2022-10-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det låter ju rätt jobbigt att t ex hålla reda på hur mycket pengar man faktiskt äger om alla transaktioner görs mellan nya adresser.

Så vi skulle ha en fullständigt svart marknad för alla transaktioner i framtiden? Låter som ett fint samhälle.

Nja, plånboken håller reda på alla adresser och anger totalsumman automatiskt, så det är inga problem.

Du har en märklig föreställning om att det försiggår något skumt om inte myndigheter, banker med flera har full koll på varenda penningtransaktion. Övervakningssamhället är en rätt så ny företeelse, och samhällena fungerade tidigare utmärkt utan minutiös övervakning av medborgarnas transaktioner.

För några decennier sedan fanns det till och med något som hette banksekretess, som var en självklarhet och skyddades av lagen. Därtill kom att de flesta transaktioner gjordes i kontanter.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-15 kl. 12:32.
2022-10-15, 12:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Låter som en dålig ursäkt för "jag vet inte hur det ska gå till" men man vill ändå inte sluta tro på bitcoin.

Lite som alla dessa andra- och tredjelager som ännu inte finns men som ska lösa alla problem.
Återigen, problemen du pratar om finns inte riktigt i praktiken. Det blir lite pajas att skratta åt avsaknaden av lösningar på problem som inte riktigt finns...

Som sagt, Taproot och Lightning är två förbättringar som duger än så länge. I en Bitcoinsierad framtid så kanske det inte behövs mer ens.
2022-10-15, 12:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nja, plånboken håller reda på alla adresser och anger totalsumman automatiskt, så det är inga problem.

Du har en märklig föreställning om att det försiggår något skumt om inte myndigheter, banker med flera har full koll på varenda penningtransaktion. Övervakningssamhället är en rätt så ny företeelse, och samhällena fungerade tidigare utmärkt utan minutiös övervakning av medborgarnas transaktioner.

För några decennier fanns det till och med något som hette banksekretess, som var en självklarhet och skyddades av lagen. Därtill kom att de flesta transaktioner gjordes i kontanter.

Förstår du hur många adresser det blir till slut för t ex en butikskedja? Och sen om du behöver t ex föra över summor från flera adresser i en stor transaktion, osv.

Varför skulle någon överhuvudtaget betala skatt om alla transaktioner var 100% hemliga?
2022-10-15, 12:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Återigen, problemen du pratar om finns inte riktigt i praktiken. Det blir lite pajas att skratta åt avsaknaden av lösningar på problem som inte riktigt finns...

Som sagt, Taproot och Lightning är två förbättringar som duger än så länge. I en Bitcoinsierad framtid så kanske det inte behövs mer ens.

Det är inte alls "pajas" att ta upp verkliga problem som man kan förutse även om man inte har stött på dem än.

Lite som att inte bry sig om att köpa kläder inför vintern, för det är ju fortfarande rätt varmt i oktober. "Vi såg det inte komma"
2022-10-15, 12:16
Medlem
Citat:
Förstår du hur många adresser det blir till slut för t ex en butikskedja? Och sen om du behöver t ex föra över summor från flera adresser i en stor transaktion, osv.

Det är inget problem i praktiken. Allt sköts automatiskt av plånboken.

Citat:
Varför skulle någon överhuvudtaget betala skatt om alla transaktioner var 100% hemliga?

Av samma skäl som företag i dag betalar skatt även när de tar emot betalning kontant.

(Men jag tror i och för sig att skattesystemet bör och kommer att göras om efter en bitcoinisering, men det har jag redogjort för tidigare.)
2022-10-15, 12:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är inget problem i praktiken. Allt sköts automatiskt av plånboken.
Blir det en eller flera transaktioner i så fall?

Citat:
Av samma skäl som företag i dag betalar skatt även när de tar emot betalning kontant.
Vilket många inte gjorde förrän det infördes hårda krav på diverse kassasystem och dylikt.
2022-10-15, 12:47
Medlem
Citat:
Blir det en eller flera transaktioner i så fall?

En. Om du vill veta mer om hur det kan fungera för en butik som tar emot bitcoinbetalningar, kan du titta närmare på BTCPay:

https://btcpayserver.org/
https://www.youtube.com/c/BTCPayServer/featured

Citat:
Vilket många inte gjorde förrän det infördes hårda krav på diverse kassasystem och dylikt.

Då kanske man kunde ha kvar dessa hårda krav efter en bitcoinisering?
2022-10-15, 12:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
En. Om du vill veta mer om hur det kan fungera för en butik som tar emot bitcoinbetalningar, kan du titta närmare på BTCPay:

https://btcpayserver.org/
https://www.youtube.com/c/BTCPayServer/featured

Då kanske man kunde ha kvar dessa hårda krav efter en bitcoinisering?

Du förstår väl att även om det skulle fungera rent tekniskt för butiker att använda förfarandet du beskriver (jag tvivlar på det), så skulle det aldrig gå i praktiken pga det är 100% tillämpbart för penningtvätt utan begränsningar?

Förr i tiden med svarta kontanter så var du ju åtminstone tvungen att fysiskt dyka upp i pizzerian med dina hundralappar.
2022-10-15, 13:09
Medlem
Citat:
Du förstår väl att även om det skulle fungera rent tekniskt för butiker att använda förfarandet du beskriver (jag tvivlar på det), så skulle det aldrig gå i praktiken pga det är 100% tillämpbart för penningtvätt utan begränsningar?

Förr i tiden med svarta kontanter så var du ju åtminstone tvungen att fysiskt dyka upp i pizzerian med dina hundralappar.

Det skulle kanske jämna ut spelplanen lite och bryta bankernas och de stora fiskarnas ensamrätt på (riktig, klassisk) penningtvätt?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unik-rattegang-inleds-swedbanks-forra-vd-riskerar-fangelse
https://www.di.se/nyheter/nordea-utreds-for-penningtvattbrott-i-danmark/

Att utföra penningtvätt per postorder är för övrigt inte så smart, eftersom man då behöver ange en leveransadress.

Men ärligt talat anser jag att dagens penningtvättsbegrepp och -regler är ett dåligt och samhällsskadligt skämt. Dessa utifrån och uppifrån påtvingade regler bör tas bort oavsett.

Jag har själv blivit avstängd från en av dessa penningtvättsinstitutioner (Nordea), då de var för trögtänkta för att förstå mina transaktioner.
2022-10-15, 13:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det skulle kanske jämna ut spelplanen lite och bryta bankernas och de stora fiskarnas ensamrätt på (riktig, klassisk) penningtvätt?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unik-rattegang-inleds-swedbanks-forra-vd-riskerar-fangelse
https://www.di.se/nyheter/nordea-utreds-for-penningtvattbrott-i-danmark/

Att utföra penningtvätt per postorder är för övrigt inte så smart, eftersom man då behöver ange en leveransadress.

Men ärligt talat anser jag att dagens penningtvättsbegrepp och -regler är ett dåligt och samhällsskadligt skämt. Dessa utifrån och uppifrån påtvingade regler bör tas bort oavsett.

Jag har själv blivit avstängd från en av dessa penningtvättsinstitutioner (Nordea), då de var för trögtänkta för att förstå mina transaktioner.
Konstigt argument. Du tycker att penningtvätt är dåligt men du vill underlätta för alla att göra det i massiv skala?
2022-10-15, 13:20
Medlem
Citat:

Jag kan tillägga att inget kommer att kunna slå dagens fiatbanker i fråga om penningtvätt. Dessa kan ju t.ex. skapa nya pengar i form av amorteringsfria lån i olika länder till låg ränta med mera, vilket ger dem en välsorterad verktygslåda av penningtvättsmöjligheter som bitcoinsystemet aldrig kommer att kunna jämföra sig med.
2022-10-15, 13:23
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag kan tillägga att inget kommer att kunna slå dagens fiatbanker i fråga om penningtvätt. Dessa kan ju t.ex. skapa nya pengar i form av amorteringsfria lån i olika länder till låg ränta med mera, vilket ger dem en välsorterad verktygslåda av penningtvättsmöjligheter som bitcoinsystemet aldrig kommer att kunna jämföra sig med.
Denna tråd handlar om bitcoin och inte om banker. Du kan skriva om dessa i något annat forum.

Du skriver ofta om banker men kopplingen till hur bitcoin skulle på något sätt göra saken bättre är ganska dubiös.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in