Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Vi kan gå genom dessa grupper lite närmare...

Sjuka och arbetslösa skulle nog inte få panik att sälja med stor förlust om dom inte köpt för 3-4milj och då pratar vi om enbart sthlm....

Dom som vill skilja sig och måste båda ha till varsin kontantinsats till nya lgh kanske inte är heller så sugna på att gå med brakförlust...

Få jobb på en annan ort så kanske man först måste kolla om det går att flytta eller så får man tacka nej till jobbet...

Jag menar att jag tror inte det blir speciellt många försäljningar på 40-50% nedgång ....Absolut några enstaka fall men inte mer

Det är du och jag mot alla andra
Citera
2022-11-05, 17:55
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Vi kan gå genom dessa grupper lite närmare...

Sjuka och arbetslösa skulle nog inte få panik att sälja med stor förlust om dom inte köpt för 3-4milj och då pratar vi om enbart sthlm....

Dom som vill skilja sig och måste båda ha till varsin kontantinsats till nya lgh kanske inte är heller så sugna på att gå med brakförlust...

Få jobb på en annan ort så kanske man först måste kolla om det går att flytta eller så får man tacka nej till jobbet...

Jag menar att jag tror inte det blir speciellt många försäljningar på 40-50% nedgång ....Absolut några enstaka fall men inte mer

Glöm heller inte alla som skrivit upp sig på nyproduktion. Det är totalt flera flera tusen som har förbundit sig att köpa nyproduktion med inflytt 2023-2025. De allra flesta av dessa har boende som måste säljas för att finansiera köpet och de måste således sälja. de har inget val...
Citera
2022-11-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Absolut! men merparten av de som köpt de närmaste 3-7 åren ägde något innan det köpet som de gjort en fin vinst på och sedan rullat vidare på nästa boende. Den sk "bostadskarriären".

Ja. Varför inte? Om du säljer din villa som tappat 2 millar i värde men samtidigt köper en BR istället som oxå tappat 2 millar i värde så spelar det ju ingen roll..

Du får bo kvar om du vill. Men om ditt mål är att byta upp dig/köpa något större/dyrare så är det ju bara bra att priserna faller och det är när de är på botten du ska sälja och byta upp dig.

Men då pratar du om folk som knappt har några lån....?

Om folk tappar 40% av värdet på sitt boende så tappar dom 100% av sin kontantinsats ju !!

Jag vet att det finns folk som köpte 1986 och har inga lån kvar ...
Citera
2022-11-05, 17:57
Medlem
Citat:
Glöm heller inte alla som skrivit upp sig på nyproduktion. Det är totalt flera flera tusen som har förbundit sig att köpa nyproduktion med inflytt 2023-2025. De allra flesta av dessa har boende som måste säljas för att finansiera köpet och de måste således sälja. de har inget val...

Ja dom svettas och det vet jag...

Men byggbolagen har just nämnt att dom helt försvunnit nu...
Citera
2022-11-05, 18:02
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Men då pratar du om folk som knappt har några lån....?

Om folk tappar 40% av värdet på sitt boende så tappar dom 100% av sin kontantinsats ju !!

Jag vet att det finns folk som köpte 1986 och har inga lån kvar ...

I många områden i Sthlm har marknaden gått upp 30% bara de senaste tre åren fram tills i våras då det peakade. De allra flesta klarar ett tapp på 30-40% utan att det skiter sig.
Citera
2022-11-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det är du och jag mot alla andra

Eg räcker det att sätta sig själv i samma situation för att förstå....

Det ska väldigt mkt till att man själv skulle sälja sin lgh med 40% prisfall...

Av den enkla anledningen att alternativet är sämre än att betala mer i ränta !!

Sen tror jag att folk på fb tror att 70% av folk köper för 3-4 milj !

Det är i sthlm och gbg...

Kommer du till Norrköping , Malmö , Motala , Halmstad så kan du få en bra 2a för 1,5 milj....
Citera
2022-11-05, 18:03
Medlem
Citat:

Men ni bubbelpratare är helt fixerade vid marginalföreteelser.

Några tusen påverkar inte en hel boendemarknad.
Citera
2022-11-05, 18:04
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ja dom svettas och det vet jag...

Men byggbolagen har just nämnt att dom helt försvunnit nu...

Speckarna har försvunnit. Men de senaste åren så är 90% av alla nyproduktionsköpare inga speckare utan de har köpt för att bo.
Citera
2022-11-05, 18:04
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Alla äldre som jag känner kommer att bo kvar i huset tills de åker in på ålderdomshemmet.

Finns inte en kotte som vill flytta in i lägenhet. De får inte plats med sina möbler och det är för jobbigt att röja i garaget

Okay, du verkar inte fatta att jag menar att de dör.
Citera
2022-11-05, 18:05
Medlem
Citat:
I många områden i Sthlm har marknaden gått upp 30% bara de senaste tre åren fram tills i våras då det peakade. De allra flesta klarar ett tapp på 30-40% utan att det skiter sig.

Ja om vi enbart pratar om dom 30% som det blev en peak och det går ner till nivå 2019 så är det inte några problem...

Allt handlar om att inte förlora sin kontantinsats eg...
Citera
2022-11-05, 18:07
Medlem
Citat:
Eg räcker det att sätta sig själv i samma situation för att förstå....

Det ska väldigt mkt till att man själv skulle sälja sin lgh med 40% prisfall...

Av den enkla anledningen att alternativet är sämre än att betala mer i ränta !!

Sen tror jag att folk på fb tror att 70% av folk köper för 3-4 milj !

Det är i sthlm och gbg...

Kommer du till Norrköping , Malmö , Motala , Halmstad så kan du få en bra 2a för 1,5 milj....

De argumenterar utifrån att de själva varit ute ur marknaden länge för att de bara har väntat på att "bubblan" ska spricka.

Jag kan sympatisera med dem i sig. Inte kul att se en massa människor "tränga sig före" i marknaden och själv tvingas bo dyrt i andra hand

Problemet de har är att de själva har låga löner och inga pengar så de MÅSTE få ned priserna. Troligen. räcker inte ens 50% för att de ska kunna köpa.
Särskilt inte som bankerna höjer kraven.
Citera
2022-11-05, 18:07
Medlem
Citat:
Speckarna har försvunnit. Men de senaste åren så är 90% av alla nyproduktionsköpare inga speckare utan de har köpt för att bo.

Nja...Här tvekar jag lite...

90%

Varje gång ett nybygge är klart så hittar man 30% på hemnet inom 3mån..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in