2022-11-21, 14:17
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w

Att någon vill ge dig en gåva har inget med marknadsvärdet att göra.

Jag läser i definitionen att värde är det pris som den senaste kunden betalat.
Vad läser du?
Citera
2022-11-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Jag läser i definitionen att värde är det pris som den senaste kunden betalat.
Vad läser du?

I ditt exempel fick du en gåva, det var inte en bil som såldes till högstbjudande.
Citera
2022-11-21, 15:52
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
I ditt exempel fick du en gåva, det var inte en bil som såldes till högstbjudande.

Jag hann tydligen inte ändra till 10 kr snabbt nog.

Om ordet pris i definitionen egentligen betyder marknadspris/marknadsvärde och kundvärde betyder till högstbjudande.
Håller du med om att definitionen är för förenklad?
(Eller för kortfattad, så den kan missförstås)

En varas pris, i definitionen, betyder för mig, det som står på prislappen, det jag betalar.
Och i praktiken är det inte auktion ute i butikerna.
Nu kan säkert nån hävda, jo men på sätt och vis är det det genom att antingen köper man eller inte.
Man visar vad man är villig att betala.
Om nån är villig att betala det som står på prislappen så kan man säga att personen också lagt det budet och ingen bjöd över, alltså fick man varan för det man var villig att ge (typ).

Vet inte om jag får fram hur jag menar, men det är därför jag anser att priset inte alltid sammanfaller med värdet. Men marknadspriset är samma som marknadsvärdet.
Det jag betalar (priset) kan vara under, lika med eller över marknadspriset.

Skitsamma, jag kanske har missförstått nåt.
Citera
2022-11-21, 16:09
Medlem
Pantera Bitcoin Fund köper drygt 8000 BTC.

https://www.trustnodes.com/2022/11/19/pantera-buys-140-million-bitcoin

Man får väl anta att de har köpt riktiga bitcoin och inte fejkbitcoin, men jag ser ingen proof-of-reserves på deras webbplats.

https://panteracapital.com/funds/bitcoin-fund/
Citera
2022-11-21, 16:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Visst, men det är en stor marknad numera, med många olika aktörer över hela världen och hundratals börser. Inte så enkelt att styra priset med washtrading, alltså.

Om man jämför med t.ex. aktiemarknaden (som manipuleras upp av centralbanker och politiker), guld- och silvermarknaden (som manipuleras ned med centralbankers och politikers goda minne), fastighetsmarknaden (som manipuleras upp av hela systemet och är utsatt för centralbankers nycker), diamantmarknaden (som manipuleras upp av ett monopol) så är bitcoinmarknaden troligen den minst manipulerade i världen.
Det här är det mest verklighetsfrånvända jag läst. Vad finns det som stävjar wash trading och prismanipulation på bitcoin-marknaden?
Citera
2022-11-21, 16:13
Medlem
Citat:

Om ordet pris i definitionen egentligen betyder marknadspris/marknadsvärde och kundvärde betyder till högstbjudande.

En varas pris, i definitionen, betyder för mig, det som står på prislappen, det jag betalar.
Nu kan säkert nån hävda, jo men på sätt och vis är det det genom att antingen köper man eller inte.
Om nån är villig att betala det som står på prislappen så kan man säga att personen också lagt det budet och ingen bjöd över, alltså fick man varan för det man var villig att ge (typ).

Vet inte om jag får fram hur jag menar, men det är därför jag anser att priset inte alltid sammanfaller med värdet. Men marknadspriset är samma som marknadsvärdet.

Väldigt mycket text och ändå oklart vad din poäng är, kan du försöka formulera en kortfattad fråga?
Citera
2022-11-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Sommaren brukar vara tuff mot kursen men absolut är det möjligt om vi snackar i kronor.

Ja precis, kr.
Citera
2022-11-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det här är det mest verklighetsfrånvända jag läst. Vad finns det som stävjar wash trading och prismanipulation på bitcoin-marknaden?

Att marknaden består av många olika aktörer och många olika börser. Om man washtrejdar för mycket på en eller några börser, så kommer arbitragehandeln med mera göra att priset korrigeras tillbaka mot marknadspriset och att washtrejdaren förlorar bitcoin.

Alameda kunde washtrejda upp priset på till exempel FTT och diverse nyintroducerade altcoins på FTX, men mig veterligen försökte de sig inte på att washtrejda bitcoin.

Däremot bidrog de i viss mån till att manipulera ner priset på bitcoin, genom att öka tillgången med cirka 90 000 fejkbitcoin, men detta har ju korrigerats nu i och med FTX' och Alamedas konkurs.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-21 kl. 16:31.
Citera
2022-11-21, 16:44
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:

Tror du är något på spåret. Marknadspris och värde är ekonomiska termer, så där har m.g.t.o.w rätt i sin definition av dem. Men i en diskussion om investeringar är de inte så hjälpsamma. Visst, i dag handlas en Bitcoin för 16 000 dollar. Det innebär inte att en Bitcoin kommer att handlas för 16 000 dollar om ett år, på samma sätt som en Bitcoin inte längre handlas för omkring 50 000 dollar, som för ett år sedan. För en sådan diskussion är ett bättre begrepp fundamentalt värde. Det är inte ett exakt ekonomiskt begrepp och man kan definiera det på många sätt. Mycket Bitcoin-kritik avser just avsaknaden av ett fundamentalt värde.
Citera
2022-11-21, 17:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Att marknaden består av många olika aktörer och många olika börser. Om man washtrejdar för mycket på en eller några börser, så kommer arbitragehandeln med mera göra att priset korrigeras tillbaka mot marknadspriset och att washtrejdaren förlorar bitcoin.

Alameda kunde washtrejda upp priset på till exempel FTT och diverse nyintroducerade altcoins på FTX, men mig veterligen försökte de sig inte på att washtrejda bitcoin.

Däremot bidrog de i viss mån till att manipulera ner priset på bitcoin, genom att öka tillgången med cirka 90 000 fejkbitcoin, men detta har ju korrigerats nu i och med FTX' och Alamedas konkurs.
Vad förhindrar någon av "valarna" att köpa och sälja bitcoins i stora volymer mellan egna wallets för att driva upp priset? Ingenting.
Citera
2022-11-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad förhindrar någon av "valarna" att köpa och sälja bitcoins i stora volymer mellan egna wallets för att driva upp priset? Ingenting.

Mellan egna wallets? Han måste i så fall ha massor av bitcoin och stablecoins på många olika börser under olika namn, om det ska fungera. Något dussin av de största börserna kanske räcker. Vanskligt värre. Om han hade bitcoin på FTX så är de förlorade nu.

På MtGox-tiden förekom det nog mer i så fall, när en börs hade över 70 procent av marknaden och nästan helt bestämde priset.
Citera
2022-11-21, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Bara jag som tror att bitcoin ligger på runt 400-600k till sommaren 2023?
Jag tror du kan ha rätt, men du missade r:et i kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in