2022-11-30, 18:58
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och om du inte tror att det förekommer många fall där det står klart och tydligt att parterna haft frivilligt sex som sedan av ngn anledning lett till ngt som lett till en anmälan är du mer än lovligt dum.
Om så har skett var det nog per definition inte frivilligt om någon gör en anmälan. Vad som gör skillnad här är att du omedvetet använder formuleringen "leder till". Jag kan ju självklart ge dig samtycke att låna min cykel. Ditt cyklande "ledde till" att du hamnade hos en lackverkstad och målade om cykeln. Det har jag verkligen inte gett samtycke till. Du kan inte inbilla dig att om någon svarar ja på frågan om denne vill ha sex så kan du därmed göra lite som du vill i sängen.

Så ja, jag kan absolut tänka mig att folk haft frivilligt sex. Varefter ena parten har påbörjat en våldtäkt. Det är två helt olika saker.
Citera
2022-11-30, 19:02
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Om det här är möjligt blir det ju väldigt klurigt. Att ett inledande ja kan bli ett nej vid ånger? Och om en person avslutar när någon säger nej, tänker du att det också kan vara våldtäkt?
Jag har precis förklarat för dig att den här typen av retoriska frågor utan kontext blir korkade i ett juridiskt perspektiv. Och det första du gör är att ställa en typisk sådan fråga utan kontext?
Citat:
I de scenarion du målat upp i dina exempel har det varit klart o tydligt att vapnet handhades olagligt.
Jag ställde en korkad retorisk fråga om det är olagligt att hålla i ett vapen. Jag har aldrig påstått något om olagligt. Frågan var, är det olagligt att hålla i ett vapen.
Citera
2022-11-30, 19:05
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Om så har skett var det nog per definition inte frivilligt om någon gör en anmälan. Vad som gör skillnad här är att du omedvetet använder formuleringen "leder till". Jag kan ju självklart ge dig samtycke att låna min cykel. Ditt cyklande "ledde till" att du hamnade hos en lackverkstad och målade om cykeln. Det har jag verkligen inte gett samtycke till. Du kan inte inbilla dig att om någon svarar ja på frågan om denne vill ha sex så kan du därmed göra lite som du vill i sängen.

Så ja, jag kan absolut tänka mig att folk haft frivilligt sex. Varefter ena parten har påbörjat en våldtäkt. Det är två helt olika saker.

Du ligger raklång på sängen på rygg, säger inget och rör dig inte. Tjejen du är med har börjat runka dig och du gör inget. Hon går vidare och börjar suga på härligheten och du ligger fortfarande på rygg, har stånd, säger inget och låter inget.

Vad har vi för situation här?
Citera
2022-11-30, 19:06
Avslutad
Citat:
Åklagarna som vill få till fällande domar är positiva. Försvarsadvokater negativa. Hur gör du bedömningen om vilka av dem som har "rätt" ?
Nä, det är en fråga om åsikt.
Citat:
Ja vad betyder det? Kan man tillbörligt utnyttja någon?
Det betyder att så länge man inte otillbörligt utnyttjar att någon är berusad så är det inte förbjudet att ha sex med någon som är berusad. Även berusade personer kan vilja ha sex.
Citera
2022-11-30, 19:09
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Du ligger raklång på sängen på rygg, säger inget och rör dig inte. Tjejen du är med har börjat runka dig och du gör inget. Hon går vidare och börjar suga på härligheten och du ligger fortfarande på rygg, har stånd, säger inget och låter inget.

Vad har vi för situation här?
Och det där var alltså ditt försök till kontext? Är detta alltså vad polisen fått fram under förhöret menar du? Och av någon egendomlig anledning avbröt förhören och formulerade en förundersökning baserat på din beskrivning ovan?
Citera
2022-11-30, 19:14
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Och det där var alltså ditt försök till kontext? Är detta alltså vad polisen fått fram under förhöret menar du? Och av någon egendomlig anledning avbröt förhören och formulerade en förundersökning baserat på din beskrivning ovan?

Men du snälla, menar du att det behövs beskrivas hur kläderna tagits av, om detta föregicks av god mat med tända ljus m.m.?
Har hon gjort något utan att försäkra sig om ditt samtycke?
Citera
2022-11-30, 19:18
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nä, det är en fråga om åsikt.

Det betyder att så länge man inte otillbörligt utnyttjar att någon är berusad så är det inte förbjudet att ha sex med någon som är berusad. Även berusade personer kan vilja ha sex.

Så då är det alltid upp till den som anmäler att avgöra om den blivit otillbörligt utnyttjad eller inte?

Som jag tolkar det så syftar ordet otillbörligt i den här kontexten på att den berusade inte ansetts "kunnat" säga ifrån, inte "kunnat" visa att den inte vill, inte "kunnat" bedöma situationen m.m. p.g.a. sin berusning. Gör du samma tolkning?
Citera
2022-11-30, 19:20
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Men du snälla, menar du att det behövs beskrivas hur kläderna tagits av, om detta föregicks av god mat med tända ljus m.m.?
Det är precis sånt som polisen förhör sig om ja. Kanske inte så mycket om tända ljus, men hur kläderna tagits av är ett utmärkt exempel på frågor som ställs i ett förhör. Det säger nämligen en hel del om kontexten. Slets de av? Var hon redan naken? Tog hon själv av kläderna? Klädde han av henne?

Om du inte känner till hur brott utreds kan jag börja förstå att det hela känns väldigt förvirrande.
Citat:
Har hon gjort något utan att försäkra sig om ditt samtycke?
Okej, jag spelar med. Nej, det har hon ju inte.
Citera
2022-11-30, 19:27
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är precis sånt som polisen förhör sig om ja. Kanske inte så mycket om tända ljus, men hur kläderna tagits av är ett utmärkt exempel på frågor som ställs i ett förhör. Det säger nämligen en hel del om kontexten. Slets de av? Var hon redan naken? Tog hon själv av kläderna? Klädde han av henne?
Om du inte känner till hur brott utreds kan jag börja förstå att det hela känns väldigt förvirrande.
Låt säga att hon klädde av sig själv i exemplet.

Citat:
Okej, jag spelar med. Nej, det har hon ju inte.

Vaddå spelar med? Hur ska hon kunna veta det? Borde hon inte ha tänkt eller åtminstone förstått att det förelåg en risk att du inte ville att hon skulle suga av dig?
Citera
2022-11-30, 19:28
Avslutad
Citat:
Så då är det alltid upp till den som anmäler att avgöra om den blivit otillbörligt utnyttjad eller inte?

Som jag tolkar det så syftar ordet otillbörligt i den här kontexten på att den berusade inte ansetts "kunnat" säga ifrån, inte "kunnat" visa att den inte vill, inte "kunnat" bedöma situationen m.m. p.g.a. sin berusning. Gör du samma tolkning?
Ja personen torde väl veta om den gärna ville ha sexet eller om den andre otillbörligt utnyttjade att den inte kunde freda sig.
Citera
2022-11-30, 19:34
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Vaddå spelar med? Hur ska hon kunna veta det? Borde hon inte ha tänkt eller åtminstone förstått att det förelåg en risk att du inte ville att hon skulle suga av dig?
Jag spelar med i ditt exempel som du inte vill utveckla hur det gått till. På det att jag roar mig med att svara på detaljer som du inte vill delge kontexten runt. På din knapphändiga beskrivning svarar jag alltså nej, hon har vad jag kan förstå inte säkerställt samtycke.
Citera
2022-11-30, 19:37
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag spelar med i ditt exempel som du inte vill utveckla hur det gått till. På det att jag roar mig med att svara på detaljer som du inte vill delge kontexten runt. På din knapphändiga beskrivning svarar jag alltså nej, hon har vad jag kan förstå inte säkerställt samtycke.

Och då är det alltså upp till dig att avgöra om handlingen är brottslig eller inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in