Citat:
Ursprungligen postat av
Cymbaltazzz
Ja jag känner till det. Både protesterna och har hört analyser om en mörk framtid för länder som, ska vi säga, illvilligt har sanktionerat bort sig själva. haha Billig rysk energi gjorde visst mycket för Europas välfärd & industri. Vem vet, dessa länder kommer kanske att komma till sans om ett år och be på sina knän om att få rysk gas och olja igen. Direkt från Ryssland, ej via fördyrande mellanhänder.
Jag hörde nåt om att Frankrike var lite snea på USA eftersom USA vill sälja gas, tror jag, som är flera gånger dyrare än den ryska gasen.
Macaronen (macron) har börjat kritisera USA då priset för "freedom gas" är någonstans mellan 4 och 10 gånger högre än för Rysk gas. Det här beror lite på vilken säsong och vilka andra köpare som är aktiva på spotmarknaden, den marknad som EU ville tvinga gasköparna till då man ville få bort långa kontrakt med Ryssland.
Vi ska inte heller glömma att infrastrukturen dvs. allt från fartyg till mottagning lagring och distribution av LNG saknas eller är otillräcklig i dagsläget.
Sett i backspegeln så har den här politiken drivits i åratal, och man ska inte förvånas när det slutligen tar tvärstopp för hela EU när det visar sig att köparna i Asien har mera pengar att köpa allt dyrare gas för då de använder energin till industriell produktion och inte till uppvärmning.
Västeuropa kommer inte att ha råd med denna dyra gas så det blir varken industri eller uppvärmning.
EU har målat in sig i hörnet på uppmaning av USA med sanktionerna som nu endast drabbar EU och vet inte hur man ska ta sig ur knipan.
Som jag ser det så ligger vi som har grepp om det geopolitiska läget och energiförsörjningen allt mellan några veckor (beroende på olika faktorer) och upp till flera år före gällande händelseutvecklingen.
Mänskligt beteende är högst förutsägbart och med de politiker som nu styr i EU-kommissionen och flertalet av EU-länderna så är framtiden mycket mörk.
Undrar just om någon av EU-politikerna kan spela schack eller ens vet vad det är - det verkar inte så.