Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Problemet med fastigheter är att dom inte är särskilt likvida. Det är inte bara att köpa en fastighet när man får pengar över, utan det är en rätt långdragen process.
Dessutom så kostar det att äga fastigheter, som du hela tiden måste betala.
Vidare så är det svårt att köpa fastigheter om det handlar om mindre summor. Du måste hitta en fastighet som passar perfekt för den summan du behöver investera.
Och när du behöver likvidera fastigheten så är det ett utdragen och lång process. Du kan inte heller likvidera halva fastigheten om du bara behöver komma åt hälften av pengarna. Visst du kan ta ett lån, men då kommer det nya kostnader som du måste bära.
Nej, jag tycker det finns många klara brister med att investera i fastigheter.
Nämn en tryggare investering som ger högre avkastning än fastigheter. Bitcoin är inte säkrare för fem öre

. Kan det ge mer avkastning? Jadå, men med fastigheter kan du få 20-30 % avkastning per år (och det är inga höga förväntningar ska tilläggas)
Återigen, vad tror bankerna på? Ger dom dig ett lån till Bitcoin eller att belåna dig till att köpa en bostadsrätt? De skulle skratta dig rakt upp i ansiktet om du hävdade att bitcoin är mer säkert.
Jag börjar tro att du är en ung tonåring som skriver, tycker nästan det märks faktiskt.
''Vidare så är det svårt att köpa fastigheter om det handlar om mindre summor.''
Så inträdesnivån är hög fast man bara behöver betala en kontantinsats på 15 %?
Det är ingen nackdel att de är inte så pass likvida som exempelvis aktier, anser jag.
Vi har en bostadsbrist i Sverige, inte några konstigheter att sälja.