Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Beror på avsikten. Om avsikten är att spekulera på stora prisuppgångar i Bitcoin skulle jag inte säga det, men om avsikten är att skydda sig mot inflation skulle jag göra det. Det är såklart inte helt enkelt att avgöra, men nödvändigt.
Vad gäller användningen som bytesmedel tycker jag inte det är någon riktig användning att tala om när företaget som säljer varan för krypto automatiskt växlar till dollar eller kronor. Inte heller tycker jag det är särskilt mycket av användning att köpa presentkort för krypto och sedan betala varor med presentkorten. Då kunde man lika gärna köpt dollar eller kronor direkt.
Fast man använder väl VISA när man gör nätbetalningar, även om det "automatiskt växlas till dollar eller kronor"? Ser inte skillnaden.
På samma sätt använder jag Bitcoin, nätverket, när jag gör en
remittering till Kina, El Salvador, USA eller till dig, gratis och blixtsnabbt, via tex
Strike eller
Cash App eller liknande. Ingen av oss behöver ha Bitcoin ens. Jag skickar SEK, du får Dollar. Transaktionen går över Lightning, blixtsnabbt och gratis.
Bitcoin ersätter inte bara VISA, MasterCard, AMEX och liknande kort
distributörer. Bitcoin ersätter även Western Union och liknande företag. För att inte tala om alla banker som är mellanhänder i ovan transaktioner.
Du behöver inte ta dig till ett Western Union kontor (vet du ens vart det närmsta ligger?), eller vänta ett antal dagar (sic!!) via banksystemet. Med Strike/CashApp får du pengarna i valfri valuta där du sitter i soffan, direkt och gratis.
Bitcoin gör Swish, VIPS (Norge), VISA, MC, AMEX, Zettle och liknande till krångliga, dyra och rent av värdelösa lösningar i relation.
Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Men oavsett hur man definierar spekulation och användning är det för mig tydligt att Bitcoin har väldigt mycket spekulation i förhållande till den vardagliga konsumentanvändningen jämfört med andra varor.
Så är det...idag iaf.
Bitcoin har lång väg att gå innan den börjar mogna. Priset kommer stiga med mognadsgraden kommande år. När den är mogen kommer priset stabiliseras och man kan på allvar börja titta på att använda den som det naturliga betalningmedlet och nätverket (både onchain eller via Layer 2).