2022-11-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det räcker inte, måste gå igenom hela domen för att dra slutsatser om den.

Den finns på Aktuella Brott. Vill du att jag ska "skedmata" dig med vad tråden heter?
Citera
2022-11-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Den finns på Aktuella Brott. Vill du att jag ska "skedmata" dig med vad tråden heter?

Jag kräver inget av dig stumpan, jag förklarar bara för dig att det inte är våldtäkt att inte stoppa andra från att begå våldtäkt.
Citera
2022-11-24, 14:30
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nej, det har jag inte alls. Det är du som inte förstår lagen.
Men om du/ni inte frågar varandra om lov innan varje ny sexuell handling så har ni ju begått en våldtäkt, enligt denna omänskliga lag?
Citera
2022-11-24, 14:48
Medlem
Snöröks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så du tycker det ska vara lagligt att filma en brud när man knullar henne utan hennes vetskap för att kunna runka till filmen senare?

Nej vad jag tycker hör inte till saken. När jag skriver borde så syftade jag på vad lagen tycker. Jag förstår nu i efterhand att det blev otydligt.

Jag tror alltså att enligt lagen är det lagligt att filma akten men olagligt att sedan sprida filmen. Men jag är ingen lagvrängare så jag kan ha fel.
Citera
2022-11-24, 15:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snörök
Jag tror alltså att enligt lagen är det lagligt att filma akten men olagligt att sedan sprida filmen. Men jag är ingen lagvrängare så jag kan ha fel.

Tycker det låter konstigt att man skulle få filma någon i en intim situation utan dennes tillåtelse. Men vad vet jag.

I alla fall som flera sagt så får man i Sverige använda en olagligt filmad filmsekvens som bevis för att man inte våldtagit någon.
Citera
2022-11-24, 15:12
Medlem
Citat:
Tycker det låter konstigt att man skulle få filma någon i en intim situation utan dennes tillåtelse. Men vad vet jag.

I alla fall som flera sagt så får man i Sverige använda en olagligt filmad filmsekvens som bevis för att man inte våldtagit någon.

Grundinställningen är att det är lagligt att filma och det är sunt förstås. Om du får titta borde du få filma.
Sedan finns det vissa undantag.
Citera
2022-11-24, 15:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Grundinställningen är att det är lagligt att filma och det är sunt förstås. Om du får titta borde du få filma.
Sedan finns det vissa undantag.

Det är väl en jävla skillnad på att titta och filma? Jag kanske tycker det är ok att en brud tittar på min kuk men jag vill överlag inte att brudar filmar min kuk. Man vet aldrig vad som händer med dessa filmer i framtiden.

Det sunda är självklart att man endast filmar en annan människa i en intim situation om man har dennes tillåtelse.
Citera
2022-11-24, 15:19
Medlem
Citat:
Det är väl en jävla skillnad på att titta och filma? Jag kanske tycker det är ok att en brud tittar på min kuk men jag vill överlag inte att brudar filmar min kuk. Man vet aldrig vad som händer med dessa filmer i framtiden.

Det sunda är självklart att man endast filmar en annan människa i en intim situation om man har dennes tillåtelse.

Nej filma och titta är i princip samma sak och därför får man i regel filma när man får titta. Tänk på en person med fotografiskt minne.
Citera
2022-11-24, 15:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nej filma och titta är i princip samma sak och därför får man i regel filma när man får titta. Tänk på en person med fotografiskt minne.

Menar du i juridisk mening?

Jag kommer fan inte ihåg hur ett par pattar såg ut som jag såg för 20 år sen.
Citera
2022-11-24, 15:28
Medlem
Citat:
Menar du i juridisk mening?

Jag kommer fan inte ihåg hur ett par pattar såg ut som jag såg för 20 år sen.

För en person med fotografiskt minne så är titta och filma i princip samma sak.
Du kan inte kräva att folk blundar och du kan inte kräva att de slutar filma generellt sett på platser där man får titta.
Citera
2022-11-24, 15:35
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det handlar inte om att "du alltså ska fråga". Vad är grejen? Tidigare utgick man från att alla ger vem som helst samtycke till att ha sex. Det var upp till offret att hävda motsatsen. Och upp till offret att bevisa att de förvånansvärt nog inte ville ha sex. Numera fungerar lagstiftningen istället lite mer som andra lagar. Dvs det är givetvis inte självklart att du får gå och låna folks gräsklippare bara för att de inte protesterar eller försöker stoppa dig. Det är du själv som ska vara säker på att du får låna gräsklipparen.

Men absolut, om du känner dig osäker på om du håller på att stjäla grannens gräsklippare - fråga. Det är inget fel med det. Känner du dig osäker på om tjejen inte vill - fråga. Men det finns inget i lagen som kräver att du måste ställa frågan verbalt eller så är det våldtäkt. Som i alla rättegångar så utreds alla fall individuellt och man gör en helhetsbedömning. Och i ditt individuella fall framgår det tydligt att absolut, du bör nog fråga vid varje moment. Det är nog tryggast för er bägge. Den springande punkten här är nämligen hur säker du är på samtycke. Och du är ju helt uppenbart allt annat än säker.

Som sagt så hoppas jag att du råkar ut för detta. Ska bli intressant att höra bådas argumentation i rätten och se utfallet.
Det är ju det fetade som är den springande punkten. Du skriver ju själv att jag ska fråga. Det skulle ju kunna vara så att jag känner det som att jag o grannen har en bra relation till varandra och jag kan ju faktiskt tro att det är OK för mig att låna deras gräsklippare utan att fråga men det visar sig senare att det var fel. Jag tycker ändå att det är väldigt skilda situationer. Det känns ändå ganska självklart att fråga om det är OK att låna gräsklipparen.

Däremot känns det inte lika självklart i en frivillig/ömsesidig önskvärd sexuell situation att ständigt fråga, är det OK att jag känner på dina bröst, är det ok att jag pussar på ditt bröst, är det ok att jag smeker din rumpa, är det Ok att jag smeker dig mellan benen, är det ok att jag slickar dig, är det ok att jag låter ett finger komma in ...... ja du fattar.

Som jag har tolkat samtyckeslagen så måste jag vara säker på allt detta ovan och ännu mer, och hur ska jag egentligen kunna vara det utan att fråga? Så då återstår ju frågan om det är så det är tänkt att det ska gå till framöver? Att man ska behöva fråga om allt för att eliminera risken att samtycke inte finns.

Eller skulle det kunna vara så att om man skulle göra ngt den andra inte vill/gillar så säger den till och då slutar man och så är det bra med det.
Citera
2022-11-24, 15:54
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag diskuterar alltså inte vem som ger/tar. Utan jag diskuterar frivilligt sex/frivilligt lån och ofrivilligt sex/stöld.

Du vet att vaginahålet och analen sitter nära va? Svårt för en kvinna som vill ha vaginalsex bakifrån att inte också visa sitt analhål. Det är en anatomisk och fysiologisk omöjlighet för henne att dölja analen när hon har vaginalsex bakifrån. Detta ska dock inte ses som en invit till analsex. Inte ens om kvinna tillåter lite lätt stimulering av ett finger i analen. Inte ens då är det en invit till analsex med kuk.
Elle du kanske anser att om en kvinna suger av dig, så har hon också rätt att bita av dig en del av din kuk? Jag menar: du godkänner ju att hon har din kuk i sin mun. Då kanske hon tror att du även godkänner att hon tar en tugga av din kuk. hon har ju tänder i mun.

Jag avskyr som sagt allt sex som involverar min eller någon annans anal. För min del är analen till för att bajsa, prutta och fisa med. Inget annat.

Fingra röven gör man för att förbereda henne så att kuken glider in enklare, detta vet som sagt alla som inte är oskulder.

Vad har äta kuk med sex att göra? Du borde liksom förstå själv att du har fel om allt när du konstant måste byta kontext för vad som faktiskt hände här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in