Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-11, 19:42
Medlem
DVikings avatar
2001 kunde en kommunalanställd köpa en villa i Täby för 110 månadslöner (18k/mån, 2m) , 2021 kräver det 240 månadslöner (33k/mån, 8m).

2001 kunde en privatanställd tjänsteman (övre medelklass) köpa en villa i Täby för 70 månadslöner (28k/mån, 2m), 2021 blir det istället 160 månadslöner (49k/mån, 8m).

Marknaden tränger ut "vanligt folk" till Åkersberga och tvingar de mer välbeställda att belåna sig tungt. Vad som i längden är positivt med detta känns oklart. För det mesta annat vill man ha lägre priser och bättre produkter, men för bostäder är det tydligen ett problem om en 200kvm villa på Lidingö "bara" kostar fem miljoner.
Citera
2022-11-11, 19:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Dock är störigt att folk har kunnat låna billigt av banken i förlängningen staten? Och sedan skryter om hur smarta de är över deras bostadskarriär osv. Nu när priserna minskat minimalt så bölar man. Någon måtta får det ändå vara?
Det där återkommer ofta i inläggen sedan 2010.
Bubbelpratarna verkar arga på bekanta/kollegor som skrävlar lite.
Och därför menar dom att staten skall reglera mot mer Nordkorea-politik. Hellre det än att någon i deras omgivning får skrävla.

Är det inte enklare att bara sluta ha med skrävlarna att göra.

(Jag kan faktiskt inte påminna mig om att någon på mitt jobb ens varit i närheten av att skrävla om någon bostadskarriär. Så uppenbarligen finns sådana. De flesta bor bra så nog skulle dom kunna skrävla).
Citera
2022-11-11, 19:52
Medlem
En sak som ni insatta gärna får förklara är vad det spelar för roll om man kallar det en bostadsbubbla eller inte? Nu har ju priserna på sätt och vis rasat på flera ställen, de som hävdar att det inte finns en bubbla Sher bara att detta är en effekt av fundamentala faktorer. Men spelar det någon roll egentligen? Säg att dessa rimliga prissättningar sänker priserna med 20%, vad rör det mig om det var en bubbla eller inte?
Citera
2022-11-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och därför menar dom att staten skall reglera mot mer Nordkorea-politik. Hellre det än att någon i deras omgivning får skrävla.

(Jag kan faktiskt inte påminna mig om att någon på mitt jobb ens varit i närheten av att skrävla om någon bostadskarriär. Så uppenbarligen finns sådana. De flesta bor bra så nog skulle dom kunna skrävla).

Jo visst kan man sluta bry sig, dock har jag svårt att släppa detta med "smarthet" folk har tur helt enkelt, annars kan man undra varför inte alla maxbelånade sig själva och sin släkt för att spekulera i bostäder?
Citera
2022-11-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
2001 kunde en kommunalanställd köpa en villa i Täby för 110 månadslöner (18k/mån, 2m) , 2021 kräver det 240 månadslöner (33k/mån, 8m).

2001 kunde en privatanställd tjänsteman (övre medelklass) köpa en villa i Täby för 70 månadslöner (28k/mån, 2m), 2021 blir det istället 160 månadslöner (49k/mån, 8m).

Marknaden tränger ut "vanligt folk" till Åkersberga och tvingar de mer välbeställda att belåna sig tungt. Vad som i längden är positivt med detta känns oklart. För det mesta annat vill man ha lägre priser och bättre produkter, men för bostäder är det tydligen ett problem om en 200kvm villa på Lidingö "bara" kostar fem miljoner.

Yes, kallas marknadsekonomi. Du har helt fel med det där tvånget dock.
Citera
2022-11-11, 19:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Yes, kallas marknadsekonomi. Du har helt fel med det där tvånget dock.

Lustigt att ni tror att bostadsmarknaden är fri på något vis och att detta är det neutrala utfallet.

Hittade en rapport från Timbro som tar upp det hela, från 2013 så sedan dess är det betydligt värre så klart.

https://timbro.se/app/uploads/2021/12/fordelningseffekter-utbudsrestriktioner.pdf
Citera
2022-11-11, 20:00
Medlem
Citat:
Jo visst kan man sluta bry sig, dock har jag svårt att släppa detta med "smarthet" folk har tur helt enkelt, annars kan man undra varför inte alla maxbelånade sig själva och sin släkt för att spekulera i bostäder?

Det där med tur vet jag inte. För de flesta år som man har mätt har det visat sig att ägt boende i längden blir billigare. Och varför skulle det inte bli det? Du är din egen hyresvärd men du måste också stå för risk och underhåll.
Citera
2022-11-11, 20:03
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast i Täbys radhus bor generellt inga 40 åriga läkare eller högavlönade. Där bor sjuksyrror, hantverkare etc

Det du säger stämmer hyfsat på Täbys större villor.

Alla som bor i radhus vill egentligen bo i hus. Alla som bor i Åkersberga eller Vallentuna vill egentligen bo i Täby. Alla som bor i Täby vill egentligen bo i Danderyd osv.

Alla som kör en Dacia skulle ju hellre köra en Tesla.

Alla "bölar"

Kedjehusen i Täby Gribbylund från 70-talet, 8-9 miljoner
https://www.booli.se/slutpriser/ungdomsvagen/113193?objectType=Kedjehus%2CParhus%2CRadhus
Citera
2022-11-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Räcker det inte med den där Nord-Korea frasen nu?
Säger det bara i all välmening.
Citera
2022-11-11, 20:05
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Är inte "problemet" att vi helt enkelt är fler människor nu än tidigare? Dessa läkare och it-konsulter kanske också bölar över att inte få bo på Strandvägen eller vad det heter i Stockholm?

Strandvägen, Djursholm etc. har alltid varit endast för den aktuella epoken överklass.
Citera
2022-11-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det där med tur vet jag inte. För de flesta år som man har mätt har det visat sig att ägt boende i längden blir billigare. Och varför skulle det inte bli det? Du är din egen hyresvärd men du måste också stå för risk och underhåll.

Med andra ord erkänner du här att man handlat på spekulation, inte för att bo?
Citera
2022-11-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jo inflationen minskade rätt rejält från 8,2% ned till 7,7% (0,5%)
Så är på rätt väg.. inflationen kommer sjunka i USA. Nästa möte i dec skulle FED bromsa in räntan och har 50 enheter inplanerade.
Så redan nu sjunker inflationen och med ytterligare 50 enheter så kommer 0-2% målet komma rätt fort.
(Säg att det underlättar inflationen med 0,7% /månad.. till sommaren lär ju vara tillbaka i normalläge

Inflation är en lag:ande indikator, från att du börjar höja räntan tills att det faktiskt ger synbar effekt i realekonomin dröjer det ganska lång tid. Dessutom talar vi YoY-siffror och som bekant öppnade ekonomierna upp på allvar för ungefär lite mer än ett år sedan. Självklart kommer då siffrorna att börja sjunka tillbaka då den största ökningen skedde i slutet av förra året och i början av detta. När man väl ser hur brutalt efterfrågetappet slår på BNP så är det för sent, någon jävla soft landing kan ni ju bara glömma. Varslen börjar visa sig lite överallt nu, det är det som sedan leder in i en spiral som kan bli ganska tuff. Inflationen försvinner bara tillfälligt eftersom de kommer behöva trycka pengar för att rädda systemet. Den kommer sedan tillbaka med ett vrål på sikt. Ungefär som Covid-19 - först en våg, sedan uppehåll och därefter en till mycket större våg osv. Inflationen kommer vara över 10% om ett par år i normalläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in