Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Jag blev arbetslös 2008 (i samband med finanskrisen) men har inte varit HELT arbetslös hela tiden. Jag har jobbat i perioder, dock aldrig så länge att jag jobbat ihop till ett nytt, sämre arbetsvillkor, för jag vill ju absolut inte förlora mitt gamla som når upp till taket. Det är viktigt att tänka på. Sen har jag studerat en del. Läst in gymnasiekurser på Komvux och nu nyligen en YH-utbildning som får examen från. Helt okej att plugga om man slipper ta studielån, tycker jag.
Rusta & Matcha-grejen påbörjade jag en gång, men efter en vecka gick jag till handläggare på AF och klagade över att det var meningslös förvaring som inte gav mig nånting annat än känslan av hopplöshet. Jag blev direkt utskriven från åtgärden, eftersom jag antar att den kostade en del pengar ändå. Min erfarenhet är att man bör vara övertydlig med hur bra man sköter sitt arbetssökande på egen hand, för då finns det ingen anledning att skicka en på vuxendagis. Jag dokumenterar jobb jag söker i Excel filer, sparar mail och kan visa upp mer underlag än de ens orkar titta på. Uppenbarligen behöver jag ingen hjälp med den saken av nån "coach." Sen är det min erfarenhet att de också "ger upp" efter ett visst antal år och bara låter en vara.
Nu går vi in i en lågkonjunktur och nya regeringen har slopat finansieringen till nästan alla arbetsmarknadsåtgärder som fanns, så nu blir det nog lugna puckar. Däremot ska de satsa på "praktik", vilket brukar vara högerpartiers metod för att ordna gratis arbetskraft till företagen. Slavarbete alltså. Blir vi anvisade till nåt sånt, måste vi verkligen vara på hugget och protestera mot att vi blir "utnyttjade" och "tar jobb från nån annan" oavsett om det är så eller inte, för att insatsen ska avslutas.
Om du har en riktig diagnos för ADD så är det ju inte ens påhittat, så det är klart att du ska vara öppen med det till AF. Jag kan förstå att brottsregister ställer till det. Har själv varit med om att man får lämna registerutdrag när man söker jobb. Även om mitt är blankt, så tycker jag det är lite smått kränkande. Hade en arbetsgivare rätt till de uppgifterna så skulle ju inte jag behöva beställa dem själv åt dem. Har man avtjänat sitt straff så borde man ha samma möjligheter som alla andra, tycker jag. Är det nåt allvarligt, eller blir det gallrat ur registret snart?
Mycket bra att veta att man kan slippa vuxendagiset om man visar att man är kompetent och kan föra sig själv på arbetsmarknaden. Jag kan ju både föra mig själv väl i tal och skrift, och kan sköta jobbsökandet på egen hand. Har ju jobbat sedan jag var 19 år gammal, har kört lastbil, grävmaskin och varit verksam inom industri som CNC operatör b.la.
Jag tänker köra på att jag är muslim, transkvinna och homosexuell om jobbcoacherna börjar bråka för mycket med mig. Gör man detta på ett snyggt, sansat och professionellt sätt, så kan man nog undvika påtryckningar från dom. Ett hot om JO/DO, Media och liknande bör få ett privat vinstdrivande företag beroende utav Arbetsförmedlingen att ta försiktiga kliv...det är jag övertygad om. Bara man sköter det snyggt, och visar att man står på sig, tror jag det kan ta skruv!
Likadant när det gäller praktik, jag kommer direkt säga att jag är folkskygg, och har hög anmälningsbenägenhet när det gäller sexuella trakasserier/påhopp och närmanden, eftersom jag är muslim, transa och homosexuell....lär få dom flesta potentiella praktikplatserna att backa direkt. Så lär även Arbetsförmedlingen göra när dom ska skicka mig på eventuell praktik. Man kan också lägga fram: "Är det verkligen så, att vi muslimska, homosexuella transkvinnor ska gå här och känna oss osäkra samtidigt som vi ska jobba GRATIS åt dom vita, heteronormativa kapitalistiska företagen? Vad tror ni DO/JO, samt media har att säga om det?"
Ja min ADD finns dokumenterad, och jag kommer också hävda att jag är folkskygg, har social fobi och blir aggressiv i stora folkmängder.
Jag har grov rattfylla, sexköp, ofredande o 3 fall av olaga hot i mitt register. Allt inträffade mellan 2020-2021.