Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-07, 21:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Ett projekt att följa om man vill se hur den dyraste nyproduktion går, helt nybyggt hus i lärkstaden (fin del av Östermalm).
https://www.skeppsholmen.se/objekt/kungstensgatan-11-caprea-ostermalm/

Av oklar anledning är en del lägenheter markade som sålda fast säljstart är 14 nov?

130-150k/kvm (200k för penthouse) är inte några extrema priser jämfört med ATH Östermalm. Verkar dessutom vara ett bygge med klart bättre faciliteter än de vanliga trötta illa planerade sekelskifteshusen.
Citera
2022-11-07, 21:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Aha, läste ditt svar lite för snabbt faktiskt (trodde det var detta du syftade till). Säker på att de kan göra så?

Har läst det förut, håller på verifierar.

Lite info om uppsägning av lån

Konsumentkrediglagen 17 §

Det som möjligen finns att pröva rättsligt är för det första hur " allmän prisnedgång på den relevanta marknaden" skall beräknas. Minskad säkerhet p g a en sådan försämrad säkerhet ger inte banken rätt att säga upp lånet.

Det andra som finns att pröva mer exakt är “undantaget från undantaget” där banken ändå får säga upp lånet p g a försämrad säkerhet p g a allmän prisnedgång om den finns synnerliga skäl. Där anges i förarbetena att “synnerliga skäl” kan vara om banken inte kan finansiera sin egen upplåning till en rimlig kostnad.
Citera
2022-11-07, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Aha, läste ditt svar lite för snabbt faktiskt (trodde det var detta du syftade till). Säker på att de kan göra så?

Nej. Extra amortering skulle i mer strikta termer innebära en förtidslösning av lån. Det är inget banken kan tvinga låntagaren till. De flesta lån som utgivs löper över 40 år.
Citera
2022-11-07, 21:13
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Vem ska driva efterfrågan med räntor på 10%? Du?

Jag säger inte att det inte kan hända men den lär inte ligga där i mer än nån månad för då kommer det svida rejält i plånkan för alla torskar.

Alla kan efterfråga bostad med 10% ränta precis som vid 2-3% ränta, så länge priserna sjunker minst 80% fler cash buyers kan komma in i gamet också.

Vad jag vet köpte folk bostad hela tiden på 80-talet när räntan var högre än 10%, b la päronen för 1/10 del av vad huset är värt idag.
Citera
2022-11-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du låter osäker och ambivalent nu.

Inflationen är stigande och räntorna rusar, det finns ingenting som pekar vi nått toppen av räntor snart. Vad baserar du det på?
Vi har över 10% inflation, fortsatt stigande och räntan är bara på fjuttiga 1.75%. Den måste upp till minst 8-10% för tackla inflationen.
10-års räntan har hela tiden gått upp, och kommer gå upp mer, till över 6%, troligtvis redan i Januari/feb.

Du svarade givetvis inte på det orimliga i att ha 2.5% kalkylränta vid 1.5% ränta sen 2016 och hur Sverige hade mått nu i dagens läge med 3.5-4% räntor.

Jag är inte särskilt ambivalent men jag skulle ljuga om jag sa att jag är säker i dessa osäkra tider. Det mesta tyder på att vi har nått peak inflation. Har du några andra siffror?

Avseende toppen på räntor så r det nog bäst att gå på vad de kommunicerar ut. Ska Fed köra en trippel till och sen chilla eller vad tror du? Jag tror att dom har nått till vägs ände med sina höjningar och snällt får anpassa sig till verkligheten som de flesta av oss.

Avseende vår kära RB så bettar jag alltid att dom har fel, men i det här fallet så vet jag faktiskt inte om dom kommer att gå in under eller över. Det finns vissa CB:s som trotsar (Norge, Australien) så det finns en chans att RB kommer in lägre än prognosticerat. 100 p håller jag för uteslutet just nu. Spara gärna det här inlägget.
Citera
2022-11-07, 21:17
Medlem
Banken kan inte tvinga dej att lösa lånet, men banken kan sätta vilken ränta som de vill. Är värdet på bostaden lägre än lånet så får du nog inga rabatter på räntan. De kan säkert ge någon extra procent utan att bryta mot några regler. Det är ju svårt att hota med att byta bank i det läget.
Citera
2022-11-07, 21:18
Medlem
Citat:
Alla kan efterfråga bostad med 10% ränta precis som vid 2-3% ränta, så länge priserna sjunker minst 80% fler cash buyers kan komma in i gamet också.

Vad jag vet köpte folk bostad hela tiden på 80-talet när räntan var högre än 10%, b la päronen för 1/10 del av vad huset är värt idag.
Om priserna sjunker 80 % och boräntan är + 10% så kan du väl inte tro att vi har en inflation som motiverar en ränta på 10%? Helt uppenbart att du trollar nu.

Det är inflationen som kommer styra räntan och det finns inte en chans att vi kommer ha inflationen med en sån ränta. Ingen bryr sig om vad dina päron gjorde på 80-talet för som du säger själv var deras lån (om de ens hade några) 1/10 av idag.

Din ekonomi är tyvärr beroende av lånetorskarnas, mycket mer än du tror. Ingen kommer undan.
Citera
2022-11-07, 21:18
Medlem
Citat:

Jo, men deras kostnad vart densamma om inte högre. The game is the same.
Citera
2022-11-07, 21:21
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Här måste jag lägga in en brasklapp. Halva rörsoppsvägen ligger i gamla Enskede medans den andra halvan ligger i Tallkrogen. Absolut inte samma område och det har alltid skilt 3-4 miljoner mellan villorna… minst

Den som köpte för 11.5m kanske inte visste det Paniksäljer nu när hen inser att hen bor i Tallkrogen och inte i Enskede
Citera
2022-11-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jo, men deras kostnad vart densamma om inte högre. The game is the same.
Samma räntenivå då och nu, innebär högre kostnader nu.
Citera
2022-11-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Samma räntenivå då och nu, innebär högre kostnader nu.

Vad snackar du om? Jag pratar självfallet kostnad relativt inkomst även om jag inser nu att det inte stod klart. Jo, mina föräldrar köpte oxå ett hus för 300 k som senare såldes för 3 miljoner men jag vill inte minnas att dom nånsin kände att det var billigt att bo.
Citera
2022-11-07, 21:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Haha Eller för att han såg gatan hette rörsoppsvägen. Herregud vilket gatunamn.

Vadå, är det något fel att bo på Rövsnoppsvägen nu eller?

Ska bli intressant att se hur priserna blir i dessa områden där villorna legat kring 15m men där det ändå bor rätt vanliga Svenssons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in