2022-11-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Riksbankens tystnad och marknadens prognos tyder på det blir 1% höjning. Det blir 1% precis som bopriserna kommer i Stockholm gå ner 50% på lägenheter vid 5% ränta inom 2 år.

Ja vi har ju ett antal personer här som hävdar 100p. Intresseklubben (jag) antecknar.
Citera
2022-11-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Men du är för rolig. Nyss var det ju en enkel matematisk linjär funktion?
Och nu när marknaden plötsligt trögrörlig?
Den marknad som direkt skulle sänka priserna till 50% så fort RB höjer räntan?

Nu när det folk som skiljer sig, blir sjuka, arbetslösa och dör som sätter priset? (Vilket i sig är helt korrekt)
Men det låter på mig som en något annorlunda marknad än den som varit

På något mystiskt sätt ska resten av marknaden råka i panik och sälja med stora förluster fast de har råd att betala?

Exakt det jag också skrev ..

Såklart att dödsbon och diverse fall måste acceptera ett prisfall...

Men övriga kommer ju bara bo kvar och skippa denna trend i Sverige att man flyttar för att "förnya" sig eller nöjesflyttar som jag kallar det !

Så jag skulle påstå att det som händer vid prisfall är 2 saker....

Mäklare får det tufft för väldigt få vill sälja !

Spekulanterna på nyproduktion kommet försvinna och det blir lite tvärnit på nybygge...

Vi andra kommer helt enkelt bara betala mer i ränta och knyta näven i fickan
Citera
2022-11-05, 17:36
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Men du är för rolig. Nyss var det ju en enkel matematisk linjär funktion?
Och nu när marknaden plötsligt trögrörlig?
Den marknad som direkt skulle sänka priserna till 50% så fort RB höjer räntan?

Nu när det folk som skiljer sig, blir sjuka, arbetslösa och dör som sätter priset? (Vilket i sig är helt korrekt)
Men det låter på mig som en något annorlunda marknad än den som varit

På något mystiskt sätt ska resten av marknaden råka i panik och sälja med stora förluster fast de har råd att betala?

Det sa jag inte, utan att priserna kommer minska 50% någon gång under 2024 av 5% ränta i lägenhetsbeståndet i Stockholm, dvs lång tid, pga av marknaden är trögrörlig, vilket den b la är pga många bor kvar och flyttar inte.
Självklart finns det en inte oansenlig del människor, som köpt senaste åren och paniksäljer och försöker fånga vinsten eller sin kontantinsats, precis som aktiemarknaden. Varför tror du utbudet är rekordstort nu?

De som köpt villa år 1997 för 1 mille i Stockholm, är väl inte alla så angelägna om försäljningspriset är 8 eller 4 miljoner, de gör ju fortfarande en stor vinst samt behöver betala mindre reavinstskatt om de byter till ett annat objekt. Självklart kommer dessa boomers att sälja ungefär som vanligt.

Så är ju inte fallet för skriventen du-hast, han är nyköpare, en liten del av marknaden. Hans taktik är att sitta och trycka kvar i sin bostad för inte förlora sin kontantinsats. Alla blir vi saliga på vår tro.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-05 kl. 17:41.
Citera
2022-11-05, 17:37
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jag förstår att några måste såklart flytta och isåfall acceptera att förlora sin kontantinsats , men för dom flesta är det ju helt otänkbart att förlora sin kontantinsats då dom sen inte kan flytta vidare !!

Så det blir ju en låsning på det sättet och folk bor ju hellre kvar än tar en hyresrätt om dom absolut inte måste

Citat:
EXAKT!

De flesta har varit med på uppgången och en nedgång på 25-40% skulle bara göra att deras vinst inte blir lika stor vid en försäljning. Så länge du köper och säljer något i samma prisklass på samma marknad så spelar nedgången ingen roll förutsatt att du har pengar kvar till nästa kontantinsats.
Citera
2022-11-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
De flesta har varit med på uppgången och en nedgång på 25-40% skulle bara göra att deras vinst inte blir lika stor vid en försäljning. Så länge du köper och säljer något i samma prisklass på samma marknad så spelar nedgången ingen roll förutsatt att du har pengar kvar till nästa kontantinsats.

Jo men många har köpt inom dom närmaste 3-7år längre bor inte svenskar tydligen

Så man skulle alltså sälja och tappa 40% för att sen köpa nytt ?

Ja i några fall så måste man det men man ju också bo kvar väl ?
Citera
2022-11-05, 17:41
Medlem
Citat:
Absolut. Men risken för en större global konflikt är inte längre försumbar. Kina spänner musklerna, Nord Korea trappar upp, Iran vill leka med Putin, Belarus är snart indraget etc.. Utöver detta så kan Putin snart tas bort och vi lär knappas se någon mer "fredlig" person som tar hans plats.

Jag säger inte att vi kommer få ett WW3 men sannolikheten har ökat markant och detta är bara ett scenario som kan få världsekonomin att krascha.

Ja ingen vet såklart. Inte jag heller utan det är ju därför vi sitter på FB och "antar" saker

Men energikrisen har inte blåst över. Det är höstvindar nu så därav att vindsnurrorna levererar. När vintern kommer så blåser det mycket mindre och kallt kommer det bli..

Winter is coming!

Ja Kineserna vill hemskt gärna ta Taiwan så fort som möjligt. Hela deras ekonomi har gått i stå och de behöver ta över den närmaste marknadsekonomi de kan hitta för att injektera lite mer stålar. Obehagligt. Faktiskt mest för att resten av världen då skulle stänga ner affärerna med Kina vilket är en helt annan dimension mot Ryssland som ju är en ganska meningslös ekonomi jämfört med Kina.
Men vi är inte där än. Även Kineserna fattar vad det innebär. De är betydligt smartare än Ryssar. På alla plan.

Nordkorea vill bara ha lite mer pengar. Iran har lite annat att fundera på. Och annars kommer Israel att piska upp dem.

Nej vi får inte räkna med WWIII

Energikrisen är främst Tysk och Italiensk. Ja och lite Fransk om de inte fått igång sina KKV.

Men tyskarna förnekar sig inte. D-vlar så snabbt de byggt gastreminaler och tecknat gasavtal.
De kommer att greja detta.
Om några år så är det ingen som kommer ihåg Ryssdjävlarna och deras gas

Ur det perspektivet så är våra vindsnurror mindre viktiga. Tyskarna köper hellre billig gas än dyr svensk kraft
Citera
2022-11-05, 17:42
Medlem
Citat:
Det sa jag inte, utan att priserna kommer minska 50% någon gång under 2024 av 5% ränta i lägenhetsbeståndet i Stockholm, dvs lång tid, pga av marknaden är trögrörlig, vilket den b la är pga många bor kvar och flyttar inte.
Självklart finns det en inte oansenlig del människor, som köpt senaste åren och paniksäljer och försöker fånga vinsten eller sin kontantinsats, precis som aktiemarknaden. Varför tror du utbudet är rekordstort nu?

De som köpt villa år 1997 för 1 mille i Stockholm, är väl inte alla så angelägna om försäljningspriset är 8 eller 4 miljoner, de gör ju fortfarande en stor vinst samt behöver betala mindre reavinstskatt om de byter till ett annat objekt. Självklart kommer dessa boomers att sälja ungefär som vanligt.

Så är ju inte fallet för skriventen du-hast, han är nyköpare, en liten del av marknaden. Hans taktik är att sitta och trycka kvar i sin bostad för inte förlora sin kontantinsats. Alla blir vi saliga på vår tro.

Tror du pratar om en för liten grupp människor här...

Köpte 1997 och struntar i om dom får 4 eller 8milj...

Pratar vi om max 5% här ?
Citera
2022-11-05, 17:45
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Tror du pratar om en för liten grupp människor här...

Köpte 1997 och struntar i om dom får 4 eller 8milj...

Pratar vi om max 5% här ?

Det är nog en iaf 30% av människor i ägda bostadsbeståndet i Stockholm, som varit med på marknaden sen 90-talet och har stora värdeuppgångar, som köpt för 1/4-1/8 del av dagens pris.
De skiter väl i om de säljer för 500% vinst eller 250% vinst, de får mindre reavinstkatt vid byte till annat objekt och tjänar på sälja ju lägre priset sjunker. De kommer sälja precis som vanligt, precis som alla dödsbon, sjuka, arbetslösa, par som skiljer sig samt folk som får jobb på annat ort eller emigrerar.

Det är bara nyköpare, som utgör 5%, där en del kommer försöka trycka och behålla sin kontantinsats och inte sälja med förlust, andra säljer i panik för fånga den. Folk har olika taktiker vid investeringar.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-05 kl. 17:47.
Citera
2022-11-05, 17:47
Medlem
Citat:

Jo, Det kan t o m vara en bra affär att sälja om man köpt för länge sedan. Även till ett lägre pris. Om man kan hitta ett boende som passar bättre till motsvarande prisfall.

Men då gör de det helt beräknande.
Utbudet är sådana som funderat på att sälja och nu försöker komma ur marknaden.
Det kanske är smart.

Men frågan när hur många avslut det blir.
De områden jag har kollat och har viss kunskap om renderar inte många försäljningar alls.
De få Budgivningar som ändå håller på börjar såklart med prutningar. Allt annat vore galet. Bl a för att utgångspriserna är högre.

Men jag ser få avslut där jag tittar.

Som sagt. Vi får se
Citera
2022-11-05, 17:50
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Jo men många har köpt inom dom närmaste 3-7år längre bor inte svenskar tydligen

Absolut! men merparten av de som köpt de närmaste 3-7 åren ägde något innan det köpet som de gjort en fin vinst på och sedan rullat vidare på nästa boende. Den sk "bostadskarriären".

Citat:

Så man skulle alltså sälja och tappa 40% för att sen köpa nytt ?

Ja. Varför inte? Om du säljer din villa som tappat 2 millar i värde men samtidigt köper en BR istället som oxå tappat 2 millar i värde så spelar det ju ingen roll..

Citat:
Ja i några fall så måste man det men man ju också bo kvar väl ?

Du får bo kvar om du vill. Men om ditt mål är att byta upp dig/köpa något större/dyrare så är det ju bara bra att priserna faller och det är när de är på botten du ska sälja och byta upp dig.
Citera
2022-11-05, 17:52
Medlem
Citat:
Det är nog en iaf 30% av människor i ägda bostadsbeståndet i Stockholm, som varit med på marknaden sen 90-talet och har stora värdeuppgångar, som köpt för 1/4-1/8 del av dagens pris.
De skiter väl i om de säljer för 500% vinst eller 250% vinst, de får mindre reavinstkatt vid byte till annat objekt och tjänar på sälja ju lägre priset sjunker. De kommer sälja precis som vanligt, precis som alla dödsbon, sjuka, arbetslösa, par som skiljer sig samt folk som får jobb på annat ort eller emigrerar.

Vi kan gå genom dessa grupper lite närmare...

Sjuka och arbetslösa skulle nog inte få panik att sälja med stor förlust om dom inte köpt för 3-4milj och då pratar vi om enbart sthlm....

Dom som vill skilja sig och måste båda ha till varsin kontantinsats till nya lgh kanske inte är heller så sugna på att gå med brakförlust...

Få jobb på en annan ort så kanske man först måste kolla om det går att flytta eller så får man tacka nej till jobbet...

Jag menar att jag tror inte det blir speciellt många försäljningar på 40-50% nedgång ....Absolut några enstaka fall men inte mer
Citera
2022-11-05, 17:53
Medlem
Citat:
Absolut! men merparten av de som köpt de närmaste 3-7 åren ägde något innan det köpet som de gjort en fin vinst på och sedan rullat vidare på nästa boende. Den sk "bostadskarriären".

Ja. Varför inte? Om du säljer din villa som tappat 2 millar i värde men samtidigt köper en BR istället som oxå tappat 2 millar i värde så spelar det ju ingen roll..

Du får bo kvar om du vill. Men om ditt mål är att byta upp dig/köpa något större/dyrare så är det ju bara bra att priserna faller och det är när de är på botten du ska sälja och byta upp dig.

Du menar om du har en drös cash liggande ja...

De som inte har det och får ökande krav på sig när de ska låna kommer att sitta väldigt stilla och säkert så länge de kan betala räntorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in