2022-11-30, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
En person kan aldrig anses delta frivilligt om

deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,
gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller

Du våldtar egentligen alltid om vi ska läsa lagen ordagrant någon om du har sex med någon om denne är berusad (antagligen kraftigt).

Det jag ville ha svar från dig på är:
Om en person bedöms för berusad för att kunna lämna samtycke varför kan en person i samma grad av berusning bedömas vara kapabel att avgöra ifall samtycke finns?
Läs även ”otillbörligt utnyttjar”.
Citera
2022-11-30, 15:01
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Men det är inte olagligt att ha sex om man är full.
Det är ju du som påstår att det i praktiken är olagligt att ha sex om man är full. Jag menar att det inte stämmer.
Citera
2022-11-30, 15:02
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Men det är väl egentligen det som den som anmäler också har gjort? Blivit så berusad att den undkommer ansvar?
Vad är det för ansvar för en våldtäkt man blir utsatt för som man undkommer menar du?
Citera
2022-11-30, 15:06
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Läs även ”otillbörligt utnyttjar”.

Ja vad betyder det? Kan man tillbörligt utnyttja någon?
Citera
2022-11-30, 15:08
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och varför är de positiva? Kan de ingenting om juridik?

Åklagarna som vill få till fällande domar är positiva. Försvarsadvokater negativa. Hur gör du bedömningen om vilka av dem som har "rätt" ?
Citera
2022-11-30, 15:10
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Vad är det för ansvar för en våldtäkt man blir utsatt för som man undkommer menar du?

Man fråntas ansvaret att ha kunnat lämna samtycke. Och utan att ha lämnat samtycke blir det ju våldtäkt eller åtminstone oaktsam våldtäkt.

Tycker du att man har ett ansvar att lämna samtycke eller säga ifrån ifall man inte vill?
Citera
2022-11-30, 15:19
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Man fråntas ansvaret att ha kunnat lämna samtycke. Och utan att ha lämnat samtycke blir det ju våldtäkt eller åtminstone oaktsam våldtäkt.
Du menar att du med samma resonemang har ett ansvar att alltid vara hemma och öppna dörren och lämna samtycke om någon knackar på och vill låna din cykel?
Citat:
Tycker du att man har ett ansvar att lämna samtycke
Nej. Jag anser att du ska utgå från att du inte får låna min cykel. Om jag inte är hemma eller på annat sätt tillgänglig att meddela samtycke får du helt enkelt nöja dig med att utgå från att svaret är nej. Jag anser inte att jag har ett ansvar att behöva stanna hemma från jobbet för att säga ifrån eller hindra folk från att låna min cykel.
Citera
2022-11-30, 15:42
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du menar att du med samma resonemang har ett ansvar att alltid vara hemma och öppna dörren och lämna samtycke om någon knackar på och vill låna din cykel?

Nej. Jag anser att du ska utgå från att du inte får låna min cykel. Om jag inte är hemma eller på annat sätt tillgänglig att meddela samtycke får du helt enkelt nöja dig med att utgå från att svaret är nej. Jag anser inte att jag har ett ansvar att behöva stanna hemma från jobbet för att säga ifrån eller hindra folk från att låna min cykel.

Varför kan du aldrig hålla dig till ämnet?

Kvinnans berusning används som en del i rekvisitet att befinna sig i en särskilt utsatt situation medans mannen aldrig får använda sin berusning som en ursäkt.
Varför skulle man inte kunna resonera som så att mannen också befann sig i en särskilt utsatt situation?
Citera
2022-11-30, 15:46
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Jag tolkar dig som att du liknar en berusad kvinna med en låst dörr. Och att om dörren är låst så vänder du och går hem. Alltså säger du att man ej får ha sex om man är berusad. Eller hur ska jag tolka dig?
Citera
2022-11-30, 15:51
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Kvinnans berusning används som en del i rekvisitet att befinna sig i en särskilt utsatt situation medans mannen aldrig får använda sin berusning som en ursäkt.
Helt riktigt. Eftersom ingen har något jävla ansvar att på uppmaning meddela samtycke. Lika lite som att du har någon sorts skyldighet att ens svara om någon frågar om de får låna din cykel. Att någon inte svarar av olika anledningar, exempelvis för att man är så berusad att man är medvetslös, är tvärt emot vad du tror inte en ursäkt för att anta att samtycke har lämnats.
Citat:
Varför skulle man inte kunna resonera som så att mannen också befann sig i en särskilt utsatt situation?
Självklart gäller det män också. Du kan inte dra ner byxorna på en medvetslös man och ha sex med honom. Varför du tycker att det är rimligt att berusade gärningsmän borde slippa ansvar är lite oklart. Dessutom ser jag inte riktigt hur en spyfull medvetslös person ens är kapabel att begå brott utom möjligen brott mot ordningslagen om denne däckat på allmän plats.
Citera
2022-11-30, 15:52
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag tolkar dig som att du liknar en berusad kvinna med en låst dörr. Och att om dörren är låst så vänder du och går hem. Alltså säger du att man ej får ha sex om man är berusad. Eller hur ska jag tolka dig?
Nej, jag säger att oavsett om kvinnan är berusad eller inte så ska du säkerställa att du har samtycke. Om hon inte svarar, av vilken anledning som helst, allra särskilt om hon är medvetslös, så bör du gå hem.
Citera
2022-11-30, 16:01
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Helt riktigt. Eftersom ingen har något jävla ansvar att på uppmaning meddela samtycke. Lika lite som att du har någon sorts skyldighet att ens svara om någon frågar om de får låna din cykel. Att någon inte svarar av olika anledningar, exempelvis för att man är så berusad att man är medvetslös, är tvärt emot vad du tror inte en ursäkt för att anta att samtycke har lämnats.
Var någonstans har jag påstått att det är OK att ha sex med en medvetslös person?

Citat:
Självklart gäller det män också. Du kan inte dra ner byxorna på en medvetslös man och ha sex med honom. Varför du tycker att det är rimligt att berusade gärningsmän borde slippa ansvar är lite oklart. Dessutom ser jag inte riktigt hur en spyfull medvetslös person ens är kapabel att begå brott utom möjligen brott mot ordningslagen om denne däckat på allmän plats.
Nu talade jag inte om mannen som brottsoffer utan som den anmälde. Varför kan inte en anmäld man ange berusningen som ett rekvisit för att denne befann sig i en utsatt situation om kvinnan kan använda samma berusning som rekvisit för att befinna sig i en utsatt situation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in