2020-02-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Testat LCHF några gånger men svårt för att fastna för det. Känns begränsat när det kommer till mat och krockar när man har en familj som ska dela det man själv äter, helst i alla fall.

Skit i LCHF. Finns inga belägg för att LCHF är bättre än något annat. (något annat vettigt då ska tilläggas) Folk brukar dra upp exempel på att den ena efter den andra rasat i vikt med LCHF. Så länge man utesluter massa grejer i kosten går man ofta ner i vikt. Jag tror du kommer långt med att utesluta skräpmat. Försök att inte kompensera träningen med mer mat (inte för mycket iaf), det är lätt gjort tycker jag.
Citera
2020-02-10, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Har en rodd på gymmet faktiskt. Kör ibland men tycker att man blir så ryckig och det är ju förbannat jobbigt, men positivt så klart. Ska ge den en ärlig chans!

Roddmaskin är nog jättebra men det är inget fel på löpning heller. Ja kan tycka rodd- och stakmaskin är rätt segt mer än 5 minuter. Då är det trevligare att springa ute i en timma tycker jag men gillar man roddmaskin är det bra såklart.
Citera
2020-02-11, 17:30
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Hej på er är cirkus 180 lång och väger 80kg Jag har varit nere på 72kg tidigare men har flyttat och mått dåligt under en längre tid så har har jag lagt på mig kg med massa snabbmat och annat gott samt att jag har sovit dåligt.

Jag försöker att äta på fasta tider mycket grönsaker typ broccoli istället för pasta, ris och potatis till kött, fisk eller kyckling.

Jag försöker att ha en cheatday typ lördagar där jag får göra pasta eller burgare men annars är det väldigt strickt idag blir det omelette med broccoli och wookade grönsaker.

Jag har ett litet gym hemma med motionscykel och vikter typ skivstång. Tränar cirka en timma om dagen. Även här kan jag ha en cheatday där jag är ledig och ligger i soffan hela dan.

Nånting jag bör ändra?
Senast redigerad av jpettersson1991 2020-02-11 kl. 17:45.
Citera
2020-02-11, 17:39
Medlem
Dimaks avatar
Nä. Fortsätt glöm inte att rom inte byggdes på en dag.
Citera
2020-02-11, 17:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Hej på er är cirkus 180 lång och väger 80kg Jag har varit nere på 72kg tidigare men har flyttat och mått dåligt under en längre tid så har har jag lagt på mig kg med massa snabbmat och annat gott samt att jag har sovit dåligt.

Jag försöker att äta på fasta tider mycket grönsaker typ broccoli istället för pasta, ris och potatis till kött, fisk eller kyckling.

Jag försöker att ha en cheatday typ lördagar där jag får göra pasta eller burgare men annars är det väldigt strickt idag blir det omelette med broccoli och wookade grönsaker.

Jag har ett litet gym hemma med motionscykel och vikter typ skivstång. Tränar cirka en timma om dagen. Även här kan jag ha en cheatday där jag är ledig och ligger i soffan hela dan.

Nånting jag bör ändra?

Ät potatis. Det är en bra knöl som är billig och näringsrik.
Citera
2020-02-11, 17:44
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ät potatis. Det är en bra knöl som är billig och näringsrik.
Man bör väl undvika onödiga kolhydrater om vill gå ner i vikt va?
Citera
2020-02-11, 17:48
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Potatis är en bra kolhydratskälla. Man bör undvika onödiga kalorier däremot, potatis är relativt snålt på kalorier i förhållande till volymen det ger. Ligger man på kaloriunderskott så går det fortfarande att inkludera t.ex potatis om man så vill.
Citera
2020-02-11, 20:00
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1

Vaför då? Det är onödiga kcal man ska undvika, och maxa intaget av näring samt se till att man blir mätt. Potatis är skitbra. Särskilt råstekt eller ugnsbakad. Potatismos skulle jag dock undvika.

Finns knappt något bättre än att slänga in en plåt med potatisklyftor och rotfrukter+kyckling i en ugn. Den måltiden kommer ge dig vad du behöver för att leva väl, för att hålla dig mätt och för att hålla nere dina kal.
Citera
2020-02-11, 20:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Potatis är en bra kolhydratskälla. Man bör undvika onödiga kalorier däremot, potatis är relativt snålt på kalorier i förhållande till volymen det ger. Ligger man på kaloriunderskott så går det fortfarande att inkludera t.ex potatis om man så vill.

Som mod, så vet jag att du har en hög lägstanivå på dina kunskaper, så vi kan ta en sidodiskussion som kanske är lite överkurs för andra. Råstekt potatis (tillagningsvarianter med lägre GI) är tvärtom vad LCHF-sekten tror faktiskt väldigt bra för leptinnivåerna. Det dåliga ryktet som potatisen tidigare fått kring leptinnivåer beror på att man slagit ihop allt från kokt/potatismos till råstekt.

Den rimliga förklaringen är givetvis andelen av den resistenta stärkelsen. Precis som att kall potatis sägs mätta bättre än nykokt.

Det finns även en koppling till positiva Glukagonnivåer, men dit har jag inte riktigt kommit ännu rent forskningsmässigt för att kunna säga något säkert.
Citera
2020-02-11, 20:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Som mod, så vet jag att du har en hög lägstanivå på dina kunskaper, så vi kan ta en sidodiskussion som kanske är lite överkurs för andra. Råstekt potatis (tillagningsvarianter med lägre GI) är tvärtom vad LCHF-sekten tror faktiskt väldigt bra för leptinnivåerna. Det dåliga ryktet som potatisen tidigare fått kring leptinnivåer beror på att man slagit ihop allt från kokt/potatismos till råstekt.

Den rimliga förklaringen är givetvis andelen av den resistenta stärkelsen. Precis som att kall potatis sägs mätta bättre än nykokt.

Det finns även en koppling till positiva Glukagonnivåer, men dit har jag inte riktigt kommit ännu rent forskningsmässigt för att kunna säga något säkert.
Ja, hur man tillagar ett livsmedel påverkar, givetvis. Gudiol har skrivit om det på Träingslära, där han nämner resistent stärkelse och GI. Länkar även en om bland annat leptin.
https://traningslara.se/alla-kolhydrater-ar-inte-skapta-lika/
Och här är lite mer om GI
https://traningslara.se/gi-och-vikten-av-att-halla-vikten-stabil/
Leptin som du nämner:
https://traningslara.se/varfor-ar-det-sa-svart-att-halla-den-nya-vikten/

Det skadar inte att länka lättlästa och bra artiklar eftersom det ändå är i denna del av forumet. Hur som, vissa som förespråkar LCHF kommer med en rad missvisande och felaktiga påståenden. Självklart inte alla, finns många som är bra på att uttrycka sig nyanserat och sätta saker i kontext. Kolhydrater svartmålas ofta och kommer sannolikt göra det ett tag framöver, även om det kommer trender i dieter varje månad så ligger myter om kolhydrater fortfarande kvar och dyker upp med jämna mellanrum. Framförallt i diskussioner om viktnedgång. Hur man nu än gillar att äta sin potatis så spelar det antagligen inte så stor roll förutsatt att mängden inte överskrids och man håller sig inom kaloribalans, eller kaloriunderskott om målet är viktnedgång.
Citera
2020-02-11, 20:59
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, hur man tillagar ett livsmedel påverkar, givetvis. Gudiol har skrivit om det på Träingslära, där han nämner resistent stärkelse och GI. Länkar även en om bland annat leptin.
https://traningslara.se/alla-kolhydrater-ar-inte-skapta-lika/
Och här är lite mer om GI
https://traningslara.se/gi-och-vikten-av-att-halla-vikten-stabil/
Leptin som du nämner:
https://traningslara.se/varfor-ar-det-sa-svart-att-halla-den-nya-vikten/

Det skadar inte att länka lättlästa och bra artiklar eftersom det ändå är i denna del av forumet. Hur som, vissa som förespråkar LCHF kommer med en rad missvisande och felaktiga påståenden. Självklart inte alla, finns många som är bra på att uttrycka sig nyanserat och sätta saker i kontext. Kolhydrater svartmålas ofta och kommer sannolikt göra det ett tag framöver, även om det kommer trender i dieter varje månad så ligger myter om kolhydrater fortfarande kvar och dyker upp med jämna mellanrum. Framförallt i diskussioner om viktnedgång. Hur man nu än gillar att äta sin potatis så spelar det antagligen inte så stor roll förutsatt att mängden inte överskrids och man håller sig inom kaloribalans, eller kaloriunderskott om målet är viktnedgång.

Bra länkar för folk att ta till sig. Dock skulle jag vilja påstå att det är väldigt stor skillnad på rå potatis och potatismos. Bara för att ha det i protokollet.

Men att knölen generellt är ganska vettig att ha i sin kostregim är det nog inga tvivel om. Och släng FFS inte skalen. Skalar man sin potatis, så gör chips på dem.
Citera
2020-02-11, 21:04
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Bra länkar för folk att ta till sig. Dock skulle jag vilja påstå att det är väldigt stor skillnad på rå potatis och potatismos. Bara för att ha det i protokollet.

Men att knölen generellt är ganska vettig att ha i sin kostregim är det nog inga tvivel om. Och släng FFS inte skalen. Skalar man sin potatis, så gör chips på dem.
Självklart är det skillnad. Det tillkommer även annat i potatismos till skillnad från vanligt kokt, så som mjölk och smör t.ex. Inte för att det behöver vara någon katastrof i sig så tillför det mer kalorier, och det kanske är enklare att överäta potatismos än t.ex kokt potatis. Man får vara smart med sina val helt enkelt, framförallt om kaloribudgeten är lägre än normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in