2022-12-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Jamen säg det till henne! Sedan är en sak jag kan rekommendera dig att göra, är att sätta dig ner och skriva upp allt som du är tacksam för. Allt som gör dig glad. Vad du uppskattar hos andra, din fru och om ni har barn dem.

Bjud ut henne på middag och gör ditt bästa på att faktiskt backa två steg och försöka att uppleva saker positivt om så bara för en timme.

Det är inte så mycket krokben utan att träna upp benen för att bli starkare att gå med.

Jag tycker absolut att det tillhör ämnet och även att du är duktig som kämpar på
Ja det känns lite bättre nu, slarvar ibland med att ta mina mediciner tyvärr men igår blev jag itvingad av frugan och det känns genast lite lättare.

Har tyvärr inte råd med några utsvävningar, jag får bjuda henne på mat hemma i så fall
Citera
2022-12-03, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Jag tror man måste sätta upp någon målsättningar som man strävar. Så man har ett mål förutom att hålla sig nykter
Ja det tror jag också man behöver! Tyvärr svårt att se någon framtid ibland, känns så poänglöst (ungefär som om man hamnat sist i ett race och vet att man omöjligen kan placerar sig i täten. Varför fortsätta? Man kan ligga gärna lägga sig ner och ge upp)
Citera
2022-12-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
Jag har tagit kontakt med beroendecentrum nu. Har haft möte med en sjuksköterska, som var superbra. Och jag har lämnat blodprover. Möte med läkare nästa vecka. Min chef har även fattat hur det ligger till och jag har berättat hur det ligger till. Att jag tagit ett återfall och dricker igen. Jag är tacksam för att jag fortfarande har kvar mitt jobb. Min chef ville hjälpa till att få mig på banan igen. Vi har psykolog via jobbet vi kan gå till och det skulle chefen fixa. Dock inte berättat något om detta till min partner.
Riktigt bra gjort! Och skönt att höra att chefen ville hjälpa till, det måste vara en lättnad på en front i alla fall!
Citera
2022-12-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja det känns lite bättre nu, slarvar ibland med att ta mina mediciner tyvärr men igår blev jag itvingad av frugan och det känns genast lite lättare.

Har tyvärr inte råd med några utsvävningar, jag får bjuda henne på mat hemma i så fall
Det är en fördel att inte slarva, oavsett vad för sorts medicin det är.

Låter ändå som en bra plan lite gott och en trevlig kväll. Livet kan inte bli bättre.
Citera
2022-12-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja det tror jag också man behöver! Tyvärr svårt att se någon framtid ibland, känns så poänglöst (ungefär som om man hamnat sist i ett race och vet att man omöjligen kan placerar sig i täten. Varför fortsätta? Man kan ligga gärna lägga sig ner och ge upp)

Förstår den känslan. Den är farlig. I slutändan kan man bara hjälpa sig själv. Ingen annan kommer göra jobbet.
Citera
2022-12-04, 16:50
Medlem
Hur accepterade ni att ni inte klarar av att dricka längre?
Jag börjar inse att jag inte klarar av alkoholen längre och att jag kanske måste sluta helt.
Dricker inte ofta och har inga problem att vara utan alkohol. Problemet är att när jag väl dricker så förstör det för mig i långa perioder efter, jag faller tillbaka till många andra dåliga vanor och alla mål och viktiga saker jag har förstörs och det är en kamp för mig att komma tillbaka in i rutiner. Sen när jag väl har fått bra rutiner igen så går jag ut och dricker igen och gör om samma grej igen. Får panik på denna loopen som jag nu har haft i ett par år nu.
Sitter här nu en vecka efter en utgång; lägenheten ser förjävligt ut, har rökt gräs varje dag i en vecka, måste sälja aktier för att ha råd att leva, skippat träningar. Detta håller inte.
Citera
2022-12-04, 19:24
Medlem
Voelsens avatar
Tredje dagen nykter nu .. tjo
Citera
2022-12-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Jag börjar inse att jag inte klarar av alkoholen längre och att jag kanske måste sluta helt.
Dricker inte ofta och har inga problem att vara utan alkohol. Problemet är att när jag väl dricker så förstör det för mig i långa perioder efter, jag faller tillbaka till många andra dåliga vanor och alla mål och viktiga saker jag har förstörs och det är en kamp för mig att komma tillbaka in i rutiner. Sen när jag väl har fått bra rutiner igen så går jag ut och dricker igen och gör om samma grej igen. Får panik på denna loopen som jag nu har haft i ett par år nu.
Sitter här nu en vecka efter en utgång; lägenheten ser förjävligt ut, har rökt gräs varje dag i en vecka, måste sälja aktier för att ha råd att leva, skippat träningar. Detta håller inte.

Känner igen mig. De är som en cirkel som bara går runt. Jag har börjat gå på AA , jobbigt som fan men kanske kan hjälpa. Pallar inte förstöra mer för mig själv än vad man redan gjort med supande.
Citera
2022-12-04, 20:22
Medlem
Citat:

Det var bara tvunget att acceptera. innerst inne hade jag förstått länge då mitt drickande var en massa rekordfyllor hela tiden. Till slut fanns inge annan utväg... Men, måste erkänna att mitt liv nog hade blivit annorlunda om jag accepterat tidigare....

Du skriver att du även röker gräs. Kanske även det är ett problem för dig? När man är beroende kan ett av problemen vara att man sas inte orkar / vågar / känner för att ta tag i de vardagliga sysslorna. Ja, även de som ger långsiktiga vinster. Kanske kan vara bra att sluta med alla droger? Bara en tanke... Tillfrisknande betyder ju även att man skall lära sig att möta livets villkor och ta tag i de problem man har. Inte låta saker bli liggande för länge. Svårt i början men blir lättare och lättare.
Senast redigerad av joegro444 2022-12-04 kl. 20:28.
Citera
2022-12-04, 20:37
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Kan inte förstå hur man ens vill vara alkoholist då det inte medför några som helst fördelar utan enbart att man känner sig ständigt allmänt dålig. Sedan plussa på ångest, bakfyllor och gångsvårigheter även som nykter.

Menar du att du känner folk som vill vara alkoholister? Folk som valde bort ett normalt liv och sade "Nä, jag ska nog dricka mig ner i ett mörkt ensamt helvete."

Jag har bara träffat folk som plötsligt insett att de är alkoholister och sen har de kämpat och lärt sig leva nyktert, eller gett upp för sjukdomen när de inte orkat mer och tappat allt hopp.

Sen finns det ju många som är alkoholister utan att inse det och väljer att dricka trots negativa konsekvenser, men det är bara ett steg i sjukdomen.
Senast redigerad av theshade 2022-12-04 kl. 20:52.
Citera
2022-12-04, 22:12
Medlem
Citat:

Jag insåg det precis som du verkar ha gjort. ”Det här håller inte längre”. Det är en insikt man gör helt enkelt och man vet att man har vetat om det länge. Helt plötsligt klickar det bara dock och man bestämmer sig.
Problemet man ställs inför då är hur man ska klara av att inte luras in i skiten igen. Ditt missbrukar-jag kommer att gnälla och försöka få dig att rationalisera olika beslut att dricka. Ibland kommer det kännas lätt och ibland kommer det kännas svårt. Ibland kommer du kanske luras in i skiten igen och då gäller det att vara så snäll som möjligt mot sig själv. Men vändpunkten är när insikten riktigt briserar inom dig. Det känns som en allvarstyngd lättnad. Där och då börjar ett nytt kapitel i ditt liv.
Citera
2022-12-04, 23:59
Medlem
theshades avatar
Jag har kämpat länge nu med att försöka sluta dricka och skrev till och med in mig på avgiftning men de skrev ut mig efter bara två dagar. Jag hade hoppats få antabus i fem dagar så jag skulle slippa tänka på alkohol men var alldeles för ostadig.

Slutade med att resterande dagarna som jag planerat att ligga inne blev helt svart. Sår och blåmärken. Tecken på att jag liggat däckad på golvet i många timmar. Magen helt trasig. Ingen aptit. Helt röd och frasig i ansiktet. Fick även skitont i mellangärdet så drog väl på mig en inflammation i magmunnen eller nåt.

Nu har jag repat mig på så vis att jag trappat ner med folköl och det är så skönt att börja känna mig någorlunda frisk och har kunnat äta mer än några mackor. Åt nyss en stor pastasallad och kroppen tackar mig med ett fysiskt lugn.

Jag har bestämt mig för att inte dricka något alls imorgon och gå på AA på kvällen.

Jag har brottats med alkoholen i tio år och det har varit värre förr men hälften är nog när jag inte kan äta och jag hela tiden måste låtsas må bra, smygdricka, hela tiden planera drickandet.

Det blir en överlevnad från dag till dag där jag mest mår skit och hela tiden vill få slut på eländet och ångesten och enda luckan i skiten är de där timmarna när jag är lagom berusad. Och så vaknar jag nästa dag och skiten börjar om och det blir värre för var dag. Det är inget liv. Som sagt bara en desperat överlevnad.

Ville skriva att jag ska vara nykter imorgon och gå på möte så det blir mer än en tanke. Ska skriva en påminnelse i mobilen också "bara för idag ska jag inte dricka någon alkohol ".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in