyg (mestadels G) från gymnasiet och C-A från Hermods.

Jag behöver öka mitt meritvärde för att konkurrera om en specifik utbildning på universitetet. Skall jag sikta på att göra prövning i ämnen?
Citera
2022-12-15, 14:57
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilhaboas
Någon som har koll på hur man höjer sitt meritvärde? Jag hade rätt kassa betyg från gymnasiet men har läst upp allt nu på Hermods. Har därför sämre betyg (mestadels G) från gymnasiet och C-A från Hermods.

Jag behöver öka mitt meritvärde för att konkurrera om en specifik utbildning på universitetet. Skall jag sikta på att göra prövning i ämnen?

Ämnen som du inte har godkänt har du möjlighet att studera via Hermods, alternativt en prövning om du känner att du har full koll på ämnet. Om du däremot vill höja ett redan godkänt betyg till ett högre så måste du göra prövningar i din hemmahörande kommun, du kan inte studera redan godkända betyg hos Hermods.

Ett annat alternativ skulle kanske vara Högskoleprovet?

Jag skulle rekommendera dig att du vänder dig till ditt närmaste LärCentrum för att få vägledning.
Citera
2022-12-15, 15:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilhaboas

Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Ämnen som du inte har godkänt har du möjlighet att studera via Hermods, alternativt en prövning om du känner att du har full koll på ämnet. Om du däremot vill höja ett redan godkänt betyg till ett högre så måste du göra prövningar i din hemmahörande kommun, du kan inte studera redan godkända betyg hos Hermods.

Jag skulle rekommendera dig att du vänder dig till ditt närmaste LärCentrum för att få vägledning.
Det är prövningar som gäller för ämnen du redan har betyg i. Enligt förarbetet så kan man läsa om ämnen man redan har betyg i om det var länge sen man läste dem och kunskapen "förbleknat," men det definieras inte hur länge som ska ha gått och kommuner är notoriskt juridiskt inkompetenta, så du skulle förmodligen behöva ta strid med överklaganden och grejer för att få igenom det.

Så den mest realistiska vägen är att göra prövningar i de ämnen du redan har betyg i. Vad gäller prövningar har man rätt att fritt göra dem i vilken kommun man vill, till skillnad på att läsa kurser som man framför allt gör i sin hemkommun. Det brukar dock kosta 500 kr per kurs att få göra dem.
Citera
2022-12-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är prövningar som gäller för ämnen du redan har betyg i. Enligt förarbetet så kan man läsa om ämnen man redan har betyg i om det var länge sen man läste dem och kunskapen "förbleknat," men det definieras inte hur länge som ska ha gått och kommuner är notoriskt juridiskt inkompetenta, så du skulle förmodligen behöva ta strid med överklaganden och grejer för att få igenom det.

Så den mest realistiska vägen är att göra prövningar i de ämnen du redan har betyg i. Vad gäller prövningar har man rätt att fritt göra dem i vilken kommun man vill, till skillnad på att läsa kurser som man framför allt gör i sin hemkommun. Det brukar dock kosta 500 kr per kurs att få göra dem.

Jag vill läsa upp mina G jag har från gymnasiet enligt de gamla betygen. Känns rätt tungt att plugga in en hel kurs inför ett prövningstillfälle men ska nog göra ett försök i ett ämne och utvärdera hur det gick. Därifrån får jag fundera vidare hur jag ska göra.
Citera
2022-12-17, 16:50
Medlem
är det någon som har datorteknik 1a digitalbok gratis man kan ladda ner någonstans?
har provat att leta gratis versioner online men hittar inget.
Annars om någon har tips om denna bok finns att köpa begagnad ngnstans så hojta till!
Citera
2022-12-20, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi

Är sugen på socionomprogrammet eller Ämneslärarprogrammet med inriktning historia men mitt meritvärde är för lågt för att kunna konkurrera om en plats.

Ett högskoleprov verkar vara den enda vägen fram för mig.
Citera
2023-01-27, 17:26
Medlem
Ska skriva prövning i svenska 2 på hermods. Har någon frågorna/ vet vad man ska göra på prövningen?
Citera
2023-02-02, 12:18
Medlem
Är det någon som ganska nyligen har gjort Matematik 1c som kan skicka uppgifterna för alla uppdrag?
Citera
2023-02-02, 23:28
Medlem
Är de någon här som läser/har läst webbutveckling 2?
Dessa otydliga/obefintliga guider gör mig galen. Kör fast på varenda moment..
Citera
2023-02-04, 21:31
Medlem
Strandkastanjens avatar
jag ska läsa kursen datorteknik 1a om ett tag, när jag läste på listan för kurslitteratur så står det bara "Raspberry PI, enkortsdator, används i flera kurser om du läser ett yrkespaket." det står inte att den är obligatorisk. inga böcker eller annat material är listat.
Är det någon som har läst datorteknik 1a och vet ifall man måste köpa den eller hur det ligger till? Jag har kontaktar dom men får till svar att jag ska fråga min lärare i ämnet om jag har frågor, svårt då kursen inte har startat än och jag inte har en aning om vem som är min lärare.

så om nån har någon info överhuvudtaget ang kursen datorteknik 1a så får ni gärna skriva.
tack på förhud!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in