Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-08, 15:18
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Okej, så en höjning av temperatur (p.g.a. människans utsläpp) kommer inte leda till någon kris enligt dig? Vad menas med ingen kris? Det är väl inte orimligt att klimatet påverkas av en höjning av temperatur, då allt väder drivs av värme från solstrålning? Exempelvis i form av mer/mindre regn, torka o.s.v. Det är väl inte heller orimligt att dessa saker i sin tur kan påverka t.ex. skörder? Eller?

Inte kris för den sakens skull. Människan är brutalt bra på att anpassa både sig själv och sin omgivning.

Dessutom är jag skeptisk till att människans i sammanhanget otroligt fjuttiga utsläpp av koldioxid gör ett skit.
Historiskt sett så kommer temperaturhöjning före ökning av koldioxidkoncentration i atmosfären, inte tvärtom. Finns ingen anledning till att tro att det skulle vara annorlunda den här gången, såvida man inte är en libtard med fetish för självspäkning.
Citera
2022-11-08, 15:22
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Precis. Det är inte alls säkert att data från
NOAA Global METARs
NOAA One-Minute Observations (OMOs)
NBDC Global Buoy Reports
MADIS Mesonet Data

Bara kan läggas ihop och divideras med antalet poster, för att få ett representativt medelvärde. Data måste troligen homogeniseras först. Både kvantitativa och spatiella normaliseringar, skulle jag gissa är nödvändiga.

Även om medelvärdet inte är till 100% korrekt så kan man utan krusiduller utläsa TRENDEN om man konsekvent använder samma metodik vid uträknandet.

Just nu är trenden sjunkande.
Citera
2022-11-08, 15:22
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Inte kris för den sakens skull. Människan är brutalt bra på att anpassa både sig själv och sin omgivning.

Dessutom är jag skeptisk till att människans i sammanhanget otroligt fjuttiga utsläpp av koldioxid gör ett skit.
Historiskt sett så kommer temperaturhöjning före ökning av koldioxidkoncentration i atmosfären, inte tvärtom. Finns ingen anledning till att tro att det skulle vara annorlunda den här gången, såvida man inte är en libtard med fetish för självspäkning.
Enligt denna sida har mängden koldioxid i atmosfären ökat med 50% sedan förindustriell tid. Det tycker inte jag låter som särskilt fjuttigt...

https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-atmospheric-carbon-dioxide
Citera
2022-11-08, 15:25
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Det villkoret gällde kanske för ett fåtal länders data. Resten hade de kunnat lämna ut på begäran eller göra tillgängligt på nätet. Poängen är attityden. CRU ville inte lämna ut något till smutsiga förnekare.
Detta problem verkar ha varit exklusivt för CRU
"The CRU dataset, which forms the land surface component of the HadCRUT global temperature record, was compiled with the aim of comprehensiveness. The majority of the data in it are derived from the same freely-available raw data sets used by NOAA and NASA. However, it also includes data derived from station data that were obtained directly from countries, institutions and scientists on the understanding that they would not be passed on."

Så titta på NASAs eller NOAAs dataset istället om du tror att detta fortfarande är ett problem.

I usa hade man det mer fritt tillgängliga Global Historical Climatology Network som ägde data själva och delade ut.

"There are two groups in America that we [CRU] compare with and there are also two additional groups, one in Russia and one in Japan, that also produce similar records to ourselves and they all show pretty much the same sort of course of instrumental temperature change since the nineteenth century compared to today.67 [...] we are all working independently so we may be using a lot of common data but the way of going from the raw data to a derived product of gridded temperatures and then the average for the hemisphere and the globe is totally independent between the different groups."

https://publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf

Så titta på och jämför de olika seten.
Citera
2022-11-08, 15:26
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Enligt denna sida har mängden koldioxid i atmosfären ökat med 50% sedan förindustriell tid. Det tycker inte jag låter som särskilt fjuttigt...

https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-atmospheric-carbon-dioxide

Gulligt.

Nu skall du bara hitta en siffra på hur mycket människan har bidragit av dom 50%.

Du kommer bara hitta grova gissningar.
Citera
2022-11-08, 15:28
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Gulligt.

Nu skall du bara hitta en siffra på hur mycket människan har bidragit av dom 50%.

Du kommer bara hitta grova gissningar.
Så vad beror då den höga korrelation mellan industrialiseringen och koldioxidökningen på? Är det en ren slump alltså? Det om något hade ju varit spektakulärt.
Citera
2022-11-08, 15:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Även om medelvärdet inte är till 100% korrekt så kan man utan krusiduller utläsa TRENDEN om man konsekvent använder samma metodik vid uträknandet.
Det är inte alls säkert. Med inhomogena data kan tänkas att olika data kan trenda åt olika håll. Jämför man äpplen med päron kan det se ut lite hursomhelst.
Citat:
Just nu är trenden sjunkande.
Vi slår ju inte temperaturrekord varje år. Så med tillräckligt korta tidsintervall går det att hitta sjunkande temperaturer från ett år till ett annat. Men i klimatoliska sammanhang är år till år- skiftningar att betrakta som brus. Vi kommer att ha ett nytt rekord vid nästa El nino, som alltid brukar råda år som nya rekord tillkommer.

Nu har det varit en osedvanligt lång la nina, så kanske räcker det nu med ett ENSO-neutralt för att temperaturrekord ska sättas. De 10 varmaste åren är väl de 10 senaste. Det räcker att ta 5-års-Lowess smoothing så hade vi rekord 2021.
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v4/graph_data/Global_Mean_Estimates_based_on_Land_and_Ocean_Data /graph.txt

Med referensperioden 1951-1980. Vilken referensperiod har du tittat på?
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-08 kl. 15:47.
Citera
2022-11-08, 15:38
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Vad gäller argumentation med klimatförnekare är jag intresserad av hur man resonerar emot följande - utan att förlita sig på någon vetenskap utan rent sunt förnuft:

Vi vet att växteffekten existerar, d.v.s. att atmosfären reflekterar tillbaka solljus. Hade vi inte haft en växthuseffekt hade vårt klimat varit mycket kallare. Detta beror på gaser som har den karaktären, bland annat vattenånga, metan och koldioxid.

Släpper man ut miljoner ton koldioxid så påverkas därmed växthuseffekten så att temperaturen ökar.

?? Eller?? Är det konstigt att det skulle vara så?
Det är så det är och inget konstigt. Atmosfären blir tätare för den strålning jordytan och de nedre delarna av atmosfären ger ifrån sig, så att den får svårare att ta sig ut. Det leder till att mer energi blir kvar i klimatsystemet med temperaturökning som följd.
Citera
2022-11-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nyckelordet i ditt inlägg är "kanske". Du har ingen aning utan gissar bara.

När kritiker nekades data med hänvisning till dessa påstådda sekretessavtal så begärde de ut avtalen. CRU lade då upp avtal med Norge, Spanien och Bahrain: https://web.archive.org/web/20090824104500/http://www.cru.uea.ac.uk/cru/data/availability/agreements.pdf
Citera
2022-11-08, 16:08
Medlem
Citat:
Historisk sett har vi inte haft några civilisationer som bränt upp stora mängder fossila bränslen i snabb takt. Unika händelser tenderar få unika resultat.
Citera
2022-11-08, 16:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Nja inte riktigt så mycket va? Från ca 0,03% till 0,04% co2 i atmosfären har jag för mig att det är.
Citera
2022-11-08, 16:30
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag vill att DU skall komma med ordentliga källhänvisningar.

Vad en politisk organisation som IPCC påstår lämnar jag utan hänseende.

Om du inte har fattat ens de mest grundläggande egenskaperna hos IPCC så är dina åsikter om dem helt irrelevanta. Alltså vad en okunnig idiot "lämnar utan hänseende" eller inte om en sak de inte begriper är ju liksom helt ointressant. 😜

Så mitt råd till dig är att läsa på (börja med Wikipedia, finns bra information där) och återkom, eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in