2022-10-27, 10:40
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Samma gamla trollsvammel som vanligt, samtidigt bränner inflationen snabbt bort köpkraften för medelklassen.

Haha men sluta med falsarierna. Hushållens marginaler är väldigt goda i de flesta fallen och nu kommer ju dessutom reseavdragen ökas på, eldstäder har utlovats (där kommer det nog bli en schablon vilket innebär att alla med elavtal för tillbaka pengar).

Inflationen är på matkassen på 6måm i Göteborg ungefär 15% dyrare. Elen är rejält på väg ner och gaslagren är fyllda till bredden i västvärlden.
Citera
2022-10-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alla bor inte i en liten lägenhet med 2 meter till vitvarorna. Vi kör alla vitvaror på natten, bara att ställa in timer.
Handlar nog mer om risk än ljud. Tvättmaskiner tenderar att börja brinna.
Citera
2022-10-27, 10:48
Medlem
Citat:
Blir galen på mecklarna.

I min bevakning har nu ett 30-tal hus sålts under hösten. Knappt hälften av dessa har slutpriser registrerade. Då jag har sett till att vara involverad i många processer VET jag att massor av dessa hus har sålts. De har INTE bara tagits bort från marknaden. Allt som säljs till relativt bra priser har slutpriser registrerade innan bläcket torkat på papprena.

När man sedan försöker referera till dessa hus som sålts till usla priser vid diskussion kring nya objekt spelar mäklarna helt ovetande.

Tjuvpack till yrkeskår

Vad kommer det att hjälpa dig att referera till andra objekt när du ska köpa? Är väl bara annars att du begär ut en massa lagfarter som du sen tar med till visningen och stolt visar upp?
Citera
2022-10-27, 10:58
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
eldstäder har utlovats (där kommer det nog bli en schablon vilket innebär att alla med elavtal för tillbaka pengar).

I wish! Fasen vad mysigt

Den regeringen får min röst!
Citera
2022-10-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad kommer det att hjälpa dig att referera till andra objekt när du ska köpa? Är väl bara annars att du begär ut en massa lagfarter som du sen tar med till visningen och stolt visar upp?

Alla som går på visning kommer ha med sig slutpriser från liknande relevanta objekt och diskutera med mäklaren. Säljarna kommer tycka de ska få minst vad grannen fick (där de bara ser de "bra" priserna.)

Lagfarter ska registreras och sen begäras ut. Det tar rejält med tid.
Citera
2022-10-27, 11:12
Medlem
Rengens avatar
"Hemnet: Elräkningarna sätter spår i husaffärerna
De höga elräkningarna sätter sina spår i husaffärerna, konstaterar Hemnet.Oktober blir av allt att döma den första månaden hittills som villor i snitt säljs under utgångspriset, enligt siffror från bostadssajten till Nyhetsbyrån Direkt".
Citera
2022-10-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
"Hemnet: Elräkningarna sätter spår i husaffärerna
De höga elräkningarna sätter sina spår i husaffärerna, konstaterar Hemnet.Oktober blir av allt att döma den första månaden hittills som villor i snitt säljs under utgångspriset, enligt siffror från bostadssajten till Nyhetsbyrån Direkt".
Exakt min poäng här:
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
YIKES, hade missat denna.

Om ni är intresserade av att sälja en villa i Stockholm närmaste halvåret - lycka till.

https://postimg.cc/sQ47Bqrg

Blir rejäl skambudar-säsong i vinter.

Detta är den riktiga indikationen på att marknaden mår väldigt, väldigt dåligt prismässigt.
Citera
2022-10-27, 11:21
Medlem
Citat:
Det är ju mest underhållande att länken så exakt förklarar poängen.

Men i den här tråden ska det minsann ändå bli 7 sidor av att Flanders och CO larvar sig.

Själv kör jag alltid tvättmaskin och dylikt på natten.

Om jag ska sitta och glo på tvättmaskinen och inte kunna sätta mig i hemmabion eller ute vid poolen kan jag lika gärna diska/tvätta för hand.
Citera
2022-10-27, 11:21
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Exakt min poäng här:

Detta är den riktiga indikationen på att marknaden mår väldigt, väldigt dåligt prismässigt.

Blir inte bättre av dagens prognos från Riksgälden:
”Den svenska ekonomin gör en snabb inbromsning. Inflationen är den högsta på flera decennier vilket urholkar hushållens köpkraft och bidrar till att den reala ekonomin krymper och arbetslösheten stiger nästa år”, heter det i den prognos som publicerades på torsdagen".

Finns det någon här som vill "komma ut" och säga att priserna skall upp?.
Citera
2022-10-27, 11:55
Medlem
Citat:
Alla bor inte i en liten lägenhet med 2 meter till vitvarorna. Vi kör alla vitvaror på natten, bara att ställa in timer.

Laddar elbilen fullt för cirka 20 kronor på nätterna med timern. Sen går den 60 mil på det. Bara att tacka mp o co som tog bort förmönsvärdet så man kan köra en bil med nypris +800k för 2300 kr i mån inklusive drivmedel :-)

Jag har aldrig haft något kostnad för mina elbilar. De tre jag ägt har tjänat pengar på. Men jag ju såklart ägt mina bilar och inte lånat, sålda till överpriser. Bonusen på 190k får jag förstås tacka för också.
När jag började köra elbil så vimlade det av gratis laddning/ gratis parkering mitt i stan. Inte lika gynnsamt längre då man inte får betalt för att köra bil
Citera
2022-10-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Inte för mögelskador iaf
Ett trägolv som får marineras i vatten några timmar har en tendens till att svälla och missfärgas. Kanske spelar mindre roll en plastmatta. Måste man jaga kronor och öron så får man väl göra det.
Citera
2022-10-27, 12:13
Medlem
Vad tror ni ECB ger för besked i EM. Nöjer de sig med 75p med uppskruvad räntebana?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in