Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Det skulle ju kunna vara så att jag känner det som att jag o grannen har en bra relation till varandra och jag kan ju faktiskt tro att det är OK för mig att låna deras gräsklippare utan att fråga men det visar sig senare att det var fel.
Men se där. Så svårt var det väl inte. Helt riktigt, polisen kommer hem till dig och undrar varför du har stulit grannens gräsklippare. Du ser både förskräckt och förvånad ut. Och har en alldeles rimlig förklaring till varför du var säker på att du fick låna den. Och anmälan kommer i praktiken läggas ned på plats. Inte en chans att det går till åtal.
- Jaha, så du menar att man
alltid blir immun mot åtal om man bara flinar och säger att man trodde man fick låna?
Nej, självklart inte. Du ska alltså ha en rimlig och trovärdig förklaring.
- Men, grannen då? Borde inte han få elektriska stolen för att han ljuger om stöld.
Nja, han ljuger inte nödvändigtvis. Han kan mycket väl anse att han blivit utsatt för brott. Bara det att polis och domstol anser att visserligen togs möjligen gräsklipparen mot hans vilja, men det fanns inget uppsåt till brott.
Det är ingen större skillnad i samtyckeslagen. Det duger alldeles utmärkt att på liknande sätt ha en rimlig och trovärdig förklaring till varför du var säker på samtycke.
Skillnaden är möjligen formuleringen oaktsamhet. Som i fallet gräsklipparen kan jämföras med att du hittar grannens gräsklippare stående utanför hans tomt istället för inlåst i hans garage. Hade det funnits rekvisit för oaktsam stöld hade du förväntats begripa att du inte bara kan ta gräsklipparen bara för att den inte var inlåst.
Uppenbarligen tycker du inget av det här är konstigt. Men av någon anledning härjar du om att det är helt bananas om man överför resonemanget till våldtäkt.