2022-12-02, 07:00
Medlem
Kluffs avatar
Kan någon faktiskt förklara konkret vad som är så fel och "woke" med att fler grupper inkluderas och representeras i filmer och serier, och får annat än sidoroller? Jag kan verkligen inte se problemet, särskilt inte när typ 99,9% av alla huvudkaraktärer någonsin i filmhistorien (i västvärlden då, så klart) har varit vita, oftast män och heterosexuella.

Ärligt talat, hur många av alla filmer och serier som har släppts, säg, de senaste fem-tio åren har varit "woke" enligt er? Det råder inte direkt brist på nya filmer som följer den klassiska mallen. EN av alla Marvel-rullar har en ung muslimsk tjej som huvudkaraktär, det är asiater i Shang-Chi, och två Black Panther-filmer med svarta i en majoritet av huvudrollerna.

Det blev ju världens ramaskri från många håll när det framkom att en svart skådespelerska ska spela Ariel i Disney-filmatiseringen av The Little Mermaid. I samma veva dök det upp videoklipp där svarta i USA filmade sina unga döttrars reaktioner på detta, " She looks like me!" — hur gulligt som helst, men det visar ju också hur stort det är för dem att inkluderas, samt att de kan relatera till en disneyprincessa på ett annat sätt. Det är en fucking barnfilm, för barn, men har antagligen större påverkan än vad man kan föreställa sig. Samma sak med de senaste Pixar-filmerna som har icke-vita karaktärer. Syftet är ju inte direkt för att rövknulla den vita mannens vithet, som ni verkar tolka det.

Är svaret så enkelt att er avsky grundas i rasism och homofobi? Känns det inkvoterat "bara för att"? Tror ni att det finns en agenda där vita håller på att fasas ut? Är jag sjuk i huvudet och pedofilbögvurmare eftersom jag ser allas lika värde? Det är ungefär de slutsatserna jag kan dra från att ha läst kommentarer i den här tråden och på andra ställen på nätet. Jag är varken vänsterextremist eller ute efter att jävlas, utan försöker bara förstå era resonemang eftersom jag själv inte ser problematiken.
Citera
2022-12-02, 10:29
Medlem
schipperke77s avatar
Så disney har gjort en film full med närbilder på analsex mellan vuxna pederaster och småbarn? Låter helt fruktansvärt.

Eller är det fråga om en huvudperson som typ håller någon annan snubbe i handen?
Citera
2022-12-02, 11:50
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Så disney har gjort en film full med närbilder på analsex mellan vuxna pederaster och småbarn? Låter helt fruktansvärt.

Eller är det fråga om en huvudperson som typ håller någon annan snubbe i handen?
Det första. Fast närbilderna är mera hintade än nära.
Citera
2022-12-02, 12:25
Medlem
EvilElviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Clownerna i Hollywood verkar ge blanka fan i om skräpet säljer, bara det har "rätt" budskap.

Exakt, agendan är viktigare än kvaliten. Då blir det såhär. De verkar tro att alla konsumenter går omkring med samma polariserade tänk som de själva, men egentligen ger de flesta blanka fan i om rollistan är präglad av genus och hudfärgs-tänk.
Citera
2022-12-02, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Kan någon faktiskt förklara konkret vad som är så fel och "woke" med att fler grupper inkluderas och representeras i filmer och serier, och får annat än sidoroller?......Är jag sjuk i huvudet och pedofilbögvurmare eftersom jag ser allas lika värde?

"Alla människors lika v..." är för det första en lögn. För det andra är det en trossats som används som vapen av människor av din typ. Det är äckligt att dra nytta av lögner i syfte förstöra för andra samtidigt som du roffar åt dig pengar och privilegier på andras bekostnad. Det bör du lära dig.

Huvudsakliga vitsen med film är heller inte att läxa upp. Vitsen är att underhålla.

Se nedan vad som är riktigt fel. Här har du problemet, äckliga människa.

Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Extrema sexuella teman i filmer för BARN är inte ok. Djävla pedofilfasoner!

Disney har varit öppna med att inkludera sexuella bögteman i sina barnfilmer. Hur ens deras fimer med såna teman får marknadsföras till barn och visas i Sverige är helt djävla otroligt. 18 års gräns är det som gäller på sånt.
Citera
2022-12-02, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Jag kommer definitivt se den. Jag är väldigt nyfiken på att se vad det är som får högersnöflingorna att gråta så högljutt den här gången.

Disneys bästa film hittills, Fantasia, gjorde också ett uselt resultat till en början. Uppenbarligen har de både råd och lust att experimentera, vilket är glädjande. Om de dessutom lyckas orsaka hjärtattack hos några högertroll är det en välkommen bonus.

VDn fick dock sparken i förra veckan, så vi kommer nog få se en stark minskning av woke-produkter i kommande framtid från Disney.
Citera
2022-12-02, 16:52
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
VDn fick dock sparken i förra veckan, så vi kommer nog få se en stark minskning av woke-produkter i kommande framtid från Disney.
Det är tyvärr inte alls säkert. Gubben som ersatte är densamme som drog igång galenskaperna för flera år sedan.
Citera
2022-12-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Det är tyvärr inte alls säkert. Gubben som ersatte är densamme som drog igång galenskaperna för flera år sedan.

Det är väl bara att lyssna på vad Bob Iger säger själv.

https://www.foxbusiness.com/media/disney-ceo-bob-iger-tells-employees-wants-quiet-culture-wars-respect-audience.amp

Att de tänker ta ett mindre progressivt förhållningssätt är ju det som klart och tydligt sägs. Det var Chapek som tog Disney in i striden mot DeSantis och "Don't Say Gay" bill där de åkte på stryk.

Disney blev av med sin autonoma status, vilket hade varit kostsamt. Därför gick Chapek sparken och Iger kom tillbaka.

https://thehill.com/homenews/state-watch/3759538-florida-lawmakers-consider-move-to-reverse-stripping-disney-of-self-governing-status-report/

I slutändan är Disney ett publikt aktiebolag. Det innebär att de har ett ansvar gentemot aktieägarna och om "woke"-filmer är förlustaffärer så kommer dessa sluta produceras.
Citera
2022-12-02, 21:40
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
I slutändan är Disney ett publikt aktiebolag. Det innebär att de har ett ansvar gentemot aktieägarna och om "woke"-filmer är förlustaffärer så kommer dessa sluta produceras.

Woke capitalism är en del av FN:s agenda 2030.

I dagsläget sponsras det av Blackrock som kan komma med fondpengar och investeringar om man får en hög ESG rating.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Environmental,_social,_and_corporate_governance
https://www.blackrock.com/se/individual/produkter/313777/global-corporate-esg-and-credit-screened-fund

Ett slags social credit score för företag.

I praktiken är det en rating av hur woke företaget är.

Pengar luktar inte, om det lönar sig mer att dansa efter Blackrocks pipa än efter kundernas så kommer de att göra produkter för dem.

Inte ens djur biter den hand som föder dem så t.ex Disney kommer inte att kritisera affärsmodellen öppet.

https://www.nytimes.com/2022/01/18/business/dealbook/fink-blackrock-woke.html
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-12-02 kl. 21:46.
Citera
2022-12-02, 21:48
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Sources told Variety that Strange World will likely lose at least $100 million in its theatrical run. The film will need to make at least $360 million just to break even, they estimated.

'Stop Making Everything Sexual'

Others used the box office numbers as an example of the expression "Get Woke, Go Broke." Adopted by conservatives, it expresses the view that corporations that embrace political correctness or cave to the demands of social justice activists will suffer financially as a result.

För er som inte är uppdaterade så bockar den i princip av hela woke-listan, bland annat är huvudkaraktären en öppet homosexuell neger.

Tänk att det skulle komma en dag då det tydligen är viktigt vilket hål karaktärer vill stoppa sin kuk i - i barnfilm... fy fan... men ändå gött att den storfloppar! Dock blir man ju rädd för vad judarna ska försöka trycka på våra barn nästa gång... hoppas verkligen inte att de går mot att normalisera pedofili som tyvärr allt lutar mot med "one love" och allt vad det nu heter.

Ordet är fritt!
Kommer just DU se "Strange World"?
Ser trailern och den första frågan som kommer upp i mitt huvud är, hur kan en datorgenererad film kosta 360 miljoner dollar? Min andra fråga kommer sedan. Varför all denna upprördhet gentemot en tecknad film??
Edit Trailern https://www.youtube.com/watch?v=bKh2G73gCCs
Citera
2022-12-02, 21:52
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Det är väl bara att lyssna på vad Bob Iger säger själv.

https://www.foxbusiness.com/media/disney-ceo-bob-iger-tells-employees-wants-quiet-culture-wars-respect-audience.amp

Att de tänker ta ett mindre progressivt förhållningssätt är ju det som klart och tydligt sägs. Det var Chapek som tog Disney in i striden mot DeSantis och "Don't Say Gay" bill där de åkte på stryk.

Disney blev av med sin autonoma status, vilket hade varit kostsamt. Därför gick Chapek sparken och Iger kom tillbaka.

https://thehill.com/homenews/state-watch/3759538-florida-lawmakers-consider-move-to-reverse-stripping-disney-of-self-governing-status-report/

Ingen kommer vara gladare än jag när woke-dravlet dör i plötslig spädbarnsdöd och de företag som förordat rörelsen dör sotdöden.

Jag hoppas du har rätt, men det är inte så jag fått det berättat för mig. Framförallt från youtube-kanaler, men när jag googlade nyss kom två sidor upp överst som tyvärr inte håller med dig.

Disney shocked the world last night by firing CEO Bob Chapek and bringing back his predecessor, Robert Iger.

Iger is more or less the walking embodiment of woke capitalism

https://www.nationalreview.com/the-morning-jolt/at-disney-woke-strikes-back/

Bob Iger Confirms Disney Will Double Down On Woke Content: “We Can’t Lose That, We Just Can’t”
https://boundingintocomics.com/2022/11/30/bob-iger-confirms-disney-will-double-down-on-woke-content-we-cant-lose-that-we-just-cant/amp/

Hoppas som sagt att du har rätt.
Citera
2022-12-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Woke capitalism är en del av FN:s agenda 2030.

I dagsläget sponsras det av Blackrock som kan komma med fondpengar och investeringar om man får en hög ESG rating.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Environmental,_social,_and_corporate_governance
https://www.blackrock.com/se/individual/produkter/313777/global-corporate-esg-and-credit-screened-fund

Ett slags social credit score för företag.

I praktiken är det en rating av hur woke företaget är.

Pengar luktar inte, om det lönar sig mer att dansa efter Blackrocks pipa än efter kundernas så kommer de att göra produkter för dem.

Inte ens djur biter den hand som föder dem så t.ex Disney kommer inte att kritisera affärsmodellen öppet.

https://www.nytimes.com/2022/01/18/business/dealbook/fink-blackrock-woke.html

Herregud vilken lågkvalitativ post.

BlackRock äger lite drygt 6% av Disney, knappast tillräckligt för en majoritet.

Det känns som att du slänger dig med lite buzzwords du knappt förstår för att du tror att jag inte har någon aning om vad detta gäller.

MSCI är företaget bakom ESG KPIn, vilket knappast är problematisk i sig, och BlackRock har iShares ETFar som är kopplade till ESG.

Nej, ESG är inte ett mått på hur "woke" man är. 🤣 Helvete, alltid skall de oinsatta ha en åsikt. ESG är ett mått för vad ett företag gör för sina stakeholders, med andra ord anställda, kunder, leverantörer och varumärket. Då företag som ger tillbaka mer till de anställda, kunder, leverantörer och sin omgivning ger bättre avkastning med mindre problem så har man valt att skapa en separat KPI för att mäta detta.

Företag med en hög ESG levererar mer avkastning till sina ägare än företag med låga, vilket är allt som spelar någon roll. Hade det varit tvärtom så hade man i samma sekund slutat.

Det lönar sig inte "att dansa efter BlackRocks pipa", då för det första så är en väldigt liten del av deras ägandeskap i Disney kopplat till ESG och likaså är BlackRock passiva investerare. De är inte i businessen av att kontrollera företag, utan de investerar pensionspengar i företag de tror kommer ge avkastning.

Hur tror du att Disneys styrelse eller aktieägare skulle tjäna på att företaget förlorar pengar?

Uppenbarligen så har du inte en aning om vad investeringar handlar om. Det går ut på att tjäna pengar, inget annat. Hade man tjänat mer pengar genom att säga att man hatar homosexuella, då hade man gjort det istället. Förstår du inte det så har du ingenting att göra i denna diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in