Citat:
FlashyBear, jag har inget att invända mot det du nämner och det togs också upp i carnegie-artikeln. Jag klippte bara ur stycket som visade på varför det "bara är att luta sig tillbaka".
Precis det du frågar om/är inne på tas upp i början av artikeln, och varför nog Trump tyckte just de senaste var en sån bra idé:
Det är i övrigt intressant att fundera på hur starkt Ryssland kunnat vara om man legat lågt i Ukraina och sluppit sanktioner helt. 2013 hade man i princip rekord i FDI, alltså investeringar från utlandet, och prognosen pekade fortsatt skarpt uppåt för 2014. Sedan kom februari 2014 och allt föll samman. Jag anser att Ryssland, även utifrån Putins perspektiv, hade varit en avsevärt starkare makt idag, ekonomiskt och därmed militärt, om man inte blandat sig i Ukraina som man gjorde. Man kanske till och med hade kunnat komma undan helt med Syrien-engagemanget, inte omöjligt.
Precis det du frågar om/är inne på tas upp i början av artikeln, och varför nog Trump tyckte just de senaste var en sån bra idé:
Det är i övrigt intressant att fundera på hur starkt Ryssland kunnat vara om man legat lågt i Ukraina och sluppit sanktioner helt. 2013 hade man i princip rekord i FDI, alltså investeringar från utlandet, och prognosen pekade fortsatt skarpt uppåt för 2014. Sedan kom februari 2014 och allt föll samman. Jag anser att Ryssland, även utifrån Putins perspektiv, hade varit en avsevärt starkare makt idag, ekonomiskt och därmed militärt, om man inte blandat sig i Ukraina som man gjorde. Man kanske till och med hade kunnat komma undan helt med Syrien-engagemanget, inte omöjligt.
Jovisst var Ukraina (östra Ukraina, inte Krim) ett dåligt beslut. Tror att läst någonstans att sanktionerna kostade 0.5-1.5% i BNP-tillväxt sedan 2014.
Men
a) betydelsen av ekonomin är överskattat (så länge man inte kör riktigt hårt/långsiktigt mot Ryssland).
b) Putin har något apokalyptisk syn på världen tror jag. Typ att han tror att Det Stora Slaget mellan Väst-eliten och Ryssland (via "populister"?) är oundvikligt. Och då, återigen, spelar 20% av BNP hit och dit inte så stor roll.
Citat:
Tror du att Putin är så svag? FSB finns för a reason och Novichok är inget att leka med Vad gäller sanktioner så det mest effektiva är att inte släppa in ryska oligarker i den civiliserade världen, speciellt till England, där oligarker köpt en massa lyxvillor och där deras barn studerar och
frys deras tillgångar, utestäng de från den franska rivieran
och från Schweiz, då kommer vi få en palatskupp eller så kommer Putin mujkna
frys deras tillgångar, utestäng de från den franska rivieran
och från Schweiz, då kommer vi få en palatskupp eller så kommer Putin mujkna 
Annars är väl oligarkerna dåligt för Ryssland. Då måste man hjälpa dem om man vill se ett svagt Ryssland
Citat:
Visst, men vem bryr sig? NS-2 är ett politiskt projekt, inte ekonomiskt
På riktigt, även om jag inte vet hur stor Rysslands påverkan är i det hela är ett scenario, där vi i 2025 har Le Pen i FR, Corbyn i UK, Lega/5MS i ITA, Trump/Sanders i USA och mer Putinvänlig regering i GER samt rejäla polarisering mellan Östeuropa vs resten (Poland är extra intressant) med Catalexit och ett rejält försvagat Spanien trots att vi fortfarande befinner oss i lång högkonjunktur (tänk om det inte är fallet! 🙈🙉🙊 ), inte så osannolikt. Putin vann redan då Europa fokuserar på fel saker