2022-12-04, 06:30
Medlem
Sexualisering av barn, negerhjältar och vithat. Disney fortsätter med tramset.
Citera
2022-12-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Kan någon faktiskt förklara konkret vad som är så fel och "woke" med att fler grupper inkluderas och representeras i filmer och serier, och får annat än sidoroller? Jag kan verkligen inte se problemet, särskilt inte när typ 99,9% av alla huvudkaraktärer någonsin i filmhistorien (i västvärlden då, så klart) har varit vita, oftast män och heterosexuella.

Ärligt talat, hur många av alla filmer och serier som har släppts, säg, de senaste fem-tio åren har varit "woke" enligt er? Det råder inte direkt brist på nya filmer som följer den klassiska mallen. EN av alla Marvel-rullar har en ung muslimsk tjej som huvudkaraktär, det är asiater i Shang-Chi, och två Black Panther-filmer med svarta i en majoritet av huvudrollerna.

Det blev ju världens ramaskri från många håll när det framkom att en svart skådespelerska ska spela Ariel i Disney-filmatiseringen av The Little Mermaid. I samma veva dök det upp videoklipp där svarta i USA filmade sina unga döttrars reaktioner på detta, " She looks like me!" — hur gulligt som helst, men det visar ju också hur stort det är för dem att inkluderas, samt att de kan relatera till en disneyprincessa på ett annat sätt. Det är en fucking barnfilm, för barn, men har antagligen större påverkan än vad man kan föreställa sig. Samma sak med de senaste Pixar-filmerna som har icke-vita karaktärer. Syftet är ju inte direkt för att rövknulla den vita mannens vithet, som ni verkar tolka det.

Är svaret så enkelt att er avsky grundas i rasism och homofobi? Känns det inkvoterat "bara för att"? Tror ni att det finns en agenda där vita håller på att fasas ut? Är jag sjuk i huvudet och pedofilbögvurmare eftersom jag ser allas lika värde? Det är ungefär de slutsatserna jag kan dra från att ha läst kommentarer i den här tråden och på andra ställen på nätet. Jag är varken vänsterextremist eller ute efter att jävlas, utan försöker bara förstå era resonemang eftersom jag själv inte ser problematiken.
Vill du döda punkare bara för du inte vill se politiker klädda som punkare? Ni PKiter insuinerar nämligen att inte vilja se transor som politiker eller på film är lika med att vilja döda dem
Ditt kriterium för att en man skall få bära smink och uttrycksfulla kläder framför kameran eller som politiker är ju att han kapar kuken och tar hormoner
Ditt "progressiva" Hollywood stödjer och kampanjar för traditionella klädkoder för "cismän"
Förresten så kan vem som helst vara en minoritet med rätt lek med ord
Citera
2022-12-05, 20:40
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Du minns säkert "lejonkungen" från din ungdom ? Känns detta som något du skulle gilla då? Ärthjärna

Hehehe skönt att vara en ärthjärna. Är för gammal för Lejonkungen, men jag orkar inte bry mig eller förfasa mig över anti-HBTQ-bullshit. Jag är inte Putin. Är ej religiös. Ingen bög har någonsin knullat min röv, så jag mår inte dåligt som alla som fått arslet uttänjt och har problem med sin underliggande homosexualitet. För det är vad allt sk böghat går ut på. Smygbögar som försöker dölja sin egen homosexualitet, precis som Putin.
Citera
2022-12-06, 10:08
Medlem
Bret-Harts avatar
Lite lustigt ändå att Disney + Har Family guy i sitt utbud
Citera
2022-12-11, 14:05
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Men det är ett företag som har en skyldighet till sina aktieägare, vill inte folk betala för filmer och företaget går dåligt så kommer man byta riktning. Bästa du kan göra är att rösta med dina pengar, för det är det enda som är av intresse här. Hade man troty att man tjänat mer pengar om alla huvudkaraktärer varit vita och heterosexuella, då hade de varit det.
Fast ESG är ju "lösningen" på detta dilemma, alltså att befolkningen ska kunna rösta med plånboken.
Företag som inte går full Woke med homosexualitet, pedofili, diskriminering av européer osv kommer helt enkelt inte få verka på marknaden framöver.
Citera
2022-12-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Fast ESG är ju "lösningen" på detta dilemma, alltså att befolkningen ska kunna rösta med plånboken.
Företag som inte går full Woke med homosexualitet, pedofili, diskriminering av européer osv kommer helt enkelt inte få verka på marknaden framöver.

Fel.

ESG är enbart ett sätt att mäta vad ett företag gör för sina anställda och sin omgivning. ESG fungerar dock ypperligt, då man har sett att företag med högre ESG-score har en större värdeökning än de med en lägre, så ger detta företag financiella incitament att reducera utsläpp och öka dess positiva effekt på anställda och kunder.

Att det skulle vara något sätt att mäta "wokeness" är löjligt och något som enbart upprepas av folk med dålig insikt av aktiemarknaden i allmänhet.

Om ett företag tar bra hand om sina kunder, anställda och leverantörer så är risken att företaget hamnar i diverse kriser lägre än om de inte gör det. Det bör säga sig självt och likaså så ger det företaget fler incitament att ta hans om sina stakeholders och inte enbart shareholders, vilket måste anses vara en nettovinst.
Citera
2022-12-11, 19:24
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Fel.

ESG är enbart ett sätt att mäta vad ett företag gör för sina anställda och sin omgivning. ESG fungerar dock ypperligt, då man har sett att företag med högre ESG-score har en större värdeökning än de med en lägre, så ger detta företag financiella incitament att reducera utsläpp och öka dess positiva effekt på anställda och kunder.

Att det skulle vara något sätt att mäta "wokeness" är löjligt och något som enbart upprepas av folk med dålig insikt av aktiemarknaden i allmänhet.

Om ett företag tar bra hand om sina kunder, anställda och leverantörer så är risken att företaget hamnar i diverse kriser lägre än om de inte gör det. Det bör säga sig självt och likaså så ger det företaget fler incitament att ta hans om sina stakeholders och inte enbart shareholders, vilket måste anses vara en nettovinst.
Inte ens vänstervridna Wikipedia hymlar om att S:et i ESG bl.a. handlar om s.k. "diversity", dvs hur få europeiska män som finns.
Citera
2022-12-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Inte ens vänstervridna Wikipedia hymlar om att S:et i ESG bl.a. handlar om s.k. "diversity", dvs hur få europeiska män som finns.

S:et står för social, vilket innebär hur mycket företaget gör för interna och externa stakeholders.

Diversity är en subkategori till social, men inte den som är hårdast viktad eller viktigast. Den som är viktigast är "Health and safety measures for employees", därefter "Mental health support for employees" och därefter "Values of suppliers match their own". Därefter kommer diversity.

Att människor med olika bakgrund kommer ha olika levda erfarenheter, olika perspektiv och olika saker att erbjuda känns ju föga förvånande för någon med ett normalt intellekt.

Så du är bara en i mängden av människor som sitter och är sur över något du inte förstår för att du är känslomässigt investerad. Att företag som tar hand om sina anställda presterar bättre känns föga förvånande, likaså att man inte dumpar sitt avfall i närmsta sjö eller vattendrag. Om man ställer liknande krav på de man själv har affärer med så bidrar man till en nettovinst för de anställda, kunderna och samhället.

Den som får betala för kalaset är ju företaget självt, vilket känns rimligt i och med att de är de som skräpar ned.

Förstår du nu eller skall vi ta det ännu långsammare?
Citera
2022-12-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Kan någon faktiskt förklara konkret vad som är så fel och "woke" med att fler grupper inkluderas och representeras i filmer och serier, och får annat än sidoroller? Jag kan verkligen inte se problemet, särskilt inte när typ 99,9% av alla huvudkaraktärer någonsin i filmhistorien (i västvärlden då, så klart) har varit vita, oftast män och heterosexuella.

Ärligt talat, hur många av alla filmer och serier som har släppts, säg, de senaste fem-tio åren har varit "woke" enligt er? Det råder inte direkt brist på nya filmer som följer den klassiska mallen. EN av alla Marvel-rullar har en ung muslimsk tjej som huvudkaraktär, det är asiater i Shang-Chi, och två Black Panther-filmer med svarta i en majoritet av huvudrollerna.

Det blev ju världens ramaskri från många håll när det framkom att en svart skådespelerska ska spela Ariel i Disney-filmatiseringen av The Little Mermaid. I samma veva dök det upp videoklipp där svarta i USA filmade sina unga döttrars reaktioner på detta, " She looks like me!" — hur gulligt som helst, men det visar ju också hur stort det är för dem att inkluderas, samt att de kan relatera till en disneyprincessa på ett annat sätt. Det är en fucking barnfilm, för barn, men har antagligen större påverkan än vad man kan föreställa sig. Samma sak med de senaste Pixar-filmerna som har icke-vita karaktärer. Syftet är ju inte direkt för att rövknulla den vita mannens vithet, som ni verkar tolka det.

Är svaret så enkelt att er avsky grundas i rasism och homofobi? Känns det inkvoterat "bara för att"? Tror ni att det finns en agenda där vita håller på att fasas ut? Är jag sjuk i huvudet och pedofilbögvurmare eftersom jag ser allas lika värde? Det är ungefär de slutsatserna jag kan dra från att ha läst kommentarer i den här tråden och på andra ställen på nätet. Jag är varken vänsterextremist eller ute efter att jävlas, utan försöker bara förstå era resonemang eftersom jag själv inte ser problematiken.

Varför är det så viktigt med representering and inkludering? Är det inte viktigare att göra bra och underhållande filmer med intressanta storys och drivande karaktärer? Det finns ju massor av grupper inom kön, etniciteter, handikapp, sexuella läggningar, sjukdomar, och så vidare. Ska dom alla representeras och inkluderas? Kan bli väldigt rörigt.

Jag litar inte på videos om hur svarta barn reagerar på den svarta sjöjungfrun eftersom dom är ofta fake, skapade av föräldrar som är ute efter likes och hjärtan. Ibland används reaktionsvideos som marknadsföring och reklam på sociala medier.

Du påstår att du är för allas likas värde, men du verkar ganska rasistisk, heterofobisk, och manshatande. Du säger att 99.9% av skådespelare i väst består vita, heterosexuella män. Du får nog kolla dina ögon och öron. Det finns idag många skådespelare i väst som är icke-vita, kvinnor, och LGBT. Är det ett problem att Asien har för många Asiatiska skådespelare i sina filmer och serier? Borde dom ta in svarta för representering och inkludering?
Citera
2022-12-24, 12:37
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Varför är det så viktigt med representering and inkludering? Är det inte viktigare att göra bra och underhållande filmer med intressanta storys och drivande karaktärer? Det finns ju massor av grupper inom kön, etniciteter, handikapp, sexuella läggningar, sjukdomar, och så vidare. Ska dom alla representeras och inkluderas? Kan bli väldigt rörigt.

Jag litar inte på videos om hur svarta barn reagerar på den svarta sjöjungfrun eftersom dom är ofta fake, skapade av föräldrar som är ute efter likes och hjärtan. Ibland används reaktionsvideos som marknadsföring och reklam på sociala medier.

Du påstår att du är för allas likas värde, men du verkar ganska rasistisk, heterofobisk, och manshatande. Du säger att 99.9% av skådespelare i väst består vita, heterosexuella män. Du får nog kolla dina ögon och öron. Det finns idag många skådespelare i väst som är icke-vita, kvinnor, och LGBT. Är det ett problem att Asien har för många Asiatiska skådespelare i sina filmer och serier? Borde dom ta in svarta för representering och inkludering?
I inlägget du citerar ställs den här frågan: "Kan någon faktiskt förklara konkret vad som är så fel och "woke" med att fler grupper inkluderas och representeras i filmer och serier, och får annat än sidoroller?"

Är det möjligt för dig att besvara den, i stället för att komma med motfrågor?
Citera
2022-12-24, 13:16
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Varför är det så viktigt med representering and inkludering?
Det hade du troligtvis förstått om du haft en brist på representering i underhållning.
Annars kan man nog googla fram artiklar om det.
Citera
2022-12-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
I inlägget du citerar ställs den här frågan: "Kan någon faktiskt förklara konkret vad som är så fel och "woke" med att fler grupper inkluderas och representeras i filmer och serier, och får annat än sidoroller?"

Är det möjligt för dig att besvara den, i stället för att komma med motfrågor?
Okay. Jag tycker "woke" är när man tvingar in representering och inkludering där det inte hör hemma, när det blir så illa att det sabbar inlevelsen och stämmningen. Till exempel, en serie om vikingar eller samurajer och många av skådisarna är svarta. Det vore lika knasigt som att göra en serie om antika Afrikanska stammar och kungariken och bland befolkningen finns det massor av vita, asiater, och sydamerikaner. Jag gillar inte när riktiga vita personer från historien spelas av icke-vita. Till exempel den vita drottningen Elizabeth den första spelades av en svart skådespelerska , eller när den finska, vita statsmannen och officern Carl Gustaf Emil Mannerheim spelades av en svart man. Föreställ dig en film om Barack Obama's uppväxt och så spelas han av en vit snubbe. Hade ju inte varit så populärt. Jag vill säga att jag är emot blackwashing, men även whitewashing. Gillade inte att Motoko, som är en Japansk karaktär, spelades av Scarlett Johansson i Ghost in The Shell flmen.

Är du nöjd nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Det hade du troligtvis förstått om du haft en brist på representering i underhållning.
Annars kan man nog googla fram artiklar om det.
Googlar man tillräckligt så hittar man alltid artiklar som stödjer det man tycker. Jag googlade fram artiklar som säger att representering och inkludering inte är viktigt. Man kan ochså googla fram artiklar som säger att jorden är platt och att Trump är en rymdvarelse.
Senast redigerad av Xavian 2022-12-24 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in