2022-10-27, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Får prova här istället då jag hamnade i papperskorgen på förra stället.
Tråkigt då några hann svara men ni får gärna skriva igen.

Efter träningen ugnstekte jag en kyckling som jag svalde själv

Var på gymmet idag och tränade hårt. Tränar 3 gånger i veckan. När jag kom hem så ugnstekte jag en kyckling på knappt 1,5 (1,4-1,5) kg (olagad) som jag intog. Dock ingen frukost på morgonen så att träningen tar på kroppen (fläsket). Sen en hel del frukt till kaffet och senare.

Bara kyckling, penslad med olivolja, kryddor och örter, utan tillbehör. Det är så förbaskat gott och den var perfekt tillagad. Saftig och fin. Jag är en stor man och äter väl normalt för mycket samt rör mig för lite (de senaste åren). Äter väl ändå nyttigt, men för mycket. Man måste ju bli mätt.

Men nu i år har jag åter kommit igång och tränat igen. Går ner i vikt, sakta men säkert, så det är på rätt väg. Vad tror ni om ett sådant skrovmål av enbart protein efter träning, är det nyttigt eller dåligt?

Som nämndes i svaret ovan så tummen upp. Förvänta dig inga mirakel med träning och kosten. Det är din livsstil som avgör vad du ser på morgonen i spegeln. Ett vanligt barn rör sig antagligen nästan lika mycket per dag än dina 3 "hårda" träningspass tillsammans under en hel vecka... Träning är med andra ord bara ett redskap i verktygslådan man kan ta till om man blivit ohälsosam. En aktiv livstil är att föredra alla gånger framför gym.
Låt nu inte detta hindra dig utan det är jättebra att du kämpar. Några timmars aktivitet + gym regelbundet är kanon.
Citera
2022-10-27, 15:21
Medlem
Är min diet okej eller ska jag öka/minska intaget?

Hej folket!

Jag har precis börjat med en diet och jag upplever mig riktigt konstig och låt mig förklara varför men först kort info så ni får en bild av mig:

185cm 95kg 28% fett.

95x0.28= 26~ isch kilo fett som ska hanteras.

Tanken är att jag ska gå ner till 10-12% fett genom att bygga fysik - inte banta.
Då landar jag någonstans kring 75kg enligt mina högst mediokra beräkningar som säkert inte stämmer.

Men om vi då pratar om att gå ner 20 kilo på riktigt och genom träning, promenader och hälsosam kost har jag då mitt egna schema som jag följer lite lätt vilket består utav:

Allting vägs efter tillagning förutom ägg. Dvs, jag tar kyckling 200g efter det varit i ugnen på ett ungefär.

Lunch kl 12:
200g (kyckling/fisk) 50-100g jasmin ris, lite grönsaker (mäter inte - väger inte, ungefär som riset 100g)
Mellanmål kl 15: 4st hela ägg (180gram typ)
Middag kl 18: Samma koncept som Lunch fast kan variera något med proteinet eller grönsakerna.

Dagens matintag som referens som jag skriver ner för att hålla iordning varje dag följer:

Promenad 8k steg:
54gram = proteinpulver 37g protein 180 kalorier

Lunch:
343gram = torskrygg 62g protein + 267 kalorier (jag tog hela paketet som var 343 gram. Det blir alltså inte 200g / 2 så jag åt upp hela och fyller upp med en näve nötter ikvälll)
50 gram = jasmin ris 3g protein + 165 kalorier

Mellanmål:
200gram = 4 ägg 22g protein 280 kalorier

400kalorier~ kvar av dagen: En näve nötter återstår....
--------------------------------------------------------------
125gram protein + 900 kalorier (säg 1100 med kokosolja+olivolja+lök+tomat+grönkål)

Kokosolja smord typ 5gram i botten på ugnsformen för torsken, kålen, löken och tomaterna.
Olivolja typ 5gram som jag duttade i pannan när jag stekte ägg.

Vad tror ni om det här konceptet?

Jag har ju då avvikit från min plan genom att äta mer torsk för att det var mer smidigt till lunch.
Men jag känner mig oerhört mätt och bara 1100 kalorier typ. Förut kunde jag äta 2 pizzor om dagen vilket är 4000+ kalorier, så hur kommer detta sig?

Vad tycker ni, känns mitt upplägg bra för att bli vältränad och smal - inte skinnyfat?

Kokosolja/Olivolja (mkt lite, en tesked typ bara för att få näringen och inte av något annat skäl än detta)
4x ägg
400g kyckling/fisk
200g kolhydrater + en proteinshake?
Citera
2022-10-27, 15:26
Medlem
Till er som funderar på att skala av er lite fett.

Tanken är ju att öka protein intaget och minska kolhydrater/fett i sin kost enligt mig.

Vad jag kan utkristallisera efter en vecka av den här kosten är att jag helt enkelt inte ens känner hunger. Jag är inte hungrig även om jag äter mindre.

Mängden kött ökar och det gör mig mätt mycket längre. Men jag får inte de där krascherna som när man äter pasta t.ex utan jag kan i princip fortsätta som ingenting. Jag tycker inte ens det är jobbigt och då tänker jag det måste vara något fel i min kost som någon kunnig här ser direkt är fel 😂
Citera
2022-10-27, 15:32
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Du äter 1100 kcal per dag? I så fall kommer du att gå ner i vikt…

Men: 1) drick inte kalorier (shake); 2) ät inte pulver; och 3) skippa kolhydraterna (minus grönsaker).

Att nå 10% fett kommer dock att kosta på.
Citera
2022-10-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Du äter 1100 kcal per dag? I så fall kommer du att gå ner i vikt…

Men: 1) drick inte kalorier (shake); 2) ät inte pulver; och 3) skippa kolhydraterna (minus grönsaker).

Att nå 10% fett kommer dock att kosta på.

Idag ligger jag hittills på 1100 kalorier.

Jag tänker mig ligga runt 1700-1800 varje dag.

Whey 100 dricker jag som innehåller ganska lite kalorier. Kolhydrater behöver jag för att orka promenera och träna?
Citera
2022-10-27, 15:51
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Idag ligger jag hittills på 1100 kalorier.

Jag tänker mig ligga runt 1700-1800 varje dag.

Whey 100 dricker jag som innehåller ganska lite kalorier. Kolhydrater behöver jag för att orka promenera och träna?

Med mig själv som referens (180/75) bränner jag 1/2 kg per vecka om jag äter 1700 kcal per dag (1 mål) och rör mig 20000+ steg (löpning 2h) per dag. Med en fridag då jag äter och dricker vad jag vill.

Rekommenderar följande: ät minimum av kolhydrater och maxa proteiner tills du når 15% fett. Därefter ökar du kolhdyrater till 50–60% av intaget för att nå 10%.
Citera
2022-10-27, 15:56
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Du gör av med ca 3000 cals per dygn med träning inkluderat säkert lite mer beroende på hur hårt du styrketränar.
Äta under 500 kalorier av det bör du nog inte göra... Skulle köra ca 500 kalorier underskott sen efter ett tag när du är under 20% bf minska till typ 3-400

Med ett 500 kalori underskott så kommer du göra av med 0.5kg fett i veckan... Mer än det är inte bra och går inte att hålla i längre än ett par veckor om du inte vill må skit och tappa muskler.
Senast redigerad av Allcopsarebastards 2022-10-27 kl. 16:00.
Citera
2022-10-27, 15:58
Medlem
Hur mycket kan du om ämnet och har du precis lärt dig/kopierat det du nyss skrev? Har du stor erfarenhet av träning, motion och bra mat?
Citera
2022-10-27, 16:01
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
1700-1800 är absolut för lite. sikta på typ 2500 kalorier nyttig mat. Mycket kött, kyckling och ägg samt kolhydrater till.
Citera
2022-10-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Hur mycket kan du om ämnet och har du precis lärt dig/kopierat det du nyss skrev? Har du stor erfarenhet av träning, motion och bra mat?

Exakt allt jag skrivit kan jag eller vad menar du, jag har inte kopierat något förutom dagens skörd av kost.

Jag har ju läst på universitet och att sätta mig in i kost / träning för att gå ner i vikt tog ungefär en eftermiddag :P Jag litar inte på slumpen!
Senast redigerad av Cheddarjoe 2022-10-27 kl. 16:31.
Citera
2022-10-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
Du gör av med ca 3000 cals per dygn med träning inkluderat säkert lite mer beroende på hur hårt du styrketränar.
Äta under 500 kalorier av det bör du nog inte göra... Skulle köra ca 500 kalorier underskott sen efter ett tag när du är under 20% bf minska till typ 3-400

Med ett 500 kalori underskott så kommer du göra av med 0.5kg fett i veckan... Mer än det är inte bra och går inte att hålla i längre än ett par veckor om du inte vill må skit och tappa muskler.

Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
1700-1800 är absolut för lite. sikta på typ 2500 kalorier nyttig mat. Mycket kött, kyckling och ägg samt kolhydrater till.

Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Med mig själv som referens (180/75) bränner jag 1/2 kg per vecka om jag äter 1700 kcal per dag (1 mål) och rör mig 20000+ steg (löpning 2h) per dag. Med en fridag då jag äter och dricker vad jag vill.

Rekommenderar följande: ät minimum av kolhydrater och maxa proteiner tills du når 15% fett. Därefter ökar du kolhdyrater till 50–60% av intaget för att nå 10%.

Får helt enkelt tvinga i mig mer då men då kommer jag utan problem upp i 200gram protein. Jag ska ligga runt 90x2=180 gram protein tänker jag
Ska jag ha lite kolhydrater på detta och mer fett? Hur ska maten se ut då till exempel?
Citera
2022-10-27, 16:34
Medlem
BananShans avatar
Så länge du går ner i vikt så fungerar det. Ge det en månad och utvärdera.
Kolla in boken "Paulins Näringslära, FITNESS OCH TRÄNING".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in