Ni som hänvisar till den natonalekonomiska definitionen måste väl ändå hålla med om att det inte riktigt funkar så i praktiken?
Bara för att den sist sålda varan hade ett pris, som köparen var villig att betala, betyder ju inte att värdet alltid är samma som priset.
Jo, i just den kundens fall kan man ju tycka.
Men skulle butiken upptäcka att inga fler är villiga att betala samma pris, så sänks priset.
Nästa kund som sen köper är nu den som köpt den sista (jag vill skriva senaste) varan och vips möts pris och värde igen.
Betyder det också att värdet minskat på varan
egentligen?
Den kunden som köpte på rea kanske egentligen värderade varan lika högt som förra kunden.
Men tycker nu att han gjort ett klipp eftersom priset enligt honom var lägre än värdet (för honom).
Sen kommer tredje kunden, som kanske anser att äntligen stämmer pris och värde, så han köper också.
Så nu har vi 2 kunder som tycker lika om värdet, men har fått olika pris och 2 kunder som betalat samma pris, men tycker värdet är olika.
Jag tycker definitionen är för förenklad, men de skriver ju subjektiv nytta på marginalen och syftar ju då på vad kunden anser.
Alla kunder tycker inte lika, alltså kan värdet skilja sig mot priset.
(Definitionen är den mest spridda, vilket betyder att det finns fler definitioner, men nu är jag petig)
Priset är avhängigt värdet, ja. Eller det styrs/beror på värdet.
Det betyder inte att det
måste vara samma belopp, men självklart
kan det vara det.
Min tolkning är alltså att både ni som säger
alltid och ni som säger
aldrig, har fel.