Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det har påståtts massor av ggr av bubbelpratare sidan 2010.

Men när uppgångarna stannat av har den där krasch helt uteblivit. Finns inte ett spår av den.

Borde inte de som har förfäktat det beteendet hos folk istället ta sig en rejäl funderare över var de tänkte fel.

Kanske lite halvt OT gällande det jag citerar, men anser du drivit uppgångarna de senaste 20 åren? Det måste ju varit något mer än löneökningar (som i de breda lagren alls inte är i paritet med uppgångarna) och en och annan renovering samt nyproduktion.

Det skedde försumbar nyproduktion under sent 90-tidigt 00-tal, ändå steg priserna då.

Det kan inte ha något med räntenedgångar (och tillgång på billiga krediter) att göra?
Citera
2022-11-05, 20:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Om du säljer din villa som tappat 2 millar i värde men samtidigt köper en BR istället som oxå tappat 2 millar i värde så spelar det ju ingen roll..
För att kunna göra det behöver du ett stort sparande, som du kan ta av och betala flyttskatten. Har du inte det kan du bara byta ned dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Men om ditt mål är att byta upp dig/köpa något större/dyrare så är det ju bara bra att priserna faller och det är när de är på botten du ska sälja och byta upp dig.
Helt riktigt, då förlorar man minst på de stigande priserna.
Citera
2022-11-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Kanske lite halvt OT gällande det jag citerar, men anser du drivit uppgångarna de senaste 20 åren? Det måste ju varit något mer än löneökningar (som i de breda lagren alls inte är i paritet med uppgångarna) och en och annan renovering samt nyproduktion.

Det skedde försumbar nyproduktion under sent 90-tidigt 00-tal, ändå steg priserna då.

Det kan inte ha något med räntenedgångar (och tillgång på billiga krediter) att göra?

Jo det är det jag försökt att skriva. Egentligen handlar det om hur stor tillgång till krediter man får, d v s priserna är en funktion av lånelöften. Varav priserna nu fortsätter sjunka. Ska bli intressant när ifall bankerna börjar kommunicerar ut de nya kalkylräntorna när husse/FI dragit dem i örat via bankföreningen.

Slemhögs prognoser över priserna är de som verkar mest rimliga. En nedgång på 40-50% är fullt rimliga
Citera
2022-11-05, 20:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Alla äldre som jag känner kommer att bo kvar i huset tills de åker in på ålderdomshemmet.

Finns inte en kotte som vill flytta in i lägenhet. De får inte plats med sina möbler och det är för jobbigt att röja i garaget
De jag köpte av senast var just panchos som flyttade till radhus i stället. Och de berättade att de hade kört iväg flera stora lastbilar till tippen. Och pancho-grannen flyttade några år senare till lägenhet.
Så nog förekommer det. Alla är inte envisa med att ha kvar invant boende.
Citera
2022-11-05, 20:14
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
I USA har dom löneinflation och måste höja mer. Det är den som styr där.

Då behöver inte RB höja pga löneinflation. Då kan dom stanna tidigare.
Men lilla vän, inflationen är över 10% i Sverige, alldeles oavsett var den kommer från.
Citera
2022-11-05, 20:15
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhgjhg78778
den kommer inte toppa på den nivån utan det är det nya normala igen
Ja det tror jag med, väldigt många tror/hoppas att vi har minusränta om ett år igen, det lär knappast hända.
Citera
2022-11-05, 20:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
De argumenterar utifrån att de själva varit ute ur marknaden länge för att de bara har väntat på att "bubblan" ska spricka.

Jag kan sympatisera med dem i sig. Inte kul att se en massa människor "tränga sig före" i marknaden och själv tvingas bo dyrt i andra hand

Problemet de har är att de själva har låga löner och inga pengar så de MÅSTE få ned priserna. Troligen. räcker inte ens 50% för att de ska kunna köpa.
Särskilt inte som bankerna höjer kraven.
Dom får väl göra som andra och börja i periferin där priserna är lägre.

Min första bostad var just "utanför" utkanten av staten.
Citera
2022-11-05, 20:17
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Genomgående i tråden just nu är ju att chad slemhog fullständigt mosar virgin flanders och liksom-FB. Sen så hänger foxxi med på ett hörn med de mest brutala exempel på cope för att försöka intala sig själv om att det inte blir fattighuset om några år
Haha, jag önskar alla i den här tråden all ekonomisk framgång. Särskilt Slemhog, Flanders och Liksom-fb. Tar gärna en bärs med dessa tre nästa gång jag är uppe i 08a.
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Vad jag inte förstår är detta tjafs om nästa räntehöjning, en blind apa fattar ju att höjer de bara 0.75 nu så kompenseras det framöver. Att ens tro att vi snart är på väg mot nollräntor är ju anledning nog att spärras in på dårhuset men just det.. Beckis är ju ombyggt till bostadsrätter
Tillbaka till nollränta är ingen som tror i den här tråden. Listränta på 4-5% är det nya normala. Det ser vi i Sthlm. Denna vecka hade en uppgång till 102 k/kvm från föregående vecka 99 k/kvm.
Den stora massan av köpare är fortfarande livrädda för att köpa och kommer först tillbaka när Rb får kontroll på inflationen. Här har Thedéen en tuff uppgift nästa år. Slemhogska institutet har tidigare hyllat Thedéen för hans skarpa uttalande, så upp till bevis.
Citera
2022-11-05, 20:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Brun-högern slopar investeringssstödet 1a Januari, mindre bostadsbyggande och färre lgh med drägligare hyra.
Byggjobbarna blir arbetslösa och bostadspriserna stiger.
Citera
2022-11-05, 20:26
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Det är en lite ny variant på att inte klara av att falsifiera. Men egentligen är det bara blind förnekelse.

Priserna har sjunkit några %. Och det är tillräckligt för att nyproduktion skall bli olönsam och då halter den.

Det kan vara giltigt i avfolkningsorter. Men det var det inte tal om här.

Förstod du varför produktionskostnad för nyproduktion är det som sätter prisnivån?

Du har inte ens försökt förklara.
Var framgår det varför inte Fia fortfarande betalar mer än Nisse?

Det är som om du inte kan ta in frågan.

Nej. Du har inte ens försökt förklara.

De som köper dyra bostäder har en stor kontantinsats. Och lånar kanske 10-20%.
Och det är svårt för unga.

Ett exempel på de som "fyller på" är en gammal skolkompis. Han sålde villan i en mellanstor stad och köpte en BR på Söder. Han är pensionsmässig så han får inte låna mer än kanske 1 MSEK.
Andra exempel är kollegor som sålt villan och köpt central BR. Samma sak där. Dom har inte stor belåningsgrad.

Sedan skulle jag säga att själva konceptet fyller på är fel. Därför får ni fel i alla år. När ni blandar in fantasifulla ideer så blir logiken fel.

Ville bara peka på att du hade fel med "alla". Det är bara svag verklighetsförankring

I grunden är det sparande som är kontantinsats. Och för många handlar det om fonder. Och naturligtvis en del som är eget kapital i bostaden. Finns inte så mycket annat det kan vara.
(Ja, för en del unga kan det vara lån av föräldrar).

Sist jag tittade så stod prisnivån vid April 2021. Gällde väl villor det. Dvs de som köpt tidigare är på plus.
Det kan inte vara många villor som är köpta efter Apr 2021. 4% kanske?
96% kan gäspa åt detta.

Återigen. Du blandar in fantasibegrepp.

Notera vidare att vi som äger bostäder går back på stigande priser. Har inte jag förklarat det för dig tidigare.
Vi ska både betala flyttskatt och sedan betala för att den bättre bostaden vi flyttar till är dyrare.
Och allt detta måste komma från vårt sparande.

Och för att det skall vara möjligt så sparar folk. Och pga att sparandet är högt så blir inflationen låg och RB sänker räntan för att få upp velocity. Men det går inte för folk ska ju spara.
Logiken är vattentät och konsistent.
Folk bara blundar för logiken och ägnar sig åt fantasier av mer eller mindre religiös kaliber.

Det kräver inslag av spekulation.
Dvs några spekulanter köper bostäder och undanhåller de från marknaden. I syfta att priset skall stiga. Och att andra skall haka på. Och så hoppas dom kunna avyttra bostäderna på toppen, och göra vinst.
Det skulle vara en bubbla. (Min bedömning är att det är svårt att gå i land med det. Prisrörelserna är för långsamma. För GME så går det att hålla på så. Där kan pris explodera på några minuter).

Notera dock att bostäder är en producerad vara så spekulanterna har bara ett år eller så på sig. Sedan kommer produktionen döda deras bubbla. En bostadsbubbla lär inte kunna vara längre än ca 1 år.

Ser vi något sådant beteende?
Är det inte tvärtom så att priserna i centrum har stigit genom åren. Desto mer centralt desto dyrare.
Fanns tom en karta över Stockholm för några år sedan där bostadspriserna per kvm var utskriven per t-banestation. Och priserna ökade monotont med kortare avstånd till centralen.

Det var folkets preferenser.
Du och andra accepterar inte folkets preferenser. Utan fantiserar ihop en "Bubbla".

Jag minimerar antalet punkter.

1. Du menar att det inte finns någon spekulation på bostadsmarknaden och således ingen bostadsbubbla. Spekulationen har funnits länge och den är att priserna alltid går upp. Det är varannan persons kommentar när man hör sig för. Varför? Ingen har någon aning, det bara är så. När så är fallet behöver man inte vara så noggran i sitt köp av bostad och kastar iväg några extra hundratusen på köpet. Över tid blir det en uppåtgående spira där priser drar iväg långt över fundamentalt värde. Försvinner denna magiska tron om högre priser i framtiden, kommer färre vilja köpa en bostad nu eftersom man kan köpa den billigare i framtiden. Det är spekulation.

2. Du anser att nyproduktionen avgör priset på bostadsmarknaden. Om så skulle vara fallet hade man kunnat bygga 100 miljoner småhus i Sverige i våras och fått dem sålda till produktionspriset + lite vinst. Tror du det?

Jag och många andra i gruppen menar att så inte alls är fallet. Det är utbud och efterfrågan som styr och efterfrågan styrs av tillgången till kapital. Det finns ett överutbud som inte möter denna eftefrågan idag, därför sjunker priserna. Blir det olönsamt att producera så kommer man helt enkelt sluta. Jag har vänner som bygger hus och nu går de i konkurs. När priserna för att producera nytt går ner eller tillgången till kapital ökar så kommer det att komma igång igen.

3. Du anser att Stockholms innerstad är för de som betalar 80% kontant varpå jag menar att så inte alls är fallet, inte ens i närheten. Det finns delar av en generation som varit med länge som kan göra detta, men dessa människor tenderar inte att flytta särskilt mycket och bidrar inte direkt till omsättningen. Det hela är en pyramid som bygger på att människor betalar lite mer för att nästa person ska ha råd att betala lite mer. Dessa människor är i flera generationer som befinner sig i olika delar av pyramiden.

Du får gärna ta fram en källa på dessa tre punkter, så kan vi andra kanske ta in det. Utan att komma framåt i dessa punkter så finns det ingen mening att diskutera med dig, varken för mig eller för någon annan på forumet här.
Senast redigerad av cozaazy 2022-11-05 kl. 21:18.
Citera
2022-11-05, 20:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Men varför skiljer det så mycket i åsikter när det gäller konsekvenserna av räntan?
Bubbeltråden har populerats av element som burit på en närmast religiös övertygelse om att det är räntan som sätter bostadspriserna. (T ex produktionskostnad har inget med saken att göra).

Och då blir det så att dom tittar tillbaka när räntan var som den troligen är vid toppen (om ett halvår eller så). Och så läser dom av bostadspriserna då när räntan var så hög. Och är det t ex 1998 då menar dom att priserna kommer gå tillbaka till där de var 1998.

Att det inte går att producera bostäder till de priserna blundar man stenhårt för. Det är ovidkommande saker som inte omnämns i trossatserna.

De personerna är fast i de trossatserna. Logik fungerar inte.
Citera
2022-11-05, 20:32
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Det har påståtts massor av ggr av bubbelpratare sidan 2010.

Men när uppgångarna stannat av har den där krasch helt uteblivit. Finns inte ett spår av den.

Borde inte de som har förfäktat det beteendet hos folk istället ta sig en rejäl funderare över var de tänkte fel.

Du har alltså fortfarande inte fattat att det är skillnad på bostadsbubbla och bostadskrasch. Du kan aldrig någonsin blivit anklagad för att vara särskilt läraktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in