2015-05-20, 17:11
Avstängd
micro113s avatar
Den här mycket enkla filmen visar skillnaden på samtycke och inte samtycke..

http://magazine.good.is/articles/tea...looked-so-good

Hur kan det vara så svårt för somliga att greppa?

Du kille, testa tankeleken att byta plats med tjejen och få the nedhällt i halsen. Skulle du gilla det?
Eller kan du förstå varför samtycke skall krävas vid sex?
Citera
2015-05-20, 17:44
Medlem
Vad ska diskuteras? Och vem har någonsin ifrågasatt att samtycke bör krävas vid sex? Skräptråd.
Citera
2015-05-20, 19:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Vad ska diskuteras? Och vem har någonsin ifrågasatt att samtycke bör krävas vid sex? Skräptråd.
Frågetecknen berättar vad som efterfrågas svar/resonemang kring..

Och ja - det ifrågasätts hela tiden på Flashback.
Citera
2015-05-20, 19:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den här mycket enkla filmen visar skillnaden på samtycke och inte samtycke..
Ja, det är ett bra klipp.
Citat:
Hur kan det vara så svårt för somliga att greppa?
Det är en mycket bra fråga.

Ett exempel på hur vissa tycker att man skall ragga (översatt med té):

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Köksligt aktiv, törstig och glad kvinna som häller té på dig och gnider in té lite överallt och försöker stoppa in té överallt under dina kläder och säger Ja!, vill ha té!
...
Citat:
Du kille, testa tankeleken att byta plats med tjejen och få the nedhällt i halsen. Skulle du gilla det? Eller kan du förstå varför samtycke skall krävas vid sex?
Givetvis skall samtycke krävas.

Testa nu tankeleken att du erbjuder té, ställer fram té på bordet och ni båda avnjuter en god kopp té.

Dagen efter får du höra av andra att du tvingade personen att dricka ditt té och äckligt var det också. Ingen vill någonsin dricka té med dig igen. Polisen kommer och testar ditt té. Mamma gråter, hon som lärt dig brygga gott té!
Citera
2015-05-21, 11:20
Medlem
Skurtizs avatar
Anledningen till att det tar hus i helvete är för att de tror att bevisbördan läggs på den åtalade, vilket givetvis skulle vara helt jävla sjukt och vidrigt vad gäller mänskliga rättigheter.

Du kan ju dessutom lägga till två gubbar till som i ett varsitt drömmoln har en egen uppfattning om hur det har gått till.
Citera
2015-05-21, 11:26
Medlem
in before papperskorgen.

testa kultur -> humor.
Citera
2016-10-05, 22:34
Medlem
BushwickBills avatar
Lagen om samtycke har jag och alla jag känner tillräckligt väl redan internarliserat från den dagen vi blev sexuellt aktiva, om inte förr. Alla mina knull har skett under samtycke från alla parter, det är lika säkert på samma sätt som jag vet att jag aldrig mördat eller misshandlat. Att lagen skulle kasta fler oskyldiga i fängelse än idag ser jag som otroligt. Som kvinnan som gästade aktuellt argumenterade: lagen tittar inte på omständigheter utan på handlingen.

Problem kommer endast uppstå för lågintellektuella(sexuellt och verbalt), sexualbrottslingar och säkert en och annan mer eller mindre "oskyldig". En svaghet när man tillämpar samtycke är att verbala och logiska individer med låg moral och empati säkert kan gå fria, förhoppningsvis ändå mindre än idag.
Citera
2016-10-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Lagen om samtycke har jag och alla jag känner tillräckligt väl redan internarliserat från den dagen vi blev sexuellt aktiva, om inte förr. Alla mina knull har skett under samtycke från alla parter, det är lika säkert på samma sätt som jag vet att jag aldrig mördat eller misshandlat. Att lagen skulle kasta fler oskyldiga i fängelse än idag ser jag som otroligt. Som kvinnan som gästade aktuellt argumenterade: lagen tittar inte på omständigheter utan på handlingen.

Problem kommer endast uppstå för lågintellektuella(sexuellt och verbalt), sexualbrottslingar och säkert en och annan mer eller mindre "oskyldig". En svaghet när man tillämpar samtycke är att verbala och logiska individer med låg moral och empati säkert kan gå fria, förhoppningsvis ändå mindre än idag.

Hur ska en samtyckeslag användas i praktiken tror du?
Är det lättare att bevisa att något som sagts mellan två personer faktiskt har sagts än att bevisa en faktisk våldtäkt?

För att samtyckeslag ska ha någon effekt alls så måste rätten lägga större vikt vid kvinnans ord framför mannens.
Senast redigerad av oLf 2016-10-05 kl. 22:45.
Citera
2016-10-05, 22:57
Medlem
snelhestens avatar
Att tjata på någon att dricka te är inte ett lagbrott utan etikettbrist, och om personen tar beslutet att dricka det så är det dennes eget ansvar helt oavsett vad denne egentligen ville eller inte ville.

Så fungerar te-drickande och så borde även sexualitet fungera. När det kommer till den Svenska kvinnan är det dock högst tveksam om hon kan avkrävas ansvar för varken det ena eller andra, eller om hon ö h t ens borde betraktas som myndig till att börja med
Senast redigerad av snelhesten 2016-10-05 kl. 22:59.
Citera
2016-10-06, 00:19
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Hur ska en samtyckeslag användas i praktiken tror du?
Är det lättare att bevisa att något som sagts mellan två personer faktiskt har sagts än att bevisa en faktisk våldtäkt?

För att samtyckeslag ska ha någon effekt alls så måste rätten lägga större vikt vid kvinnans ord framför mannens.

Ja hur fan ska det tillämpas i praktiken? Ställa frågan rakt ut och kräva ett ja/nej? Skaffa advokater som under långa möten ska mycket noggrant förhandla fram villkor (och klausuler) på vad man får och inte får göra vid samlag och sen skicka in det till staten innan man får lov att doppa?

Vad händer om hon säger att hon inte ville och sa nej, men han hävdar att hon var villig och sa ja? Ska man behöva filma allt från början till slut? Ska man behöva ha 4-5 vänner i rummet som kan användas som vittnen vid eventuell anmälan? Ska man behöva ringa in någon från nån myndighet som ska närvara under hela sexet för att försäkra sig om att ingen våldtäkt äger rum? Frågorna är många...
Citera
2016-10-06, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Ja hur fan ska det tillämpas i praktiken? Ställa frågan rakt ut och kräva ett ja/nej? Skaffa advokater som under långa möten ska mycket noggrant förhandla fram villkor (och klausuler) på vad man får och inte får göra vid samlag och sen skicka in det till staten innan man får lov att doppa?

Vad händer om hon säger att hon inte ville och sa nej, men han hävdar att hon var villig och sa ja? Ska man behöva filma allt från början till slut? Ska man behöva ha 4-5 vänner i rummet som kan användas som vittnen vid eventuell anmälan? Ska man behöva ringa in någon från nån myndighet som ska närvara under hela sexet för att försäkra sig om att ingen våldtäkt äger rum? Frågorna är många...

Det finns inga avtal eller klausuler som kan skydda en man mot en kvinnas egoism och samhällets iver att krypa på knäna inför kvinnor.
http://edition.cnn.com/2014/01/23/ju...perm-donation/
Citera
2016-10-06, 01:34
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w

Söders hjältar har svaret:
https://youtu.be/rh2H6kBbH3I?list=PL...CPrF9CM6euApJn
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback