2022-12-01, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Hör gärna av dig sen så vi får veta hur det gick. Håller i alla fall tummarna för att du kommer undan.

Det kan jag nästan lova dig att jag kommer göra, inte helt kanske. Men kommer inte behöva delta 8-17 alla dagar i veckan. Det kan jag garantera dig.

Kommer försöka få ner det till MAX en dag i veckan, annars kör jag med mina fulknep, och byter leverantörer tills jag hittar någon som passar.

Har läst på om detta, och det finns inget hinder för mig att välja en Rusta Och Matcha leverantör i Kiruna om jag så vill, det är flera hundra mil dit för mig.
Citera
2022-12-01, 15:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Ja det är kanon! 14e året...helt otroligt. Grattis!!!

Att göra lite som man själv vill och sedan åka ur systemet är heller inga bekymmer. Man kanske vill åka till Thailand några månader som exempel. Väl hemma igen tar man sedan ett skitjobb i typ 9-10 månader så är man tillbaks igen med akassa/aktivitetsstöd på 15000 gratis i evighet...tills man missköter sig igen.
En del låtsas studera ett år för att komma undan att bli satta på rusta o matcha eller meningslös arbetsträning. Behöver då inte ens söka och rapportera in jobb. Verkligen najs.

Har du åkt på "arbetsträning" emellanåt då eller?

Stopp och belägg här nu. Om du tar ett skitjobb i 9-10 månader så jobbar du ihop ett nytt arbetsvillkor som din a-kassa/aktivietetsstöd sen grundar sig på. Eftersom det var ett skitjobb så hade du förmodligen en skitlön också, vilket gör att nya ersättningen blir baserad på den skiten och blir skitlåg. Alltså inte 15k. No bueno. Har man därför ett gammalt arbetsvillkor som når upp till taket, som jag har, så ser man till att inte jobba längre än 6 månader så att det ersätts. Alternativt kan man ta ett jobb genom AF med nåt anställningsstöd som inte är a-kassegrundande alls, för då har man kvar sitt gamla villkor.

Men jag gillar idén med Thailand-resan. En liten holiday efter årsskiftet kanske skulle sitta fint! Det är jag värd efter mitt pluggande nu. Man måste ju trots allt landa och reflektera lite innan man kastar sig in i nåt nytt.
Senast redigerad av MarcoStar 2022-12-01 kl. 15:38.
Citera
2022-12-01, 15:45
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Mycket bra att veta att man kan slippa vuxendagiset om man visar att man är kompetent och kan föra sig själv på arbetsmarknaden. Jag kan ju både föra mig själv väl i tal och skrift, och kan sköta jobbsökandet på egen hand. Har ju jobbat sedan jag var 19 år gammal, har kört lastbil, grävmaskin och varit verksam inom industri som CNC operatör b.la.

Jag tänker köra på att jag är muslim, transkvinna och homosexuell om jobbcoacherna börjar bråka för mycket med mig. Gör man detta på ett snyggt, sansat och professionellt sätt, så kan man nog undvika påtryckningar från dom. Ett hot om JO/DO, Media och liknande bör få ett privat vinstdrivande företag beroende utav Arbetsförmedlingen att ta försiktiga kliv...det är jag övertygad om. Bara man sköter det snyggt, och visar att man står på sig, tror jag det kan ta skruv!

Likadant när det gäller praktik, jag kommer direkt säga att jag är folkskygg, och har hög anmälningsbenägenhet när det gäller sexuella trakasserier/påhopp och närmanden, eftersom jag är muslim, transa och homosexuell....lär få dom flesta potentiella praktikplatserna att backa direkt. Så lär även Arbetsförmedlingen göra när dom ska skicka mig på eventuell praktik. Man kan också lägga fram: "Är det verkligen så, att vi muslimska, homosexuella transkvinnor ska gå här och känna oss osäkra samtidigt som vi ska jobba GRATIS åt dom vita, heteronormativa kapitalistiska företagen? Vad tror ni DO/JO, samt media har att säga om det?"

Ja min ADD finns dokumenterad, och jag kommer också hävda att jag är folkskygg, har social fobi och blir aggressiv i stora folkmängder.

Jag har grov rattfylla, sexköp, ofredande o 3 fall av olaga hot i mitt register. Allt inträffade mellan 2020-2021.

Tror inte ett skit på det där. Du trollar (men iofs rätt underhållande) - samma gäller den där filuren du chattar med i tråden här. Ingen orkar väl göra sig så besvärlig för att få leva på så (relativt) få pengar?
Citera
2022-12-01, 15:48
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jo men du har ju helt rätt, jag kommer ju naturligtvis att ta del utav det som är bra med Arbetsförmedlingen och dom insatserna dom kan erbjuda. Det jag tänker undvika till varje pris, är vuxendagis, meningslösa CV-kurser och annat dagistrams dom vill kasta på folk! Där kommer dom stöta på patrull, det kan jag lova!

Vad finns det för YH utbildningar som man kan gå, men samtidigt behålla sin ersättning? Vore väldigt tacksam om du kunde länka några....

Du kan välja vilken som helst. Tror även du kan plugga på högskolan ett år om du vill, med bibehållet aktivitetsstöd. Det beror lite på vad du har för behörighet sen innan. Har du gymnasieexamen så är det lugnt - har du inte det får du nog börja med att läsa in det på Komvux. Bry dig inte om att det tar tid. Vi har all tid i världen.

Här kan du söka YH-utbildningarna och se vad som krävs för att komma in

Citat:
Angående det där med muslim, trans och bög-köret så är det ju relativt vattentätt. Dom får ju ALDRIG ifrågasätta min religionstillhörighet, eller min könsidentitet. Gör dom det, skjuter dom ju sig själva i foten stenhårt...då har jag ju ALLA möjligheter att anmäla dom för diskriminering...och detta vet dom om, så det kommer aldrig ifrågasättas. Och du kan vara lugn för att jag förkovrat mig i det här tramset....i dagens Sverige behöver du inte se ut, låta, bete dig eller ens klä dig som kvinna/transa för att kunna påstå att du är det.

Det är nyasfalterat på den vägen om man säger så, bara att köra! Finns INGET vinstdrivande företag som ingår i Rusta Och Matcha som ens skulle våga ifrågasätta detta, än mindre ta striden när man hotar med JO/DO och Media.

Men det är som du säger, inte troligt att man ens behöver ta till det. Men jag har det i ryggsäcken om det behövs så att säga!

Och ja, belastningsregistret sitter kvar nu i 10 år, och det är inget vidare. Dock är jag inte dömd för något som är så allvarligt att ett vanligt kneg ratar en.

Har stort kontaktnät med arbetsgivare, och bra referenser från tidigare arbetsgivare. Och det bästa av allt är nog att min senaste arbetsgivare var den som tryckte på om att jag skulle få en ADD/ADHD utredning. Och denna arbetsgivare har gått med på att jag lämnar denne som referens om Arbetsförmedlingen har frågor om min arbetsförmåga, och hur pass stor inverkan min diagnos har haft i mitt arbetsliv.

Det kommer väga otroligt tungt, för om någon leverantör på Rusta Och Matcha skulle "vifta" bort min ADD-diagnos, kan jag bara be min förra arbetsgivare gå i god för mig, och berätta vilka problem jag haft. Hur det påverkat mig, min familj och företaget jag jobbat på.

Min arbetsgivare/kontaktperson på det företaget äger företaget, lokalerna och har drivit samma företag i nästan 30 år och är väletablerat i sin bransch, så dom kommer inte ha något att tugga emot där.

Jag tycker de har börjat be om utdrag ur belastningsregistret för alla möjliga jobb man söker. Manpower och såna kräver det för allt. Även om mitt är blankt, så tjurade jag till en gång och ifrågasatte syftet med det på en intervju. Gillar inte såna fascistmetoder. Referensen du har är guld värd förstås!
Senast redigerad av MarcoStar 2022-12-01 kl. 15:50.
Citera
2022-12-01, 15:48
Medlem
Citat:
Vilka "studier" kan man ro till sig, och behålla sin ersättning under denna perioden? Tänker hugga en sådan isåfall!

Det går tyvärr inte ta roliga kurser som bara man själv gillar. För handläggare måste anse att studierna ökar dina chanser till jobb. Så du får hoppa på något som verkar leda till jobb. Arbetsförmedlingen har många utbildningar i egen regi. Du kan bli undersköterska . Tar 1,5 år. Då har du aktivitetsstöd hela tiden.

Det går även bra med högskola eller universitet. Då ställer AF upp med aktivitetsstöd i 1 år.
När det gäller högskola vet jag faktiskt inte om AF på något sätt kan kolla upp huruvida man bara låtsas läsa eller inte. De kräver att man meddelar direkt om man avbryter studier. Och på högskolor anmäler man sig ju på nya kurser allteftersom. Dyker man då inte upp i verkligheten eller online eller skiter i alltihop så märks det ju iallafall direkt inne på skolan. Vet inte om AF i efterhand kan begära intyg från Ladok o där se att man inte ens varit anmäld på kurser. Man kan ju anmäla sig på varenda kurs o få underkänt. Det är ju helt ok att misslyckas bara. Men högskolan fattar att man är en skummis då. Kanske migrant som förlänger visum eller nåt. Men med tanke på alla dessa tusentals migranter som låtsas läsa så finns det nog ingen som begär intyg från Ladok efteråt.

Man kan ju ta ettåriga utbildningar. De är oftast av den karaktären att man måste närvara. Men du kan ju kolla om det finns ettåriga utbildningar online. Typ IT-utbildningar. De "ger ju jobb" efteråt.
Citera
2022-12-01, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Tror inte ett skit på det där. Du trollar (men iofs rätt underhållande) - samma gäller den där filuren du chattar med i tråden här. Ingen orkar väl göra sig så besvärlig för att få leva på så (relativt) få pengar?

Trollar inte för 5 öre. 12-13.000 i månaden för att inte göra någonting, men ändå ha råd till mat, avgifter för BR, betala lån och räkningar tycker jag funkar kanon.

Och det är inte besvärligt att jävlas med AF/Jobbcoacher, det är en cakewalk.
Citera
2022-12-01, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Du kan välja vilken som helst. Tror även du kan plugga på högskolan ett år om du vill, med bibehållet aktivitetsstöd. Det beror lite på vad du har för behörighet sen innan. Har du gymnasieexamen så är det lugnt - har du inte det får du nog börja med att läsa in det på Komvux. Bry dig inte om att det tar tid. Vi har all tid i världen.

Här kan du söka YH-utbildningarna och se vad som krävs för att komma in

Jag tycker de har börjat be om utdrag ur belastningsregistret för alla möjliga jobb man söker. Manpower och såna kräver det för allt. Även om mitt är blankt, så tjurade jag till en gång och ifrågasatte syftet med det på en intervju. Gillar inte såna fascistmetoder. Referensen du har är guld värd förstås!

Fyfan vad bra! Såg att dom hade webbutvecklare på distans, något jag är genuint intresserad utav! Det kommer jag hugga, är du helt 100 på att man får exakt samma ersättning och får behålla den om man hoppar på det? Jag har ju samlat betygsdokument från gymnasiet, men det kanske inte spelar någon roll när det är en YH-utbildning det gäller?

Webbutvecklare låg på 2 år (distans)
Citera
2022-12-01, 16:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Blev arbetslös 1 November och ansökte om ersättning från a-kassan och fick beslut denna veckan. Allting bra hittills!

Nu har arbetsförmedlingen beslutat att jag ska delta i Rusta och match och måste söka aktivitetsstöd från 13 december.

Hur fan kan man tvinga folk att ta aktivitetsstöd när man har precis fått 300 dagar på från A-kassan??

detta betyder att jag får knappt ersättning för 10 dagar i december från a-kassan och dår efter från försäkringskassan från 13 december. Och FK betalar aktivitetsstöd 1 månad i efterhand dvs i Januari så jag måste leva på ett belopp som inte räcker till hyran i 2 månader.

Fan vilket skitsystem!

Så din plan var alltså att softa och njuta i 300 dagar och bara lyfta A-kassa?
Är väl kalas att du snabbt som fasen får hjälp att skaffa dig ett nytt jobb, det blir ju inte lättare om du varit arbetslös en längre tid.

Många gnäller på invandrare som plockar bidrag men tycks vara rätt nöjda själva när de kan komma i samma sits.

Skaffa ett nytt jobb så slipper du ha AF efter dig.
Citera
2022-12-01, 16:04
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Fyfan vad bra! Såg att dom hade webbutvecklare på distans, något jag är genuint intresserad utav! Det kommer jag hugga, är du helt 100 på att man får exakt samma ersättning och får behålla den om man hoppar på det? Jag har ju samlat betygsdokument från gymnasiet, men det kanske inte spelar någon roll när det är en YH-utbildning det gäller?

Webbutvecklare låg på 2 år (distans)

Såhär: Ta upp med din handläggare på AF att du vill gå utbildningen. Han kan bara bevilja 1 år och säger att du får söka CSN för resten av tiden. Jag lyckades dock dribbla bort det och fick gå klart resten (min utbildning var på 1,5 år, också på distans) med aktivitetsstöd ändå som en "egen aktivitet" eftersom det förstås är gynnsamt för jobbsökandet att ha en examen. AF anvisar dig till utbildningen, så under tiden behöver du inte söka jobb och skriver bara i aktivitetsrapporten att du studerar alla dagar.
Senast redigerad av MarcoStar 2022-12-01 kl. 16:06.
Citera
2022-12-01, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Såhär: Ta upp med din handläggare på AF att du vill gå utbildningen. Han kan bara bevilja 1 år och säger att du får söka CSN för resten av tiden. Jag lyckades dock dribbla bort det och fick gå klart resten (min utbildning var på 1,5 år, också på distans) med aktivitetsstöd ändå som en "egen aktivitet" eftersom det förstås är gynnsamt för jobbsökandet att ha en examen. AF anvisar dig till utbildningen, så under tiden behöver du inte söka jobb och skriver bara i aktivitetsrapporten att du studerar alla dagar.

Ahfan, vill undvika CSN lån dock, har redan tillräckligt med lån. Får kolla på en 1 års utbildning då.

Men vad händer efter en 1 års utbildning, får man fortsatt ersättning då om man inte hittar ett jobb?
Citera
2022-12-01, 16:15
Medlem
Du skall alltid ha minst 3 månadslöner som buffert på ditt konto.. de är till för exakt sådana här situationer
Citera
2022-12-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ahfan, vill undvika CSN lån dock, har redan tillräckligt med lån. Får kolla på en 1 års utbildning då.

Men vad händer efter en 1 års utbildning, får man fortsatt ersättning då om man inte hittar ett jobb?

Du får tillbaks ditt aktivitetsstöd om du inte hittar jobb efter utbildningen.

Om man är ung är ju max-beloppet på CSN rätt högt. Finns många som lånar för fullt i flera år. Sedan drar de till USA och skiter i lånen. Tydligen kan inte Sverige komma åt dig därborta. Så får de välbetalda jobb i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in