2022-12-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Det saknas info, trådstarten är inte komplett..

Stämmer. 300 dagar är inte 300 dagar oavsett, det finns system för det dagarna också som man måste läsa på
Citera
2022-12-01, 14:05
Medlem
Blaze.s avatar
Oavsett så var min handläggare på AF väldigt noga med att jag skulle godkänna muntligt att jag ville delta i rusta och matcha när mina dagar var slut. Blev för en månad sen arbetslös igen och skrev då in mig på AF igen. Då frågar min handläggare om jag ville delta i rusta och matcha eller om jag hade a kassa dagar. Jag svarade att jag borde ha fått nya a kassa vilket jag hade. TS du borde som nämnt i tråden ta upp det med din handläggare med motivationen att du inte kommer ha svårigheter att hitta jobb samt att du har a kassa dagar. Jag hoppas du själv inte har godkänt beslutet om rusta och matcha för annars kan det kanske bli svårt att ändra. Jag gick en stund på rusta och matcha under covid och det var då förvisso ganska simpelt. Man behövde redogöra varje vecka hur mycket jobb man hade sökt och så skulle man delta i meningslösa webinarie varje vecka men det räckte att man skrev sitt namn i chatten sen kunde man sova om man så ville. Nu är det väl inte digitalt längre så förstår om man inte vill infinna sig på plats, för det är verkligen ett vuxendagis som sänker ens självförtroende. Det enda som var bra med det var att dom kunde hitta jobbannonser som var anpassade till mina erfarenheter. Dom skickade ut mail varje vecka med jobb som passande mitt cv så att säga, vilket var rätt schysst. Annars ganska meningslöst.
Citera
2022-12-01, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Låter jättekonstigt. Aktivitetsstöd brukar väl vara aktuellt först när a-kassedagarna tagit slut?
Stämmer inte. Jag blev placerad på matchning efter 100 dagar.
Citera
2022-12-01, 14:11
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Dom försökte köra samma visa med mig också när jag hade stämplat typ 40 av mina 300 dagar. Tackade nej, och fick avdrag för en dag tror jag det var. Finns en trappa för det där.

Nu har dock alla mina dagar på a-kassa tagit slut, har haft samma ersättning nu i 6 månader från Försäkringskassan istället och ska snart in i Rusta Och Matcha tramset, men det tänker jag finta bort. Har ADD så tänker skylla på det, och säga att jag har social fobi om dom vill att jag ska närvara på heltid på något slags vuxendagis.

Det är lätt att finta Arbetsförmedlingen, bara man vet vad man gör. Och fortsätt ALLTID att vara med i a-kassan, för det grundar dom hela din ersättning på när du blir utstämplad, då kan du gå hur länge som helst med 11-12.000 i månaden efter skatt i olika program.

Högsta aktivitetsstödet är 15'000/månaden netto.
Citera
2022-12-01, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Högsta aktivitetsstödet är 15'000/månaden netto.

Jag får in 12.958 kronor den 23 December från Försäkringskassan, för 22 dagars deltagande i ett arbetsmarknadspolitiskt program, fick in liknande förra månaden...och dom senaste 5 månaderna har det legat på liknande. Beror ju på hur många vardagar månaden har. Finns ingen bortre gräns för hur länge man får denna ersättningen om man har uppfyllt a-kassans villkor (vilket jag gjort) - det är jävligt skönt.

Men ja 15.000 efter skatt, är säkert taket. Jag klarar mig helt okej på 11-12k i månaden. Räcker till bostadslån, avgifter till BRF, mat och övriga lån.

Man blir inte fet på det, men man slipper hamsterhjulet. Och det är det värt för mig just nu.
Citera
2022-12-01, 14:22
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jag får in 12.958 kronor den 23 December från Försäkringskassan, för 22 dagars deltagande i ett arbetsmarknadspolitiskt program, fick in liknande förra månaden...och dom senaste 5 månaderna har det legat på liknande. Beror ju på hur många vardagar månaden har. Finns ingen bortre gräns för hur länge man får denna ersättningen om man har uppfyllt a-kassans villkor (vilket jag gjort) - det är jävligt skönt.

Men ja 15.000 efter skatt, är säkert taket. Jag klarar mig helt okej på 11-12k i månaden. Räcker till bostadslån, avgifter till BRF, mat och övriga lån.

Man blir inte fet på det, men man slipper hamsterhjulet. Och det är det värt för mig just nu.

Absolut. Håller med dig. Taket för aktivitetsstöd är 1000 kr/dag. Beroende på hur många vardagar det är i månaden så blir det runt 15k netto. Och det gäller som sagt forever till pension - eller om du råkar jobba ihop ett nytt arbetsvillkor. Är själv inne på 14:e året nu.
Citera
2022-12-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Hade du 0 besparingar eller vad är problemet?

Poängen med höga skatt och a-kassan medlemsavgift är väl att man ska ha skyddsnät så man får pengar om man råkar bli arbetslös? Annars det är lika bra att sänka skatter och skriva av sig från a-kassa så man får extra pengar att bespara själv.
Citera
2022-12-01, 14:25
Bannlyst
Citat:
Absolut. Håller med dig. Taket för aktivitetsstöd är 1000 kr/dag. Beroende på hur många vardagar det är i månaden så blir det runt 15k netto. Och det gäller som sagt forever till pension - eller om du råkar jobba ihop ett nytt arbetsvillkor. Är själv inne på 14:e året nu.

Fyfan vad gott. Jag ska precis in i Rusta Och Matcha, har möte med AF via telefon nu den 9 December. Kommer ju självklart finta deltagandet (att man ska gå dit) genom att säga att jag har ADD (det finns dokumenterat) och att jag har social fobi. Med detta lär man slippa befinna sig där oftare än nödvändigt. Har dessutom ett brottsregister, vilket gör att man lätt kan finta jobben man måste söka, men inte vill ha. Kommer vara extra ärlig på jobbansökningar jag inte vill ha något med att göra. Har dom invändningar från Rusta Och Matcha leverantören gällande detta, kommer jag bara hota med JO-anmälningar. Dom ska inte uppmana deltagare till att ljuga/undanhålla saker när man söker jobb.

Hur har du gått tillväga för att köra så länge? Min plan är att härda ut tills bostadspriserna åker uppåt igen, och sedan sälja med god vinst och dra utomlands.

Har du några tips för hur man hanterar AF/Jobbcoach-tramset och ändå vara kvar i systemet?

Tänker inte tacka nej till något, betala min a-kassa och sköta allt det där, så dom kommer inte få ut mig på något sätt.
Senast redigerad av LordCuntworthy 2022-12-01 kl. 14:29.
Citera
2022-12-01, 14:31
Medlem
Varför vill de ha in dig i rusta och matcha? Saknar du kompetens så att det blir svårt för dig att få jobb på annat sätt?
Citera
2022-12-01, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Jo, men varför skall de tvinga mig att söka aktivitetsstöd när jag har a-kassa? Detta medför glapp i ersättningen som gör att jag får knappt halva ersättningen från akassan i december och resterande i januari från försäkringskassan!

Det skiter dom i. Om dom anser att du har ett behov av att sitta hos en extern aktör så anvisar dom dig dit oavsett A-kassa, aktivitetsstöd eller vad du nu har. Har du ingen ersättning alls kan du tacka nej eftersom du ändå inte får någon ersättning, annars om du tackar nej får du ingen ersättning och då meddelar dom antingen A-kassan eller Fkassan.

Dom anser att du skall vara där och skall du ha ersättning i någon form av staten, från A-kassan eller Kassan så lyder du eller så stretar du emot och får massa problem.
Citera
2022-12-01, 14:46
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Fyfan vad gott. Jag ska precis in i Rusta Och Matcha, har möte med AF via telefon nu den 9 December. Kommer ju självklart finta deltagandet (att man ska gå dit) genom att säga att jag har ADD (det finns dokumenterat) och att jag har social fobi. Med detta lär man slippa befinna sig där oftare än nödvändigt. Har dessutom ett brottsregister, vilket gör att man lätt kan finta jobben man måste söka, men inte vill ha. Kommer vara extra ärlig på jobbansökningar jag inte vill ha något med att göra. Har dom invändningar från Rusta Och Matcha leverantören gällande detta, kommer jag bara hota med JO-anmälningar. Dom ska inte uppmana deltagare till att ljuga/undanhålla saker när man söker jobb.

Hur har du gått tillväga för att köra så länge? Min plan är att härda ut tills bostadspriserna åker uppåt igen, och sedan sälja med god vinst och dra utomlands.

Har du några tips för hur man hanterar AF/Jobbcoach-tramset och ändå vara kvar i systemet?

Tänker inte tacka nej till något, betala min a-kassa och sköta allt det där, så dom kommer inte få ut mig på något sätt.

Jag blev arbetslös 2008 (i samband med finanskrisen) men har inte varit HELT arbetslös hela tiden. Jag har jobbat i perioder, dock aldrig så länge att jag jobbat ihop till ett nytt, sämre arbetsvillkor, för jag vill ju absolut inte förlora mitt gamla som når upp till taket. Det är viktigt att tänka på. Sen har jag studerat en del. Läst in gymnasiekurser på Komvux och nu nyligen en YH-utbildning som får examen från. Helt okej att plugga om man slipper ta studielån, tycker jag.

Rusta & Matcha-grejen påbörjade jag en gång, men efter en vecka gick jag till handläggare på AF och klagade över att det var meningslös förvaring som inte gav mig nånting annat än känslan av hopplöshet. Jag blev direkt utskriven från åtgärden, eftersom jag antar att den kostade en del pengar ändå. Min erfarenhet är att man bör vara övertydlig med hur bra man sköter sitt arbetssökande på egen hand, för då finns det ingen anledning att skicka en på vuxendagis. Jag dokumenterar jobb jag söker i Excel filer, sparar mail och kan visa upp mer underlag än de ens orkar titta på. Uppenbarligen behöver jag ingen hjälp med den saken av nån "coach." Sen är det min erfarenhet att de också "ger upp" efter ett visst antal år och bara låter en vara.

Nu går vi in i en lågkonjunktur och nya regeringen har slopat finansieringen till nästan alla arbetsmarknadsåtgärder som fanns, så nu blir det nog lugna puckar. Däremot ska de satsa på "praktik", vilket brukar vara högerpartiers metod för att ordna gratis arbetskraft till företagen. Slavarbete alltså. Blir vi anvisade till nåt sånt, måste vi verkligen vara på hugget och protestera mot att vi blir "utnyttjade" och "tar jobb från nån annan" oavsett om det är så eller inte, för att insatsen ska avslutas.

Om du har en riktig diagnos för ADD så är det ju inte ens påhittat, så det är klart att du ska vara öppen med det till AF. Jag kan förstå att brottsregister ställer till det. Har själv varit med om att man får lämna registerutdrag när man söker jobb. Även om mitt är blankt, så tycker jag det är lite smått kränkande. Hade en arbetsgivare rätt till de uppgifterna så skulle ju inte jag behöva beställa dem själv åt dem. Har man avtjänat sitt straff så borde man ha samma möjligheter som alla andra, tycker jag. Är det nåt allvarligt, eller blir det gallrat ur registret snart?
Citera
2022-12-01, 14:59
Bannlyst
Citat:
Jag blev arbetslös 2008 (i samband med finanskrisen) men har inte varit HELT arbetslös hela tiden. Jag har jobbat i perioder, dock aldrig så länge att jag jobbat ihop till ett nytt, sämre arbetsvillkor, för jag vill ju absolut inte förlora mitt gamla som når upp till taket. Det är viktigt att tänka på. Sen har jag studerat en del. Läst in gymnasiekurser på Komvux och nu nyligen en YH-utbildning som får examen från. Helt okej att plugga om man slipper ta studielån, tycker jag.

Rusta & Matcha-grejen påbörjade jag en gång, men efter en vecka gick jag till handläggare på AF och klagade över att det var meningslös förvaring som inte gav mig nånting annat än känslan av hopplöshet. Jag blev direkt utskriven från åtgärden, eftersom jag antar att den kostade en del pengar ändå. Min erfarenhet är att man bör vara övertydlig med hur bra man sköter sitt arbetssökande på egen hand, för då finns det ingen anledning att skicka en på vuxendagis. Jag dokumenterar jobb jag söker i Excel filer, sparar mail och kan visa upp mer underlag än de ens orkar titta på. Uppenbarligen behöver jag ingen hjälp med den saken av nån "coach." Sen är det min erfarenhet att de också "ger upp" efter ett visst antal år och bara låter en vara.

Nu går vi in i en lågkonjunktur och nya regeringen har slopat finansieringen till nästan alla arbetsmarknadsåtgärder som fanns, så nu blir det nog lugna puckar. Däremot ska de satsa på "praktik", vilket brukar vara högerpartiers metod för att ordna gratis arbetskraft till företagen. Slavarbete alltså. Blir vi anvisade till nåt sånt, måste vi verkligen vara på hugget och protestera mot att vi blir "utnyttjade" och "tar jobb från nån annan" oavsett om det är så eller inte, för att insatsen ska avslutas.

Om du har en riktig diagnos för ADD så är det ju inte ens påhittat, så det är klart att du ska vara öppen med det till AF. Jag kan förstå att brottsregister ställer till det. Har själv varit med om att man får lämna registerutdrag när man söker jobb. Även om mitt är blankt, så tycker jag det är lite smått kränkande. Hade en arbetsgivare rätt till de uppgifterna så skulle ju inte jag behöva beställa dem själv åt dem. Har man avtjänat sitt straff så borde man ha samma möjligheter som alla andra, tycker jag. Är det nåt allvarligt, eller blir det gallrat ur registret snart?

Mycket bra att veta att man kan slippa vuxendagiset om man visar att man är kompetent och kan föra sig själv på arbetsmarknaden. Jag kan ju både föra mig själv väl i tal och skrift, och kan sköta jobbsökandet på egen hand. Har ju jobbat sedan jag var 19 år gammal, har kört lastbil, grävmaskin och varit verksam inom industri som CNC operatör b.la.

Jag tänker köra på att jag är muslim, transkvinna och homosexuell om jobbcoacherna börjar bråka för mycket med mig. Gör man detta på ett snyggt, sansat och professionellt sätt, så kan man nog undvika påtryckningar från dom. Ett hot om JO/DO, Media och liknande bör få ett privat vinstdrivande företag beroende utav Arbetsförmedlingen att ta försiktiga kliv...det är jag övertygad om. Bara man sköter det snyggt, och visar att man står på sig, tror jag det kan ta skruv!

Likadant när det gäller praktik, jag kommer direkt säga att jag är folkskygg, och har hög anmälningsbenägenhet när det gäller sexuella trakasserier/påhopp och närmanden, eftersom jag är muslim, transa och homosexuell....lär få dom flesta potentiella praktikplatserna att backa direkt. Så lär även Arbetsförmedlingen göra när dom ska skicka mig på eventuell praktik. Man kan också lägga fram: "Är det verkligen så, att vi muslimska, homosexuella transkvinnor ska gå här och känna oss osäkra samtidigt som vi ska jobba GRATIS åt dom vita, heteronormativa kapitalistiska företagen? Vad tror ni DO/JO, samt media har att säga om det?"

Ja min ADD finns dokumenterad, och jag kommer också hävda att jag är folkskygg, har social fobi och blir aggressiv i stora folkmängder.

Jag har grov rattfylla, sexköp, ofredande o 3 fall av olaga hot i mitt register. Allt inträffade mellan 2020-2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in