2022-11-26, 10:31
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är inte alls något fel med handel mellan Ryssland och exempelvis Kina bara för att du tycker så, herr senil x.
Nu är det inte 'bara' jag som tycker så, precis som att Du inte är den enda idioten som heilar ryssen.
Inte så länge varorna härstammar från väst eller baserat på dess teknologi.
Vill Kina tappa sina kunder i väst där innevånarna är betydligt mer köpstarka så är det deras val, de får också själva ta ansvar för sitt beslut.
Citera
2022-11-26, 14:05
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Kommer de upprepade protesterna i Europa att få något genomslag i politikers ställning gentemot sanktionerna mot Ryssland? Vad tror du? Eller kommer politikerna fortsätta sänka Europa som Titanic? Och tanken på att USA & UK har förstört Nordstream utan några konsekvenser som vanligt, någon borde sabotera deras pipelines som svar om det är så de vill leka ekonomiskt krig...

Vi vet liksom att USA har velat försvaga länder som de ser som för starka (Ryssland, Kina) bra länge eftersom de och the colletive west inte vill tappa greppet om sin dominans som håller på att försvinna iom BRICS och andra samarbeten. Därav kriget i ukraina som USA har hetsat fram.
EU verkar vara irriterade men man kan inte avvika från de löften som tidigare givits. Typexemplet är den Tyska ministern Baerbock: Jag bryr mig INTE om vad mina väljare tycker.
Det rent komiska i situationen är att EU förstör för sig själva och sedan försöker lägga skulden på Putin.
Citat:
EU believes US is profiting from Ukraine conflict – Politico
EU officials are angry with the US, saying it is capitalizing on the Ukraine conflict and the bloc’s misfortunes, Politico reports.
https://www.politico.eu/article/vladimir-putin-war-europe-ukraine-gas-inflation-reduction-act-ira-joe-biden-rift-west-eu-accuses-us- of-profiting-from-war/
Om den Europeiska industrin får läggas ner pga. energibrist/höga priser och att folket blir arbetslösa så är det värt det enligt EU och alla EUro-krater i medlemsländerna
Frågan är: Hur kan ett Europeiskt ekonomiskt och industriellt självmord skada den nation som EU utsett till fiende?
Vi på UC kan inte på något sätt få ihop det till att vara varken logiskt eller verkningsfullt.
Snarare att de som styrt utvecklingen åt detta håll har sina sympatier på ett helt annat håll dvs. inte hos EU utan hos de som tjänar på Europas undergång. Detta gäller även i högsta grad Svenska politiker i 8-förrädarklövern, från V till SD, som gjort sitt yttersta för att sätta landet i kris.

Det blir de hungriga frysande och arbetslösa medborgarna i EU som kommer att sätta ett slut för den dårskap och förräderi som den köpta politiska klassen genomfört.
Citera
2022-11-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
EU verkar vara irriterade men man kan inte avvika från de löften som tidigare givits. Typexemplet är den Tyska ministern Baerbock: Jag bryr mig INTE om vad mina väljare tycker.
Det rent komiska i situationen är att EU förstör för sig själva och sedan försöker lägga skulden på Putin.

Om den Europeiska industrin får läggas ner pga. energibrist/höga priser och att folket blir arbetslösa så är det värt det enligt EU och alla EUro-krater i medlemsländerna
Frågan är: Hur kan ett Europeiskt ekonomiskt och industriellt självmord skada den nation som EU utsett till fiende?
Vi på UC kan inte på något sätt få ihop det till att vara varken logiskt eller verkningsfullt.
Snarare att de som styrt utvecklingen åt detta håll har sina sympatier på ett helt annat håll dvs. inte hos EU utan hos de som tjänar på Europas undergång. Detta gäller även i högsta grad Svenska politiker i 8-förrädarklövern, från V till SD, som gjort sitt yttersta för att sätta landet i kris.

Det blir de hungriga frysande och arbetslösa medborgarna i EU som kommer att sätta ett slut för den dårskap och förräderi som den köpta politiska klassen genomfört.

De är så jävla ruttna allihop, globalistpolitikerna. De enda ledare man kan ha respekt för är sådana som bryr sig om sin egna befolkning, som gör val utifrån det & som inte fuckar upp andra länder med flit (Läs USA). Det hade varit i Europas bästa intresse att hålla sig neutrala. Vill de istället hata, ljuga & kriga ekonomiskt, okej, men man är på den förlorande sidan helt välförtjänt.
Helst hade man ju velat ställa alla EU och US politiker till svars, istället blir det vanligt folk som får ta smällen, de som har det sämst ställt. Fast är de pro-krig/hatare kan folk gott ha sin höga inflation. Det talas om att vissa hushåll i Europa kommer att frysa eftersom de inte kommer ha råd med uppvärmning... Om inte tex majoriteten av amerikanerna vaknar upp från US propaganda och gör revolt mot sina styrande, ja då förtjänar även de sin höga inflation. Ungern försöker tydligen balansera mellan EU och Ryssland gällande sanktionerna.

Anti-government demonstrationerna i Tyskland, Tyskland har många migranter, men det är lite intressant att jag inte sett några på dessa demonstrationer.

Germany: Far-right demo protests Russia sanctions, energy policy
https://www.youtube.com/watch?v=JuRAjeUN7o4&t=70s

Italy: Massive protests due to cost of living crisis, opposition to NATO
https://www.youtube.com/watch?v=qEaYxMXlutI

Why Czech Republic & Germany Are Witnessing Massive Protests Against Sanctions On Putin’s Russia
https://www.youtube.com/watch?v=0hRl5mTRjTM
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-11-26 kl. 15:41.
Citera
2022-11-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Nu är det inte 'bara' jag som tycker så, precis som att Du inte är den enda idioten som heilar ryssen.
Inte så länge varorna härstammar från väst eller baserat på dess teknologi.
Vill Kina tappa sina kunder i väst där innevånarna är betydligt mer köpstarka så är det deras val, de får också själva ta ansvar för sitt beslut.

Kina är så dominerande i massor med branscher, att Väst inte kan kräva av Kina välja bort Ryssland.
Ett handelskrig mot Kina skulle kunna orsaka enorm skada för USA, EU och Japan.

Situationen börjar likna samma som vid Opiumkrigen mellan England och Kina i mitten av 1800-talet.
Det fanns stor efterfrågan i Väst på te, porslin och siden från Kina, men England hade inget att betala med förutom silver.
Men silver var dyrt i Väst så då kom England på att betala med opium från Indien.
Likadant idag, Kina tillverkar nästan allt man behöver själv, och behöver bara importera vissa råvaror.
Därför kan ett handelskrig mot Kina aldrig lyckas!
Citera
2022-11-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Hur definierar Du lyckas?

En lyckad sanktion mot någon, är givetvis något som orsakar (mycket) större skada för den andre, än det kostar för mig själv!

Ta sanktionerna mot rysk export av guld som exempel.
Jag är personligen väl insatt i guld handel, så jag vet definitivt vad jag snackar om.
Att köpa eller sälja guld genom någon bulvan eller 3:e part kostar max 2-3 % av värdet, och detta är vad sanktionerna max kostar för Ryssland.
Detta är m.a.o. en totalt misslyckad sanktion!
Citera
2022-11-27, 10:37
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En lyckad sanktion mot någon, är givetvis något som orsakar (mycket) större skada för den andre, än det kostar för mig själv!

Ta sanktionerna mot rysk export av guld som exempel.
Jag är personligen väl insatt i guld handel, så jag vet definitivt vad jag snackar om.
Att köpa eller sälja guld genom någon bulvan eller 3:e part kostar max 2-3 % av värdet, och detta är vad sanktionerna max kostar för Ryssland.
Detta är m.a.o. en totalt misslyckad sanktion!
Möjligt men det är ändå bättre än att inte sanktionera. Förr eller senare lämnar väst helt Ryssland till sitt öde, terrorstater ska vi inte ha med att göra oavsett vilka. Det får vara slutdaltat nu.
Citera
2022-11-27, 19:22
Medlem
Vad är konsekvensen om nu Ryssland vägrar sälja olja till länder som inför tak? Finns det nån bra analys att läsa?
Citera
2022-11-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Vad är konsekvensen om nu Ryssland vägrar sälja olja till länder som inför tak? Finns det nån bra analys att läsa?

Detta med att sälja olja och andra råvaror till förutbestämda (kompis) priser, det har ju Sovjet och Ryssland sysslat med i 100 år.

Om länder vill köpa till sådana kompispriser, då måste man givetvis vara minst neutrala till rysk politik!
Sverige är därvidlag helt uteslutet.
Citera
2022-11-27, 20:20
Medlem
Citat:
Då uppstår en bristsituation som gör att oljepriset går upp, vilket gynnar länder som nettoexporterar olja (t.ex. Ryssland) och missgynnar länder som nettoimporterar olja (t.ex. de flesta länder i Västeuropa).

Citat:
Price cap on Russian oil is a ‘ridiculous idea’ and could push oil to $140, says energy research group
https://www.cnbc.com/2022/07/19/price-cap-on-russian-oil-could-push-oil-to-140-think-tank-iags.html
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-11-27 kl. 20:24.
Citera
2022-11-28, 07:47
Medlem
Citat:
En artikel till, som förklarar varför pristaken på gas och olja inte kommer att fungera (om de ens kommer att införas):
Citat:
You Say Price Cap, I Say Speed Bump. Let’s Call the Whole Thing Off.

November 28, 2022

There is a deep pointlessness to current negotiations on oil and gas price caps intended to hurt Russia.
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2022-11-28/oil-and-gas-price-caps-the-eu-and-us-negotiations-are-deeply-pointless

Kortfattat: Länderna som vill införa pristak vill samtidigt undvika att det kostar dem själva för mycket. Därför föreslår de "tak" som är så höga att de inte har någon effekt, utan bara blir teater för att spela tuffa. Slutklämmen på artikeln:
Citat:
There is only one policy that can cut the flow of petrodollars to Putin. That would be a full oil embargo, similar the one imposed on Iraq in 1990 after it invaded Kuwait. The cost in terms of oil prices will be enormous. No one in the West is prepared to implement it. Short of that, however, the G7 oil price cap is doomed to fail.
Citera
2022-12-04, 04:58
Medlem
Bombolenats avatar

https://mobile.twitter.com/jakluge/status/1597544824697065472

Citat:
#China refuses to accept Russian insurance certificates, Vice Transport Minister Poshivay says. #Russia had hoped it could circumvent the EU ban on insurance for Russian #oil transports this way.
https://kommersant.ru/doc/5694003

Kineserna vill inte hjälpa till. Vem ska ryssarna vända sig till nu?
Citera
2022-12-04, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat

https://mobile.twitter.com/jakluge/status/1597544824697065472

Kineserna vill inte hjälpa till. Vem ska ryssarna vända sig till nu?
Fake news.

Citat:
Poshivay said Russian state-flagged vessels now being denied insurance by Western companies were being insured with Russian insurance companies and reinsured with the Russian National Reinsurance Company, according to Interfax.

The news agency quoted him as saying that Turkey recognized Russian insurance of maritime cargo, and that India and China recognized most Russian insurance but not all.
https://gcaptain.com/russia-seeking-shipping-insurance-recognition-to-dodge-oil-cap/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in