2023-01-25, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Märker en ökad aktivitet nu i januari bland spekulanter. Men trötta budgivningar.
Köpare är extremt giriga och vägrar gå ner i pris. Många väljer andrahandsuthyrning och de flesta har accepterat att sitta på sina bostäder ett tag.
Kommer att vara ganska stillastående ett tag där vissa kan göra väldigt bra kap på objekt som ej är särskilt attraktiva.

Priserna har inte fallit snabbare eftersom att läget på bostadsmarknaden fortfarande är spänt. Många människor vägrar att sälja med dessa fallande priser.

Rätt prissatt så kommer nästan alla hem att sälja, men säljare vill inte prissätta sina hem rätt, så istället sitter de potentiella säljarna på sina hem och hoppas på ett snabbt slut på fallet, eller så lägger de ut sina hem på hyresmarknaden, eller försöker göra ett försök med semesterbostäder, snarare än att ta itu med verkligheten av att bostadsbubblan har poppat.

Men trots det dras marknaden ner eftersom att investerare börjar dra sig ur marknaden.

Den svenska ekonomin har drivits på kvantitativa lättnader och artificiellt låga räntor. Det finns inget tydligare exempel på det än på bostadsmarknaden.

Riksbanken har poppat bostadsbubblan med räntehöjningar och luften fortsätter att sippra ut. Under perioden med kvantitativa lättnader och artificiellt låga räntor som skapades av Riksbanken under pandemin, forsade det in investeringar på bostadsmarknaden. Men med höga bolåneräntor på grund av Riksbankens räntehöjningar, och med bostadsvärden som sjunker, har investerare börjat fly marknaden.

Och eftersom att bostadsbubblan har poppat är det ett dåligt tecken för den bredare ekonomin. En stor del av den ekonomiska aktiviteten som återspeglas i Sveriges BNP är relaterad till försäljning av bostäder.

De som fortfarande klamrar sig fast vid det falska hoppet att ekonomin kommer att uppleva en "mjuk landning" läser inte vad som står skrivet på väggen med stora bokstäver. Det återstår bara att se hur snabbt luften kommer ut och effekten på den bredare ekonomin.
Citera
2023-01-25, 11:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Ungdomar utan lån, känner ni inte lite mer tillförsikt nu inför framtiden? De här prisfallen är ju bra för er. Nu i vår lär det väl bli ett par ytterligare räntehöjningar från riksbankens sida också (fast man kan aldrig vara säker. Det är ju Sverige det här).

Ungdomar har i regel inte så mycket cash heller så i och med att man nu måste låna upp till 4% ränta istället för 1,5% kanske man inte är så glad trots fallande priser.

Totalkostnaden är ändå högre ner till typ -50% prisfall för att skjuta från höften.
Citera
2023-01-25, 11:55
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ungdomar utan lån, känner ni inte lite mer tillförsikt nu inför framtiden? De här prisfallen är ju bra för er. Nu i vår lär det väl bli ett par ytterligare räntehöjningar från riksbankens sida också (fast man kan aldrig vara säker. Det är ju Sverige det här).

Nu är jag inte så värst ung längre. Men jag är obelånad och ser med tillförsikt på hur regeringen ska få till skott sina startlån för "unga" (vilket enligt utredningen som redan finns på plats ska inbegripa alla som inte ägt en bostad tidigare eller under de senaste tio åren eller så) lagom till att marknaden står som lägst.
Citera
2023-01-25, 12:01
Medlem
Citat:
Även om priserna går ner 30 % så är det minst lika dyrt att bo eller t.o.m dyrare nu än för 2 år sen. Lägg därtill högre kostnader på allt och troligen en sämre arbetsmarknad. Men man slipper ju gå in i en högriskaffär åtminstone.
Citera
2023-01-25, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Även om priserna går ner 30 % så är det minst lika dyrt att bo eller t.o.m dyrare nu än för 2 år sen. Lägg därtill högre kostnader på allt och troligen en sämre arbetsmarknad. Men man slipper ju gå in i en högriskaffär åtminstone.

Fatta vad bara 15% ned är. Min stockholmsbostad....jag har tappat flertalet hundratusen på den vid det här laget. Bra för ungdomen. Känns för mig surt pga att bostadsmarknaden är trög. Jag kan sälja skiten men vill ju inte köpa annat till 2021 års priser. Det är ju då jag tar en smäll (en till).
Citera
2023-01-25, 12:09
Medlem
Citat:
Fatta vad bara 15% ned är. Min stockholmsbostad....jag har tappat flertalet hundratusen på den vid det här laget. Bra för ungdomen. Känns för mig surt pga att bostadsmarknaden är trög. Jag kan sälja skiten men vill ju inte köpa annat till 2021 års priser. Det är ju då jag tar en smäll (en till).
15% ner är ju inget. Det kommer gå ner mer med tanke på hur segt det går att sälja och med massor av bostäder som tas bort och läggs ut igen. Men om det hjälper ungdomar speciellt mycket vet jag inte. 4% ränta på 2 milj är bra mycket dyrare än 1,5% på 3 milj.
Citera
2023-01-25, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
15% ner är ju inget. Det kommer gå ner mer med tanke på hur segt det går att sälja och med massor av bostäder som tas bort och läggs ut igen. Men om det hjälper ungdomar speciellt mycket vet jag inte. 4% ränta på 2 milj är bra mycket dyrare än 1,5% på 3 milj.

Det hjälper ungdomen som satan på så vis att det formar deras personer till det bättre. Amorteringskulturen kommer tillbaka, traditionella familjevärderingar också istället för att vräka ut pengar på resor och tatueringar. Deras land bygger styrka dessutom, för en gångs skull. Inte för att den ambitionen finns kvar längre. Nu är den bara en bonus och som ett resultat av räntehöjningarna.
Citera
2023-01-25, 12:25
Medlem
sebno1s avatar
Dags för Riksbanken att vila på hanen

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-01-19_dags_for_riksbanken_att_vila_pa_hanen.html

Citat:
Riksbanken väntas höja styrräntan med 0,5 procentenheter till 3 procent i februari. En höjning med 0,25 procentenheter skulle dock vara mer ändamålsenlig. SBAB:s beräkning indikerar att den underliggande trendmässiga inflationen redan har toppat

I SvD utvecklar sig Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

SBAB: Ta det lugnt med räntehöjningar
https://www.svd.se/a/bgLP33/sbab-ta-det-lugnt-med-rantehojningar

Citat:
– Räntorna har höjts aggressivt under kort tid. Riksbanken har själv sagt att höjningar får effekt först på ett till två år.

Att höja mer nu kan vara för mycket, tror han, och det frestar på ekonomin. Nedgången kan bli alldeles för kraftig.

Man ska inte ta i så man kräks, det har Stefan Ingves själv sagt, säger Robert Boije.

------------------------------

Som några har påtalat här inne så kan man ju lugnt säga att bankerna har panik, det är ren påverkanskampanj dom håller på med nu.
Dom har en bra syn på vart det barkar med utlåning till bostadsmarknaden.

Roliga är att utländska banker varnar för att Riksbanken skulle kunna drämma till med en 100 punkters höjning, medan våra inhemska banker tycker 25 punkter är bra och det borde vara slut med höjningar.
Citera
2023-01-25, 12:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag säger inte emot dig och sannolikt ingen annan heller.
Som sagt, det är inte inflationen i sig som kommer att vara drivande i en räntesänkning.
Går ekonomin enligt plan med tillväxt och låg arbetslöshet sänks inga räntor. Varken i Sverige eller någon annanstans.
Men inflationen kan fortfarande vara på en fullt normal nivå.

Går ekonomin i kras däremot, vilket det allra mesta talar för och som också är naturligt i läget vi befinner oss i, sänks räntor för att stimulera ekonomin. Det är det man ser inför ’24. Ingen har en spåkula, men det är som sagt en varken vild eller galen gissning.
Det har börjat varslas rätt friskt på sina ställen. Inom hela byggindustrin framför allt, ja.
Men också inom tech. Senast igår sade Spotify göra sig av med 6% av sin styrka.
Vänta Q1 så lär det varslas friskt inom detaljhandeln. Fullt naturligt.
Industrin är ju dock den stora stöttestenen och där pekar trots allt prognoserna på en OK marknad även framledes.

Men - om ekonomin fungerar felfritt trots orosmolnen, är ju det det allra bästa. Då sänks inga räntor. Men dessvärre är det ju inget som pekar på det.
Att techbolag som lever på gratiskrediter måste dra åt svångremmen när pengar helt plötsligt börjar kosta pengar är väl inte så konstigt. Spotify drar väl inte bara ned i Sverige. IT sektorn skriker efter folk som det lär knappast märkas. Detaljhandeln pressas av näthandeln och har så gjort i åratal, den utvecklingen har knappast så mycket med RB’s räntehöjning att göra.
Generellt ser det bra ut än så länge och vi behöver snarare än mer åtstramningar för att få ned inflationen dit man vill.
Citera
2023-01-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-01-19_dags_for_riksbanken_att_vila_pa_hanen.html

Som några har påtalat här inne så kan man ju lugnt säga att bankerna har panik, det är ren påverkanskampanj dom håller på med nu.

Roliga är att utländska banker varnar för att Riksbanken skulle kunna drämma till med en 100 punkters höjning, medan våra inhemska banker tycker 25 punkter är bra och det borde vara slut med höjningar.
100 p vore inte fel. Då kanske Seketas kan stärkas lite, så vi som har råd att åka utomlands får lite mer för pengarna. Dock kommer det troligen bara mesas med 50 p
Citera
2023-01-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Nåja - SBAB tycker förvisso vad de tycker, men någon annan har väl knappast uttalat sig om 25 punkter i februari?
Tycker de flesta rapporter om konjunktur, tillväxt, arbetslöshet och inflation pekar på 100 punkter för året, koncentrerat till Q1/Q2.
Citera
2023-01-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att techbolag som lever på gratiskrediter måste dra åt svångremmen när pengar helt plötsligt börjar kosta pengar är väl inte så konstigt. Spotify drar väl inte bara ned i Sverige. IT sektorn skriker efter folk som det lär knappast märkas. Detaljhandeln pressas av näthandeln och har så gjort i åratal, den utvecklingen har knappast så mycket med RB’s räntehöjning att göra.
Generellt ser det bra ut än så länge och vi behöver snarare än mer åtstramningar för att få ned inflationen dit man vill.

Helt riktigt, techbolag varslar ofta när pengar börja kosta just pengar.
Men det är fortfarande ett varsel, av mycket folk. Det är ju det som är poängen. Det sprider sig, ger ringar på vattnet, osv.
"Detaljhandeln pressas av näthandeln" har vi hört sen 2011. Irrelevant för denna diskussion.
Det jag skrev var, vänta över Q1 så kommer varsel i branschen märkas, pga konjunktur. Inte pga något annat.

På tal om näthandeln har jag relaterat mitt yrke de sista 2-3 veckorna talat med två helt oberoende aktörer om just en groteskt mindre volym pakethantering relaterat näthandel riktat mot privatpersoner. Gäller två av våra absolut största aktörer på marknaden.

Saker och ting kommer att märkas. Ge det Q1.

Men - återigen. Blir det inte så är det väl bra? Är det inte fantastiskt om vi kan hålla uppe tillväxt, ha en låg arbetslöshet och fenomenal aktivitet, trots justerade räntor?
Men noll och ingenting pekar på det - det är ju trots allt verkligheten.
IT-sektorn skriker efter folk på sina håll ja, och mycket inom industrin avseende automation, elektrifiering, etc. skriker efter folk. Det blir väl passande för alla de som blir varslade kommande 6 månader att utbilda sig inom det. Flera banker menar att det blir en viktig sak för staten att hantera under lågkonjunkturen. Det största problemet är kompetens. Vi har låg arbetslöshet, men också en väldigt låg kompetens hos de som faktiskt är arbetslösa.
Senast redigerad av M.J.A 2023-01-25 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in