2024-02-02, 19:44
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Men Sverige är inte utsatt för drakoniska sanktioner.
CB-räntan spelar ingen roll eftersom det är ränteskillnaden som avgör.
Bankerna gör pengar på utlåningen.
Centralbanks räntan spelar visst roll. Bankerna höjer räntan efter centralbankens ränta och där med blir räntenettot högre. Ingen bank lånar ut pengar till lägre ränta än de får låna för. Det vore synnerligen korkat.
Gör ett lätt räkneexempel så vatniks lättare skall förstå:
Om du lånar ut 100 rubel till 2% ränta, får du 2 rubel i ränta
Lånar du ut 100 rubel till 15% ränta, får du 15 rubel i ränta.
Citera
2024-02-02, 19:56
Medlem
%s avatar
Citat:
Du begriper inget om nationalekonomi.
När Sverige hade CB ränta på 500% gick svenska banker omkull.
P.g.a kreditförluster.
Det blev stökigt efter 80-talets lånefest när räntan gick upp, men 500% räntan varade bara i tre dagar.
På grund av de stora kreditförlusterna gick tre stora banker - Nordbanken, Gotabanken och Första Sparbanken i en form av ordnad konkurs.
Citera
2024-02-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
P.g.a kreditförluster.
Det blev stökigt efter 80-talets lånefest när räntan gick upp, men 500% räntan varade bara i tre dagar.
På grund av de stora kreditförlusterna gick tre stora banker - Nordbanken, Gotabanken och Första Sparbanken i en form av ordnad konkurs.
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Passa på att njuta borta i Novosibirsk. Bry dig mer om vad den ryska rubeln investeras i. Inte tusan är det i det civila samhället iaf.

Undrar verkligen hur länge länder som Sydkorea och Japan kommer hålla ut med sanktioner mot Ryssland?
Dessa har ju minimalt med EU att göra, utan att de gick med i "sanktions-kartellen" handlade enbart om lojalitet med USA.
USA blir nog kvar med sanktioner även om man inte längre (betydande)sponsrar Ukraina, men kan väl knappast längre som passiv åskådare kräva lydnad från Japan och Sydkorea?
Australien är också med på sanktionera, men detta land har väl minimalt med Ryssland att göra, annat än att man konkurrerar med ryssarna på export av vissa råvaror.

Karta på länder med sanktioner mot Ryssland
https://en.wikipedia.org/wiki/Unfriendly_countries_list
Senast redigerad av Hultabultan 2024-02-02 kl. 22:17.
Citera
2024-02-03, 10:59
Avstängd
Biter verkligen sanktionerna på Ryssland?
Det verkar inte så om kollar upp makrodata så här nästan 2 år senare
https://tradingeconomics.com/russia/indicators
Årlig BNP tillväxt = 5,5%
Arbetslöshet = 3%
Inflation = 7,4%
CB ränta = 16%
(Ukraina har 15%)
Statsskuld/BNP = 17,2%
Statsbudget/BNP = -1,9%

jfr med Tyskland https://tradingeconomics.com/germany/indicators
Årlig BNP tillväxt = - 0,3%
Arbetslöshet = 5,8%
Inflation = 2,9%
CB ränta = 4,5%

Statsskuld/BNP = 66,1%
Statsbudget/BNP = - 2%

Slutsats man skulle kunna dra av ovanstående jämförelse är att det verkar som om vi har sanktionerat fel land dvs Tyskland!

Aktivisterna på FB väljer alltid att cherrypicka en enda variabel typ valutakurs eller CB ränta och kör det som desinformation om igen utan att presentera helhet, sammanhang eller relevanta jämförelser.
Om de blir motbevisade av fakta så säger de bara att statistik om Ryssland inte går att lita på osv.
Det är så propaganda fungerar. Rekommenderar därför att ni själva gräver i b.la. Tradingeconomics, Statista och WorldBank.
Citera
2024-02-05, 20:43
Medlem
Citat:
Arbetslöshet = 3%
Inflation = 7,4%
CB ränta = 16%
(Ukraina har 15%)
Statsskuld/BNP = 17,2%
Statsbudget/BNP = -1,9%

Arbetslöshet = 5,8%
Inflation = 2,9%
CB ränta = 4,5%

Statsskuld/BNP = 66,1%
Statsbudget/BNP = - 2%

Slutsats man skulle kunna dra av ovanstående jämförelse är att det verkar som om vi har sanktionerat fel land dvs Tyskland!

Aktivisterna på FB väljer alltid att cherrypicka en enda variabel typ valutakurs eller CB ränta och kör det som desinformation om igen utan att presentera helhet, sammanhang eller relevanta jämförelser.
Om de blir motbevisade av fakta så säger de bara att statistik om Ryssland inte går att lita på osv.
Det är så propaganda fungerar. Rekommenderar därför att ni själva gräver i b.la. Tradingeconomics, Statista och WorldBank.

Dessutom är det enligt min mening osäkert hur kommer gå, nu efter att USA drar sig ur Ukraina, och Tyskland förväntas överta en ledande ställning?
Först massor med protester från bl.a. lantbrukare p.g.a. försämrade villkor, och dessutom Alternative für Deutschland, AfD som ökar kraftigt i opinionen.
Kan mycket väl leda till omvälvningar i hela det tyska samhället, och även i den politiska ledningen.
Citera
2024-02-05, 20:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Dessutom är det enligt min mening osäkert hur kommer gå, nu efter att USA drar sig ur Ukraina, och Tyskland förväntas överta en ledande ställning?
Först massor med protester från bl.a. lantbrukare p.g.a. försämrade villkor, och dessutom Alternative für Deutschland, AfD som ökar kraftigt i opinionen.
Kan mycket väl leda till omvälvningar i hela det tyska samhället, och även i den politiska ledningen.
Nja jag tror att tyskarna kommer att förbjuda AfD eftersom de är under amerikansk ockupation fortfarande och de har ett traumatiskt förhållande till all form av nationalism.
De länder som är avgörande för europeisk politik är Tyskland och Frankrike och kanske även UK.
Det måste till en djup ekonomisk kris inom dessa länder innan någon förändring kommer och det kan ta flera år innan de dissar Agenda 2030.
Sydeuropa och de f.d. Warszawaländerna kommer att vakna upp tidigare (och har i vissa fall redan gjort det) men de har inte så stor makt.
Citera
2024-02-05, 23:25
Medlem
Citat:
Arbetslöshet = 3%
Inflation = 7,4%
CB ränta = 16%
(Ukraina har 15%)
Statsskuld/BNP = 17,2%
Statsbudget/BNP = -1,9%

Arbetslöshet = 5,8%
Inflation = 2,9%
CB ränta = 4,5%

Statsskuld/BNP = 66,1%
Statsbudget/BNP = - 2%

Du är lite rolig i alla fall.
Om man nu tittar på helheten (om det är det du redovisar) vad är det för siffror som är överlägna den tyska ekonomin?
I och med att du inte gillar cherry picking?
Tror du att inflationen som redovisas 7,4% överensstämmer med verkligheten?
CB och inflationen brukar följas åt.
Ryzka BNP är direkt relaterad till krigsmateriel industrin (vilket värde har den produktionen i realiteten?) produkter som kommer att förstöras inom kort.
Enda positiva som hänt ryzk ekonomi (enligt mig) är att oligark pengarna stannar inom ryzzland i större utsträckning.

Hur tror du det sett ut utan sanktionerna?
Jag tror att sanktionerna har en avgörande betydelse.
Citera
2024-02-05, 23:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Du är lite rolig i alla fall.
Om man nu tittar på helheten (om det är det du redovisar) vad är det för siffror som är överlägna den tyska ekonomin?
I och med att du inte gillar cherry picking?
Tror du att inflationen som redovisas 7,4% överensstämmer med verkligheten?
CB och inflationen brukar följas åt.
Ryzka BNP är direkt relaterad till krigsmateriel industrin (vilket värde har den produktionen i realiteten?) produkter som kommer att förstöras inom kort.
Enda positiva som hänt ryzk ekonomi (enligt mig) är att oligark pengarna stannar inom ryzzland i större utsträckning.

Hur tror du det sett ut utan sanktionerna?
Jag tror att sanktionerna har en avgörande betydelse.
Det finns många artiklar i pressen i Väst som hävdat och hävdar att sanktionerna inte har fått den effekt som man önskat. Även en del EU politiker har påpekat detta så det är ingen hemlighet.
Inte ens Putin vill bli av med sanktionerna längre eftersom det inte spelar så stor roll - de har tjänat hans strategi.
Att EU ändå fortsätter med spektaklet har andra politiska implikationer .
Du är lite rolig eftersom du kvalar in i kategorin aktivister som jag skrev i mitt inlägg som slår ner på makrodata om Ryssland med att det inte går att lita på statistiken.
Citera
2024-02-05, 23:41
Medlem
Citat:
Det finns många artiklar i pressen i Väst som hävdat och hävdar att sanktionerna inte har fått den effekt som man önskat. Även en del EU politiker har påpekat detta så det är ingen hemlighet.
Inte ens Putin vill bli av med sanktionerna längre eftersom det inte spelar så stor roll - de har tjänat hans strategi.
Du är lite rolig eftersom du kvalar in i kategorin aktivister som jag skrev i mitt inlägg som slår ner på makrodata om Ryssland med att det inte går att lita på statistiken.

Nu blir du ändå roligare.
Skriver en massa text utan att bemöta det jag skrev överhuvudtaget.
Några enkla frågor 🙃
Citera
2024-02-06, 00:29
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Nu blir det ju lyteskomik , vad är meningen med dina komiska fantasier?
Påstår du att våra sanktioner var putlers strategi?, har du bevis på det innan jag skrattar ihjäl mig?
Citera
2024-02-09, 08:45
Medlem
Citat:

Absolut gynnar sanktionerna Putins strategi, att främja handel och kontakter med asiatiska länder, och distansera Ryssland från EU och Väst.
Även efter att kriget i Ukraina upphör, kommer alla typer av förbindelser EU,Väst-Ryssland bli mycket minimala under väldigt lång tid framöver.
Senast redigerad av Hultabultan 2024-02-09 kl. 09:44.
Citera
2024-02-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Absolut gynnar sanktionerna Putins strategi, att bli främja handel och kontakter med asiatiska länder, och distansera Ryssland från EU och Väst.
Även efter att kriget i Ukraina upphör, kommer alla typer av förbindelser EU,Väst-Ryssland bli mycket minimala under väldigt lång tid framöver.

Sista meningen, första gången någonsin jag kan hålla med dig.. Däremot blandar du ihop ordet gynnar med tvingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in