Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Kan du försöka sätta dig in i situationen utan dina egna värderingar?
2 personer har frivilligt sex. De är båda ordentligt på kanelen. Veckan efter dimper det ner en anmälan om våldtäkt hos den ena parten. Det har förekommit penetration som målsäganden säger inte var välkommet till polisen. Vid tillfället när de hade sex sade personen inget om det.
Skulle det kunna gå till så att det inte kan utredas om något samtycke har getts eller efterfrågats men anmälaren anses ha varit i en utsatt situation då denne var berusad och därför döms den andre parten för åtminstone oaktsam våldtäkt?
Det fetade är en oxymoron. Två personer har frivilligt sex. Men den ena anmäler våldtäkt. Låter lite snurrigt hörru du. Jag fattar att juridik är alldeles nytt och du är sprallig att hitta fiffiga sätt att sticka hål på hur lagar är formulerade. Du låter dock lite som när skolelever tror att de har överlistat Einstein och kärnfysik.
"Att klyva atomer skapar en kedjereaktion som kan användas som kärnvapen? Okej så det är alltså helt jävla livsfarligt att hugga ved då?"
Någonstans måste du ta ett djupt andetag och sätta dig ned och förlika dig med att juridik handlar om helhetsbedömning av enskilda fall. Du tror att du är klurig som slänger ur dig hypotetiska ögonblicksscenarios och vill ha svar på om det är olagligt. Istället låter den typen av retorik rätt korkade ur ett juridiskt perspektiv. Och därför ger jag dig ofta rätt korkade svar i hopp om att du ska begripa. Men det gör du ju tydligen inte.
Är det olagligt att hålla en pistol? Det går inte att svara på utan att få
hela kontexten av hypotesen. Någon säger ja men sen nej, är det våldtäkt? Du kan inte förvänta dig ett matematiskt svar på den typen av retoriska frågor utan att ge en detaljerad beskrivning av hur det hela gått till.
Nu förstår jag också att du tror att du kan plocka billiga poäng på att påstå att jag minsann vägrar svara på dina påhittade kluriga scenarios utan kontext. Men det går ju faktiskt inte att ge ett relevant svar. Däremot kan man ju diskutera enskilda fall och hur man resonerat runt utgången i rättegångar. Eftersom det finns ett mer fullständigt händelseförlopp man kan bilda sig en uppfattning om.