2022-11-26, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Efter som att det gnälls så kom dom antagligen från finska viken, och då är det runt 30 mils skillnad. Rent krasst borde flyg från kaliningrad mötas upp av flyg från ronneby.
Jodå, men som sagt, det fanns inte med i kontexten. Jag har inga invändningar mot att man ska ha bra operationell beredskap på samtliga flygbaser i Sverige, men jag kan inte se vad det har med mängden Eyrieye-system vi har att göra? Det är en helt separat fråga.
Citera
2022-11-26, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jodå, men som sagt, det fanns inte med i kontexten. Jag har inga invändningar mot att man ska ha bra operationell beredskap på samtliga flygbaser i Sverige, men jag kan inte se vad det har med mängden Eyrieye-system vi har att göra? Det är en helt separat fråga.
Det är det väl inte när man påpekar med en dåres envishet att några Globaleye [dyra i drift] kanske inte bör vara prioritet. Läs, jag håller med i sak men realiteten är att fm inte får det de begär av regeringen [oavsett vilken]. Det tar tid och kostar att reda upp efter Ruinfeldt.
Citera
2022-11-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Dina argument är de vanliga för tekniknördar, visst vi skaffar ett dussin Globaleye och svindyra Patriot och saken är klar - problem solved liksom. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt.
Nej, dumheter. Jag argumenterar för att vi ska ha konstant radartäckning i vårt luftrum. 2 plan. Jag har aldrig sagt att vi ska ha ett dussin. Läs igen.

Var har jag nämnt Patriot? Är du igång igen med att blanda in annat skräp?

Jag har heller aldrig sagt ”problem solved”. Ytterligare dumheter.

Jag skrev ”vi borde ha 2 plan uppe dygnet runt”. För att det ska vara tekniskt möjligt behövs nog en 5-6 plan så man kan tanka och laga dem när det behövs? Det var allt.

Sen kom du in och svamlade om Gripen-piloter. Som jag FORTFARANDE anser har absolut noll med mitt argument att göra.
Citera
2022-11-26, 14:27
Avslutad
Citat:
Nej, dumheter. Jag argumenterar för att vi ska ha konstant radartäckning i vårt luftrum. 2 plan. Jag har aldrig sagt att vi ska ha ett dussin. Läs igen.

Var har jag nämnt Patriot? Är du igång igen med att blanda in annat skräp?

Jag har heller aldrig sagt ”problem solved”. Ytterligare dumheter.

Jag skrev ”vi borde ha 2 plan uppe dygnet runt”. För att det ska vara tekniskt möjligt behövs nog en 5-6 plan så man kan tanka och laga dem när det behövs? Det var allt.

Sen kom du in och svamlade om Gripen-piloter. Som jag FORTFARANDE anser har absolut noll med mitt argument att göra.
Ditt argument är att fm har/får obegränsat med resurser.
Citera
2022-11-26, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Ditt argument är att fm har/får obegränsat med resurser.
Nej. Det är det inte. Det hittar du på själv.

Och jag har även argumenterat vidare att om vi nu har dessa uppe, så slipper vi ha Gripen uppe lika mycket. Vilket spar pengar. Tveksamt om det blir dyrare.
Citera
2022-11-26, 21:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Efter som att det gnälls så kom dom antagligen från finska viken, och då är det runt 30 mils skillnad. Rent krasst borde flyg från kaliningrad mötas upp av flyg från ronneby.
Sett till Rysslands placering så borde svensk incidentberedskap alltid finnas på Gotland, i Blekinge och/eller (beroende på ambitioner) i Uppsala.
Det kan dock vara lämpligt att ibland låta även andra sköta beredskapen och då kan det vara billigare att låta de utgå från sin hemmabas istället för att tillfälligt omgruppera allt till östra (nuvarande) rikshalvan.
Citera
2023-05-23, 12:10
Medlem
I følge Janes pågår det sluttforhandlinger om kjøp av GlobalEye for Polen. Det er ikke spesifisert antall, men Janes tipper på i området 2-6 stk.

Egen luftbåren varslings- og overvåkingskapasitet for Polen bør være et kjærkomment supplement til NATOs AWACS, og sikkert også kjærkommet for både Findland og Sverige.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/poland-in-advanced-talks-for-globaleye-early-warning-aircraft
Citera
2023-05-23, 13:20
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
I følge Janes pågår det sluttforhandlinger om kjøp av GlobalEye for Polen. Det er ikke spesifisert antall, men Janes tipper på i området 2-6 stk.

Egen luftbåren varslings- og overvåkingskapasitet for Polen bør være et kjærkomment supplement til NATOs AWACS, og sikkert også kjærkommet for både Findland og Sverige.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/poland-in-advanced-talks-for-globaleye-early-warning-aircraft

Saab borde kunna lägga ett ganska lågt bud. Nato ska väl snart göra en egen upphandling och det vore knappast en nackdel att ett natoland redan beställt egna.

Bra samarbetsmöjligheter för Sverige och Polen också som delar behovet av lägesbilden i Östersjön.
Citera
2023-05-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Saab borde kunna lägga ett ganska lågt bud. Nato ska väl snart göra en egen upphandling och det vore knappast en nackdel att ett natoland redan beställt egna.

Bra samarbetsmöjligheter för Sverige och Polen också som delar behovet av lägesbilden i Östersjön.
Verkligen. Med Sverige med i NATO så kan man synkronisera både det operationella arbetet, sensortäckningen, lägesbilden och underhållet ihop med Polen.
Citera
2023-11-15, 20:15
Medlem
Bruker denne tråden ettersom det er relatert.

Nato velger E-7 Wedgetail som erstatter for E-3 Sentry ( også kjent som AWACS )
De første flyene skal leveres i 2031, og utskiftingen av E-3 skal etter planen være ferdig ca 2035.

Valget er ikke overraskende, for E-7 er i grunnen det eneste systemet i klassen i "den frie verden", og en overgang til GlobalEye ville medført et helt nytt konsept operasjonelt.

Dagens 14 fly erstattes av 6 nye.

https://theaviationist.com/2023/11/15/nato-selects-e-7/
Citera
2023-11-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Bruker denne tråden ettersom det er relatert.

Nato velger E-7 Wedgetail som erstatter for E-3 Sentry ( også kjent som AWACS )
De første flyene skal leveres i 2031, og utskiftingen av E-3 skal etter planen være ferdig ca 2035.

Valget er ikke overraskende, for E-7 er i grunnen det eneste systemet i klassen i "den frie verden", og en overgang til GlobalEye ville medført et helt nytt konsept operasjonelt.

Dagens 14 fly erstattes av 6 nye.

https://theaviationist.com/2023/11/15/nato-selects-e-7/
I grunden det enda systemet i klassen? Är det långdistans du menar då? Eller storlek? Du nämner ju GlobalEye själv, som definitivt är ett annat system i ”den fria världen”. Även Israels Phalcon-system finns att tillgå här.

Dessutom har GlobalEye på Bombardier 6000 längre räckvidd (nästan 10000km vs under 7000 på Boeing 737 som E7 använder).

Jag har inget emot att Norge väljer E7, då de redan har en uppbyggd struktur för amerikanska flygplan och datalänkar, och du har troligen rätt i att det skulle kräva mer jobb att byta till GlobalEye.

Men att påstå att E7 är det enda systemet i klassen när GlobalEye finns är lite märkligt. För det skiljer typ 10% i räckvidd på radarn.

(Lite sjukt faktiskt att de enda 4 länderna som tillverkar AWACS system är USA, Ryssland, Israel och Sverige)
Citera
2023-11-15, 22:09
Medlem
Citat:
I grunden det enda systemet i klassen? Är det långdistans du menar då? Eller storlek? Du nämner ju GlobalEye själv, som definitivt är ett annat system i ”den fria världen”. Även Israels Phalcon-system finns att tillgå här.

Dessutom har GlobalEye på Bombardier 6000 längre räckvidd (nästan 10000km vs under 7000 på Boeing 737 som E7 använder).

Jag har inget emot att Norge väljer E7, då de redan har en uppbyggd struktur för amerikanska flygplan och datalänkar, och du har troligen rätt i att det skulle kräva mer jobb att byta till GlobalEye.

Men att påstå att E7 är det enda systemet i klassen när GlobalEye finns är lite märkligt. För det skiljer typ 10% i räckvidd på radarn.

(Lite sjukt faktiskt att de enda 4 länderna som tillverkar AWACS system är USA, Ryssland, Israel och Sverige)
Nå er det ikke Norge som velger E-7, men Nato.

Du bør nok ta med Kina også som produsent av slike systemer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in