Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Men nyss erkände du att hörsägen är skvaller:
Känner du till att skvaller räknas som bevis i svenska domstolar, alltså?
Såg du också filmen ovan där mannen blev dömd inte på en trovärdig saga utan på en extremt osannolik saga som stred emot flera vittnesmål, med 10 års fängelse som straff?
Jag läser era inlägg och ser ert hat mot våldtäktslagarna. I synnerhet den om oaktsam våldtäkt. Så när JordenIsPlatt skriver om "Hörsägen" och dess betydelse, så läser jag "skvaller".
För hörsägen = skvaller.
Och skvaller håller inte som bevisning. Inte i våldtäktsdomar, inte i andra domar heller. Inte i domar gällande oaktsam våldtäkt.
Men hörsägen (inte som i skvaller, utan som i andrahandsinformation/tredjehandsinformation) kan vara en del av fri bevisföring. Tex. "Jag hörde av Sven att Pelle har haft en sådan pistol som användes vid mordet på O*lof P*alme vid den tidpunkt då O*lof mördades". Finns där andra bevis (tex teknisk bevisning och andra direkta vittnesmål på att Pelle var på Svea*vägen, den tid när mordet skedde) som knyter man Pelle till mordplatsen vid den aktuella tidpunkten. Så kan hörsägen vara en del av den fria bevisföringen som kan användas mot Pelle.
Men, det räcker inte med bara hörsägen om Pelle och vapnet, för eventuellt fällande dom. Då blir hörsägen inget annat än = skvaller.
Förstår du bättre nu?
Hörsägen = skvaller.
Men om hörsägen leder fram till en pusselbit i pusslet som redan är fullt av pusselbitar/bevis, så kan hörsägen vara en del av den fria bevisföringen. Och kan
tillsammans med annan stark bevisning leda fram till en eventuellt fällande dom.
Men du fattar väl ändå att
ingen blir dömd på enbart skvaller? Tja, förutom "häxorna" förr då.
Fint i övrigt att du har ändrat dig vad gäller svenska kvinnor. Nu när du delar något med dem: att lita på "importvaror".