2022-12-23, 13:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ok, jag ger upp. Fortsätt du med ditt inkrökta trollande, om du gillar det bättre.
Det var inget troll. Din fråga var helt meningslös.

Ännu bättre analogi:
Du är en krympling och kan knappt ta dig fram utan rullstol. Du frågar mig om du ändå skulle kunna vara snabb på att springa om du hypotetiskt sett var världsmästare på 100 meter.

Din fråga var av sådant slag som brukar annars besvaras med "om din mormor hade hjul så hade hon varit en cykel".
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-12-23 kl. 13:56.
2022-12-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det var inget troll. Din fråga var helt meningslös.

Ännu bättre analogi:
Du är en krympling och kan knappt ta dig fram utan rullstol. Du frågar mig om du ändå skulle kunna vara snabb på att springa om du hypotetiskt sett var världsmästare på 100 meter.

Din fråga var av sådant slag som brukar annars besvaras med "om din mormor hade hjul så hade hon varit en cykel".

Ok, du menar att det inte är någon idé att ens göra tankeexperimentet, eftersom du är av den bestämda uppfattningen att händelsen inte kan inträffa. Poängen med tankeexperimentet var annars att du skulle testa att gå utanför dina bestämda uppfattningar.

Men det gick tydligen inte. Detta får hur som helst räcka för min del på ett tag. God Jul!
2022-12-23, 17:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ok, du menar att det inte är någon idé att ens göra tankeexperimentet, eftersom du är av den bestämda uppfattningen att händelsen inte kan inträffa. Poängen med tankeexperimentet var annars att du skulle testa att gå utanför dina bestämda uppfattningar.

Men det gick tydligen inte. Detta får hur som helst räcka för min del på ett tag. God Jul!
Nej, du missförstår igen.

Det är ett poänglöst tankeexperiment, för du frågar i princip "förutsatt att bitcoin är värdefullt i framtiden, kommer bitcoin i så fall vara värdefullt?".
2022-12-23, 23:16
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Är ett "argument för bitcoin" alltså att du som individ har lyckats tjäna miljoner på att handla med dessa tokens? Det låter snarare som ett argument mot bitcoin. För det innebär att någon annan har förlorat dessa pengar.

Citat:
Du är fullständigt från vettet. På vilket sätt är någonting av det du skriver ett ”argument för bitcoin”, vilket är vad tråden handlar om?

Att vissa kan tjäna pengar på att andra förlorar pengar? Fast totalsumman är ändå negativ?

p.s. jag tror att mina fonder och råvaror har gått rejält mycket bättre i år än dina bitcoins, om det nu spelar roll.
Kan du förklara närmare varför någon annan per automatik förlorar när man hodlar bitcoin? Om jag köpte/mineade btc 2010 och hodlat sedan dess, vem har då förlorat?

Gäller samma sak dina fonder och råvaror? Hoppas du har fonder utan avgift btw.
2022-12-23, 23:18
Medlem
Leastons avatar
För någon vecka sedan diskuterades hur många som använder krypto i Turkiet. Enligt denna så är det över 50% av befolkningen.
https://twitter.com/documentingbtc/status/1606353797915082753?s=46&t=c3B69bil-dlK6cE7DC1A_A

Ställ inga eventuella följdfrågor till mig utan till källan, jag bara förmedlar infon.
2022-12-24, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Kan du förklara närmare varför någon annan per automatik förlorar när man hodlar bitcoin? Om jag köpte/mineade btc 2010 och hodlat sedan dess, vem har då förlorat?

Du har förlorat såvida du inte säljer med vinst.
2022-12-24, 06:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
För någon vecka sedan diskuterades hur många som använder krypto i Turkiet. Enligt denna så är det över 50% av befolkningen.
https://twitter.com/documentingbtc/status/1606353797915082753?s=46&t=c3B69bil-dlK6cE7DC1A_A

Ställ inga eventuella följdfrågor till mig utan till källan, jag bara förmedlar infon.
Tweeten är borttagen, antagligen för att det var rent nonsens vilket vem som helst med sunt förnuft kan räkna ut.
2022-12-24, 06:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512

Om vi vänder på frågan, kan vi alla sluta arbeta och istället köpa och hålla bitcoin?
2022-12-24, 08:31
Medlem
I det sista inlägget visar kebaben att han inte heller förstår hur ekonomin fungerar, åtminstone sedan den industriella revolutionen.

För den som vill fortsätta försöka lära trollet tänka skulle jag därför rekommendera att vända på det. Om ni ställer upp parametrar kommer det nämligen garanterat bli en kontext han inte förstår.

Låt kebaben själv ställa upp vilkor för vad som skulle göra att kebaben fattar poängen. Tex
- scaling: 10 000 TPS utan att kompromissa säkerhet.
- sow: bibehållet eller ökat värde gentemot <tillgångsslag> till 2026.

Osv. Detta låter kebaben ställa upp egna vilkor baserade i den lilla förståelse som finns, och över tid kommer han kunna motbevisa sig själv på sitt eget bebisspråk.
2022-12-24, 08:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om vi vänder på frågan, kan vi alla sluta arbeta och istället köpa och hålla bitcoin?
Svårt att skapa något värde att spara i Aktier, Fonder, Bitcoin, Guld och andra råvaror i det scenariot, tror du inte?
Varför ska vi vända på frågan?

Tänk först, fråga sedan…
Senast redigerad av Leaston 2022-12-24 kl. 08:57.
2022-12-24, 09:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Svårt att skapa något värde att spara i Aktier, Fonder, Bitcoin, Guld och andra råvaror i det scenariot, tror du inte?
Varför ska vi vända på frågan?

Tänk först, fråga sedan…
God jul!

Är vi tillbaka till denna märkliga frågeställning?

Förstår du hur välstånd skapas och varför ekonomin växer, och varför det då i förlängningen ger avkastning att investera i produktiva företag?
2022-12-24, 10:54
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag frågade dig vem som förlorar pengar på att jag hodlar btc i tio år?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in