2022-10-27, 18:22
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Som jag postade tidigare idag: varför jämför ni en valuta med en betaltjänst? Extremt konstigt och poänglöst.

Om vi istället jämför t ex strike med paypal så står det ju klart och tydligt i villkoren att strike har rätt att frysa ditt konto och dina tillgångar helt enligt godtycke.

Skulle inte bitcoin fixa detta?
Du jämför ständigt bitcoin med paypal. Skärp till dig. Ses vi vid nästa halmstrå?

Citat:
Alla i Libanon som lade sina pengar i ett Paypal-konto har kvar dessa.

Alla i Libanon som lade sina pengar i Schweiziska bankkonton har kvar dessa.

Alla i Libanon som köpte guldsmycken för sina pengar har kvar dessa.

Osv...

De som köpte bitcoin förra året har dock förlorat 70% av sina besparingar nu. Vet inte vilket som hade varit smartast så här i efterhand?
Citat:
Om bitcoin bara används som bärare under transaktionen så är priset för bitcoin helt egalt. Det kan lika gärna vara 10 öre som jag påpekade tidigare.

Dock är det helt poänglöst och man kan lika gärna göra appen till en variant av Paypal i så fall, så slipper man en massa tramsiga mellansteg och tekniska flaskhalsar.
Citat:
Paypal och direktbetalning med kort funkar lika väl globalt och har gjort så under decennier.

Varför är ni så kåta på ett centraliserat betalningssystem för övrigt? Vi har redan sådana.
Citat:
Jag har gjort samma sak sedan 90-talet med hjälp av PayPal. Ska det här vara någonting nytt?

”Avancerad kryptografi” med mera är bara buzzwords för att få det hela att låta finare än vad det är. När jag postar det här inlägget så sker det också med hjälp av avancerad kryptografi, nämligen över HTTPS.
Citat:
Låter som Paypal, som jag använde redan i slutet av 90-talet. Funkar fint och överallt i världen.
Det här var bara ett litet axplock av gångerna du jämför paypal med bitcoin.

Nu är det bevisat att paypal godtyckligt kan ta pengar från ens konto om man inte idkar själcensur. Skandal.

…och ja, bitcoin fixar det.
2022-10-27, 18:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag visste inte att Paypal och bitcoin är jämförbara entiteter. Vad är det du försöker säga?
Ändå har du 30 talet inlägg där du drar upp Paypal som jämförelse med Bitcoin...

När det kommer att beslagta folks pengar så har du rätt. Det finns inga likheter med Paypal och Bitcoin där, och det är värt att tydliggöra som en av många fördelar med Bitcoin.

*edit*
2:a på den bollen
Senast redigerad av Leaston 2022-10-27 kl. 18:26.
2022-10-27, 18:24
Medlem
Citat:
Jaha, så bitcoin som nätverk ersätter Paypal? Intressant. 7 transaktioner per sekund osv.

Vi har gått igenom detta många gånger.

Ja, Bitcoin kommer förstås att göra PayPal obsolet tillsammans med bankväsendet som helhet.

Min poäng här var dock bara att lägga argumentet "Vi har redan PayPal, så vi behöver inte Bitcoin" till handlingarna.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-27 kl. 18:27.
2022-10-27, 18:29
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ja, Bitcoin kommer förstås att göra PayPal obsolet tillsammans med bankväsendet som helhet.

Min poäng här var dock bara att lägga argumentet "Vi har redan PayPal, så vi behöver inte Bitcoin" till handlingarna.
Och det lyckades du bra med. Tror vi slipper höra det utjatade paypalargumentet från kebabsvarvarn nu.
2022-10-27, 18:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Kan du berätta hur det ska gå till? Vi har diskuterat detta hundra gånger, men ta det gärna igen (i detalj). Blir det med hjälp av det eminenta lightning network? Eller strike? Eller räcker de där 7 transaktionerna per sekund för hela världen?

Plus alla andra tekniska återvändsgränder som vi har diskuterat ut och in. Svårt att förstå faktiskt.

(Jag har tidigare jämfört med Paypal de gånger som ni framhäver hur bra det är att man kan göra betalningar över internet som kommer fram "snabbt". Detta är ingenting nytt. Det finns många dylika tjänster och tekniken finns sedan årtionden)
2022-10-27, 18:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
När det kommer att beslagta folks pengar så har du rätt. Det finns inga likheter med Paypal och Bitcoin där
Mellan paypal och strike då? Finns några likheter? Trodde bitcoin skulle lösa detta.
2022-10-27, 18:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Mellan paypal och strike då? Finns några likheter? Trodde bitcoin skulle lösa detta.
Finns några likheter men många olikheter också. Var det något speciellt du tänkte?
2022-10-27, 18:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Finns några likheter men många olikheter också. Var det något speciellt du tänkte?
Jo jag tänkte det här med att strike får beslagta ens pengar. Vad tycker du? Varför är det här bättre än Paypal?

Citat:
Strike has the right to immediately cause your Account to be suspended, and the funds and assets in your Account may be frozen if: (i) Strike or Prime Trust suspect, in their sole discretion, your Account to be in violation of this Agreement, or Strike or Prime Trust's Anti-Money Laundering program; (ii) Strike is required to do by a government or regulatory authority, applicable law, court order, or a facially valid subpoena

Citat:
We may, in our sole discretion and without any cost or liability to you, with or without prior notice and at any time, suspend, modify, or terminate, temporarily or permanently, all or any portion of our Services, establish certain transaction limits or trading limits, or terminate your Account, with or without reason
2022-10-27, 18:46
Medlem
Citat:
Kan du berätta hur det ska gå till? Vi har diskuterat detta hundra gånger, men ta det gärna igen (i detalj). Blir det med hjälp av det eminenta lightning network? Eller strike? Eller räcker de där 7 transaktionerna per sekund för hela världen?

Lightning är redan en del av lösningen på skalningen. Om den stöter på oöverstigliga hinder i något skede (vilket jag ingalunda är övertygad om kommer att ske), så får man komplettera med andra andra- och tredjelagerlösningar. Jag har fullt förtroende för att den mänskliga uppfinnesrikedomen kommer att fixa det.

Citat:
Plus alla andra tekniska återvändsgränder som vi har diskuterat ut och in. Svårt att förstå faktiskt.

(Jag har tidigare jämfört med Paypal de gånger som ni framhäver hur bra det är att man kan göra betalningar över internet som kommer fram "snabbt". Detta är ingenting nytt. Det finns många dylika tjänster och tekniken finns sedan årtionden)

Men alla är de centralstyrda, har diverse skumma "användarvillkor" och är föremål för påtryckningar från (amerikanska) myndigheter, banker, internationella intresseorganisationer m.fl.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-27 kl. 18:49.
2022-10-27, 18:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Lightning kommer att vara en del av lösningen på skalningen. Om den stöter på oöverstigliga hinder i något skede (vilket jag ingalunda är övertygad om kommer att ske), så får man komplettera med andra andra- och tredjelagerlösningar. Jag har fullt förtroende för att den mänskliga uppfinnesrikedomen kommer att fixa det.
Intressant. Du tar en teknik som bevisat inte fungerar men du har fullt förtroende för att det kommer bli bra i framtiden (för annars fungerar inte din religion).
Citat:
Men alla är de centralstyrda, har diverse skumma "användarvillkor" och är föremål för påtryckningar från (amerikanska) myndigheter, banker, internationella intresseorganisationer m.fl.
Precis som strike då?
2022-10-27, 18:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jo jag tänkte det här med att strike får beslagta ens pengar. Vad tycker du? Varför är det här bättre än Paypal?
Strike håller inga pengar åt någon så nej det kan dom inte.

Att dom kan stänga ner konton som sysslar med terrorism och/eller kriminella aktiviteter tror jag är ett krav för att dom överhuvudtaget skall få operera. Jag personligen har inget problem med det.

Jag kan fortfarande skicka med open source klienter till handlare som har Strike om jag av någon anledning inte köper Strikes ganska rimliga användarvilkor.

Var det något annat?
2022-10-27, 18:55
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Intressant. Du tar en teknik som bevisat inte fungerar men du har fullt förtroende för att det kommer bli bra i framtiden (för annars fungerar inte din religion).

Precis som strike då?
Precis som strike. Bitcoin fixar det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in