2022-12-02, 22:09
Bannlyst
En stor majoritet runt om i världen är emot västs extremism gällande wokeism.
Citera
2022-12-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Ingen kommer vara gladare än jag när woke-dravlet dör i plötslig spädbarnsdöd och de företag som förordat rörelsen dör sotdöden.

Jag hoppas du har rätt, men det är inte så jag fått det berättat för mig. Framförallt från youtube-kanaler, men när jag googlade nyss kom två sidor upp överst som tyvärr inte håller med dig.

Disney shocked the world last night by firing CEO Bob Chapek and bringing back his predecessor, Robert Iger.

Iger is more or less the walking embodiment of woke capitalism

https://www.nationalreview.com/the-morning-jolt/at-disney-woke-strikes-back/

Bob Iger Confirms Disney Will Double Down On Woke Content: “We Can’t Lose That, We Just Can’t”
https://boundingintocomics.com/2022/11/30/bob-iger-confirms-disney-will-double-down-on-woke-content-we-cant-lose-that-we-just-cant/amp/

Hoppas som sagt att du har rätt.

Lyssna på klippen istället.

Det är också för mig lite oklart vad du menar, t.ex. Black Panther var ju en massiv hit. Om du anser att alla filmer som inte innehar en vit man som huvudkaraktär är woke, ja då bör du nog undvika Disney även i framtiden.

Tiderna har helt enkelt förändrats och filmer som Black Panther, Coco och Wonder Woman är bra för företaget och samhället. Jag som vit man har en miljon filmer jag kan se där huvudkaraktären är någon som ser ut som mig själv, men om jag varit en latinamerikansk flicka och velat ha en barnfilm så hade det varit kanske ett dussin.

Det finns helt enkelt mycket att tjäna på i dessa tider på att rikta sig till andra etniciteter, vilket jag anser är bra.

Jag tycker dock inte man behöver ha med homosexuella, bi, trans eller ickebinära i varje film, då det är irrelevant för handlingen och det är en väldigt liten del av befolkningen.

Men det är ett företag som har en skyldighet till sina aktieägare, vill inte folk betala för filmer och företaget går dåligt så kommer man byta riktning. Bästa du kan göra är att rösta med dina pengar, för det är det enda som är av intresse här. Hade man troty att man tjänat mer pengar om alla huvudkaraktärer varit vita och heterosexuella, då hade de varit det.
Citera
2022-12-02, 22:26
Medlem
Mogaku-sans avatar
Fyfan för Disney. De har sålt sin själ till djävulen med sin extreme woke deluxe.
En gång i tiden så var Disney kända för sina välgjorda filmer. Numera är det ren avföring som de sprutar ut genom en gigantisk köttkvarn.
Citera
2022-12-02, 22:38
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Jag har svårt att tro att en film floppar bara för att det finns en HBTQ-karaktär med. Oftast är det ju så enkelt att det helt enkelt inte är en tillräckligt bra film eller att konceptet känns ointressant för en större publik. Personligen hade jag inte ens hört talas om att denna var på g.

Men men, man vet ju aldrig. Om målgruppen är 7-12 år så finns det säkert en och annan förälder som tycker att de inte vill att deras ungar ska exponeras för det men jag tror mer på att filmen inte är intressant nog helt enkelt.

Jag har inget emot att en film jag tittar på handlar om homo(sexualitet) men jag det är inget jag skulle utsätta mina döttrar för i åldern dom är i. Philadelphia är förmodligen den bästa filmen (enligt mig själv) där huvudpersonen hamnar i HBTQ-facket.

I dagsläget så ägnar sig Disney nästan åt exploateringsrullar när det kommer till genren. Det handlar inte om välskrivna manus som Cruising eller Philadelphia, och det är inte underhållande som exempelvis Rocky Horror Picture show. Nej här handlar det om att sälja själva HBTQ-temat som någon nytt och modigt men Disney är mer än villiga att klippa bort saker för den internationella marknaden.

Men de skriver inte intressanta historier utan har en lista som bockas av och inget annat.
Senast redigerad av Bewnhur 2022-12-02 kl. 22:40.
Citera
2022-12-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Ser trailern och den första frågan som kommer upp i mitt huvud är, hur kan en datorgenererad film kosta 360 miljoner dollar? Min andra fråga kommer sedan. Varför all denna upprördhet gentemot en tecknad film??
Edit Trailern https://www.youtube.com/watch?v=bKh2G73gCCs

Hade man varit aktieägare hade man varit jävligt irriterad. Vi andra hoppas Disney konkar
Citera
2022-12-03, 08:00
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Hur tror du att Disneys styrelse eller aktieägare skulle tjäna på att företaget förlorar pengar?

Uppenbarligen så har du inte en aning om vad investeringar handlar om. Det går ut på att tjäna pengar, inget annat. Hade man tjänat mer pengar genom att säga att man hatar homosexuella, då hade man gjort det istället. Förstår du inte det så har du ingenting att göra i denna diskussionen.

Ja det är ju någonting som är satt i system.

Traditionellt sett handlade ju filmproduktion om att skapa produkter som publiken ville se, då går filmen med vinst.

Nuförtiden handlar det om att pressa in så mycket HBTQ, multikulti och intersektionalitet som mycket som möjligt på de minuter produkten rullar. Man bockar av en checklista med så mycket representation man kan. Finns det en förlaga från historien eller en tidigare version så byter man etnicitet på folk på måfå.

Kunderna ratar det om så är fallet, investerarna däremot kastar hur pass mycket pengar som helst över det.

Du som är en sån expert, Genus Khan, kan väl berätta hur det ligger till, hur kan så många filmer och serier gå med brakförlust om bottom line ENBART är hur pass många som betalar för att se dem?
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-12-03 kl. 08:02.
Citera
2022-12-03, 08:14
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Jag har inget emot att en film jag tittar på handlar om homo(sexualitet) men jag det är inget jag skulle utsätta mina döttrar för i åldern dom är i. Philadelphia är förmodligen den bästa filmen (enligt mig själv) där huvudpersonen hamnar i HBTQ-facket.

I dagsläget så ägnar sig Disney nästan åt exploateringsrullar när det kommer till genren. Det handlar inte om välskrivna manus som Cruising eller Philadelphia, och det är inte underhållande som exempelvis Rocky Horror Picture show. Nej här handlar det om att sälja själva HBTQ-temat som någon nytt och modigt men Disney är mer än villiga att klippa bort saker för den internationella marknaden.

Men de skriver inte intressanta historier utan har en lista som bockas av och inget annat.

Jag har själv en dotter i målgruppen och jag fattar. För att tillägga, jag ser inte att detta är en film hon kommer säga att hon vill se bara baserat på hur den ser ut. Jag tror att den floppar på grund av flera orsaker men om ungarna inte tjatar att de vill se en film så brukar ju vi föräldrar inte tjata på ungarna för att se den :-).
Citera
2022-12-03, 08:55
Medlem
trancass avatar
Ser spännande ut. Kan inte skönja någon wokeism i trailern i alla fall. Tack för tipset. Ska ta med mig ungarna och se rullen
Citera
2022-12-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Ja det är ju någonting som är satt i system.

Traditionellt sett handlade ju filmproduktion om att skapa produkter som publiken ville se, då går filmen med vinst.

Nuförtiden handlar det om att pressa in så mycket HBTQ, multikulti och intersektionalitet som mycket som möjligt på de minuter produkten rullar. Man bockar av en checklista med så mycket representation man kan. Finns det en förlaga från historien eller en tidigare version så byter man etnicitet på folk på måfå.

Kunderna ratar det om så är fallet, investerarna däremot kastar hur pass mycket pengar som helst över det.

Du som är en sån expert, Genus Khan, kan väl berätta hur det ligger till, hur kan så många filmer och serier gå med brakförlust om bottom line ENBART är hur pass många som betalar för att se dem?

Disney är ett företag och företagets syfte är att tjäna pengar. Vissa filmer kommer gå bra och vissa kommer gå dåligt, det är inget nytt och så kommer det förbli i all framtid.

Investerare är enbart beredda att betala för saker som går med vinst, när eller om det är tydligt att wokeism inte gör det så kommer det att upphöra.

Din syn på situationen är att Disneys högsta prioritet är att man vill förstöra den konservativa och traditionella identitet genom förgömd propaganda riktad mot barn. Min syn på situationen är att man gjort en nyttokostnadsanalys där man tror att detta är det optimala konceptet i rådande samhällsklimat för att tjäna pengar.

Man tror att en gedigen del av den vita och heterosexuella befolkningen är beredd att se på filmer trots att huvudrollsinnehavaren är av annan etnicitet, samtidigt som man kommer att få många nya kunder från etniciteter som filmen handlar om.

I viss del handlar det om långsiktigt värde, man vill placera sig i en situation där man har en bred mängd produkter som riktat sig till en stor mängd av befolkningen för att det skapar maximal nytta, tillit och lojalitet gentemot företaget. Det långsiktiga värdet och varumärket stärks om det är mer än bara vit medelklass som åker till Disneyworld. Den delen av befolkningen är mättad, man har redan skapat lojalitet bland den vita medelklassen de senaste decennierna och vita som befolkningsmängd krymper.

Bland andra etniciteter finns inte samma lojalitet gentemot varumärket men detta sker med tiden om man lyckas producera filmer som Black Panther, en film som betyder mycket för den svarta befolkningen, speciellt i USA. Här har vi nu en svart superhjälte, vilket är väldigt ovanligt i kombination med att de lever i ett avancerat samhälle i Afrika.

Annars är samtliga filmer kring svartkultur just i ghetton och diverse gangster eller slavfilmer.

Barn bryr sig inte heller. Om du tittat på barnprogram som liten så vet du att man inte snappade upp mycket sexskämt eller liknande för det är inte vad man ser i situationen. Att skapa några filmer för att skapa långsiktigt värde genom branding och lojalitet i de grupper och etniciteter med lägst penetration måste anses bra företagande.

Skulle man gjort det utan alla sexuella anspeglingar och perspektiv, möjligtvis. Men då hamnar vi än en gång vid att den heterosexuella pojken skall rädda den försvarslösa anglo-saxiska kvinnan, vilket en väsentlig del inte kan relatera till och de som kan det hade gått på en film med andra etniciteter ändå.

I slutskedet handlar allting om pengar. Disney tror att det, långsiktigt, kommer skapa mer värde genom att rikta sig mot andra etniciteter än enbart vita och likaså underrepresenterade sexuella läggningar i samhället. Man tror att detta kommer skapa mer värde, bättre branding och ökad lojalitet förutom att man kan fånga nya generationer av kunder.

Man riktar sig både mot barnet och föräldrarna, då föräldrarna i slutändan är den part som köper produkten. Minoriteter känner inte samma tillhörighet gentemot Disney som vita människor gör.

https://www.streetlightdata.com/measuring-travel-behavior-by-demographics-disney-world/?type=blog/

Scrollar du ner lite så visar sig det jag kunde listat ut med rövhålet. 80% av besökarna är vit medelklass, denna demografi är redan mättad. Konstigt nog är svarta näststörsta gruppen vilket bara påvisar hur underrepresenterade den asiatiska och latinamerikanska befolkningen känner sig.

Vita i USA är ~57% senast jag tittade. Om då besökarna till parken är 80% vita, så finns det fortfarande en stor del av pengar hos minoriteter att hämta, detta görs i första ledet genom att bygga lojalitet mot varumärket och branding.
Citera
2022-12-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Ser spännande ut. Kan inte skönja någon wokeism i trailern i alla fall. Tack för tipset. Ska ta med mig ungarna och se rullen

Du minns säkert "lejonkungen" från din ungdom ? Känns detta som något du skulle gilla då? Ärthjärna
Citera
2022-12-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Disney är ett företag och företagets syfte är att tjäna pengar. Vissa filmer kommer gå bra och vissa kommer gå dåligt, det är inget nytt och så kommer det förbli i all framtid.

Investerare är enbart beredda att betala för saker som går med vinst, när eller om det är tydligt att wokeism inte gör det så kommer det att upphöra.

Din syn på situationen är att Disneys högsta prioritet är att man vill förstöra den konservativa och traditionella identitet genom förgömd propaganda riktad mot barn. Min syn på situationen är att man gjort en nyttokostnadsanalys där man tror att detta är det optimala konceptet i rådande samhällsklimat för att tjäna pengar.

Man tror att en gedigen del av den vita och heterosexuella befolkningen är beredd att se på filmer trots att huvudrollsinnehavaren är av annan etnicitet, samtidigt som man kommer att få många nya kunder från etniciteter som filmen handlar om.

I viss del handlar det om långsiktigt värde, man vill placera sig i en situation där man har en bred mängd produkter som riktat sig till en stor mängd av befolkningen för att det skapar maximal nytta, tillit och lojalitet gentemot företaget. Det långsiktiga värdet och varumärket stärks om det är mer än bara vit medelklass som åker till Disneyworld. Den delen av befolkningen är mättad, man har redan skapat lojalitet bland den vita medelklassen de senaste decennierna och vita som befolkningsmängd krymper.

Bland andra etniciteter finns inte samma lojalitet gentemot varumärket men detta sker med tiden om man lyckas producera filmer som Black Panther, en film som betyder mycket för den svarta befolkningen, speciellt i USA. Här har vi nu en svart superhjälte, vilket är väldigt ovanligt i kombination med att de lever i ett avancerat samhälle i Afrika.

Annars är samtliga filmer kring svartkultur just i ghetton och diverse gangster eller slavfilmer.

Barn bryr sig inte heller. Om du tittat på barnprogram som liten så vet du att man inte snappade upp mycket sexskämt eller liknande för det är inte vad man ser i situationen. Att skapa några filmer för att skapa långsiktigt värde genom branding och lojalitet i de grupper och etniciteter med lägst penetration måste anses bra företagande.

Skulle man gjort det utan alla sexuella anspeglingar och perspektiv, möjligtvis. Men då hamnar vi än en gång vid att den heterosexuella pojken skall rädda den försvarslösa anglo-saxiska kvinnan, vilket en väsentlig del inte kan relatera till och de som kan det hade gått på en film med andra etniciteter ändå.

I slutskedet handlar allting om pengar. Disney tror att det, långsiktigt, kommer skapa mer värde genom att rikta sig mot andra etniciteter än enbart vita och likaså underrepresenterade sexuella läggningar i samhället. Man tror att detta kommer skapa mer värde, bättre branding och ökad lojalitet förutom att man kan fånga nya generationer av kunder.

Man riktar sig både mot barnet och föräldrarna, då föräldrarna i slutändan är den part som köper produkten. Minoriteter känner inte samma tillhörighet gentemot Disney som vita människor gör.

https://www.streetlightdata.com/measuring-travel-behavior-by-demographics-disney-world/?type=blog/

Scrollar du ner lite så visar sig det jag kunde listat ut med rövhålet. 80% av besökarna är vit medelklass, denna demografi är redan mättad. Konstigt nog är svarta näststörsta gruppen vilket bara påvisar hur underrepresenterade den asiatiska och latinamerikanska befolkningen känner sig.

Vita i USA är ~57% senast jag tittade. Om då besökarna till parken är 80% vita, så finns det fortfarande en stor del av pengar hos minoriteter att hämta, detta görs i första ledet genom att bygga lojalitet mot varumärket och branding.

Nja , de, eller Lucas film, har dödat Star wars. De hade en guldhöna men inte längre.
Citera
2022-12-04, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Nja , de, eller Lucas film, har dödat Star wars. De hade en guldhöna men inte längre.

Flera delar av detta påståendet är fel, eller oväsentligt.

1. Disney har massor med IPs, och värdet i Star Wars IPn är inte filmerna utan memorabilia. Det är diverse leksaker och andra produkter som är den stora kassakon, inte filmerna.

2. Även de senaste filmerna är box office succéer. Oväsentligt vad fansen tycker om filmerna så länge de ändå går och ser dem. Den senaste trilogin var knappast en förlustaffär, likaså går serierna bra med The Mandalorian som visar vägen.

3. Man har större IPs som Marvel, där man har levererat massor med storfilmer de senaste decenniet. Avengers-filmerna var rena guldgruvor.

4. Slänger du ihop bara ett fåtal av prinsess-IPsen så överstiger dessa värdet på Star Wars franchisen. Så att det skulle vara en stor eller viktig del av Disney som företag är bara fel, speciellt då det är plastfigurerna som tjänar pengar och dessa köps vare sig filmerna är bra eller dåliga.

Så att man mist någon guldhöna är ju helt klart fel. Istället så försöker man massproducera nya genom att rikta in sig mot de etniciteter med lägst penetration där man kan skapa långsiktigt värde genom varumärkeslojalitet.

Att folk tror att BlackRock sitter och micromanagear mångmiljardsföretag för att försöka ändra på det politiska landskapet tyder på oerhörd ignorans när det gäller företagande och mänsklig natur. Det enda av intresse är att skapa kortsiktigt och långsiktigt värde för investerare, resten skiter de i.

Hade de tjänat mest pengar på att producera filmer för lönnfeta män i 30 årsåldern, som enbart innehåller den gamla tropen med förvandlingen av förloraren till vinnaren, som sedan får den attraktiva och populära bruden, ja då hade man gjort det istället. Rösta med era pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in