2007-09-02, 21:06
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Jag litar nog mer på Sveriges ingenjörers lönestatistik än på GP:

Examensår Antal Medellön Första kv Median Tredje kv 90:e perc
Samtliga 35681 41264 31500 38597 47100 57500

Den sökningen gjordes med samliga sektorer, hela landet och alla ingenjörsinriktningar och total månadslön. Utesluts offentlig sektor misstänker jag att snittet går upp ännu mer än de 8500 det skiljde mellan GP och SI.
Som det framgår så gäller det jag skrev enbart civilingenjörer, från Civilingenjörsförbundet
Citera
2007-09-02, 21:07
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Som det framgår så gäller det jag skrev enbart civilingenjörer, från Civilingenjörsförbundet

Civilingenjörer var vad jag sökte på, och eftersom du verkar så påläst så borde du veta att CF inte finns längre; de är numera sammanslagna med Ingenjörsförbundet i: Sveriges Ingenjörer.
Citera
2007-09-02, 21:19
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Nu kanske jag är petig, men är det för mycket att kräva att man ska kunna stava till sitt yrke? Ingenrör? Ingengör?
Citera
2007-09-02, 21:58
Medlem
Kunglouies avatar
Ingengör även kallat!
Citera
2007-09-02, 22:15
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Nu kanske jag är petig, men är det för mycket att kräva att man ska kunna stava till sitt yrke? Ingenrör? Ingengör?

Spelar det någon roll sålänge beräkningarna vi gör är rätt?
Citera
2007-09-03, 01:13
Medlem
En stor fördel som jag tror att en ingenjör har är om man jämför dessa internationellt.

Juridiska lagar: ej likadana överrallt i världen (grova skillnader ibland)
Fysiska lagar: likadan 100%

Så om jag var du skulle jag först bestämma mig om jag vill ha en framtid enbart i Sverige, eller någon annanstans.
Citera
2007-09-03, 18:21
Medlem
En nyexaminerad civilingenjör ligger på typ 27.000kr i ingångslön. När man jobbat ett par år ligger man på 35.000kr. När man jobbat ett helt liv så ligger man mycket högre i lön.

Enligt en undersökning på VHS så fanns det statistik hur många timmars plugg studenterna lägger ned på olika program. I botten låg humanist, teolog och jurister. De pluggade minst. I topp låg långa vårdutbildningar och civ.ing. De pluggade mest.

Jag har pratat med jurister. Vill du bara klara dig igenom utbildningen med godkänt i snitt betyg, så är det en enkel utbildning. Vill du ha högsta betyg så är det råplugg. En snubbe jag kände pluggade jurist på 3,5 år, och civ.ek på 2.5 år och doktorerade i ekonomi på kortare tid. Men hans civ.ing. teknisk fysik gick inte snabbare än 4.5 år, men det är inte många som gör det på nominell tid, så det är nästan en bedrift det oxå. Han sa att alla konstiga mattekurser tog sån tid att försöka förstå. Det går inte att memorera in sånt. Men det gick på andra programmen. Allting gick på kortare tid, utom civ.ing.

Vill du bara klara en civ.ing. med godkänt i snittbetyg, så får du slita hund. ALLA har problem med konstiga mattekurser. Jämför själv, vad är svårast att svara på: "hur högt är mount everest? var ligger våldtäkt på straffskalan?" etc eller svara på "Kalle vet att Stina vet att Lotta inte vet att Kalle vet att Stina inte vet att Lotta är kär i Kalle"? Kalle frågan kräver tänka. Det går inte memorera in sånt. - DET är typiskt matte. Ibland får man ha med sig matteböckerna. Ibland får man ta hem tentan i en vecka. Men det hjälper inte ett dugg. Kalle exemplet står inte i boken, du får tänka igenom saken istället.
Citera
2007-09-03, 18:23
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsson
En nyexaminerad civilingenjör ligger på typ 27.000kr i ingångslön. När man jobbat ett par år ligger man på 35.000kr. När man jobbat ett helt liv så ligger man mycket högre i lön.

Enligt en undersökning på VHS så fanns det statistik hur många timmars plugg studenterna lägger ned på olika program. I botten låg humanist, teolog och jurister. De pluggade minst. I topp låg långa vårdutbildningar och civ.ing. De pluggade mest.

Jag har pratat med jurister. Vill du bara klara dig igenom utbildningen med godkänt i snitt betyg, så är det en enkel utbildning. Vill du ha högsta betyg så är det råplugg. En snubbe jag kände pluggade jurist på 3,5 år, och civ.ek på 2.5 år och doktorerade i ekonomi på kortare tid. Men hans civ.ing. teknisk fysik gick inte snabbare än 4.5 år, men det är inte många som gör det på nominell tid, så det är nästan en bedrift det oxå. Han sa att alla konstiga mattekurser tog sån tid att försöka förstå. Det går inte att memorera in sånt. Men det gick på andra programmen. Allting gick på kortare tid, utom civ.ing.

Vill du bara klara en civ.ing. med godkänt i snittbetyg, så får du slita hund. ALLA har problem med konstiga mattekurser. Jämför själv, vad är svårast att svara på: "hur högt är mount everest? var ligger våldtäkt på straffskalan?" etc eller svara på "Kalle vet att Stina vet att Lotta inte vet att Kalle vet att Stina inte vet att Lotta är kär i Kalle"? Kalle frågan kräver tänka. Det går inte memorera in sånt. - DET är typiskt matte. Ibland får man ha med sig matteböckerna. Ibland får man ta hem tentan i en vecka. Men det hjälper inte ett dugg. Kalle exemplet står inte i boken, du får tänka igenom saken istället.
Vad tjänar en nyexad jurist som ingångslön?
Citera
2007-09-04, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Vad tjänar en nyexad jurist som ingångslön?

Det finnns ju olicka jurist jobb så det där var en ludig fråga...
Citera
2007-09-04, 18:28
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl__
Det finnns ju olicka jurist jobb så det där var en ludig fråga...
Affärsjurist med inriktning corporate finance och private equity.
Citera
2007-09-04, 18:29
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kunglouie
Ingengör även kallat!
haha ne men däremot kallat ingenJör
Citera
2007-09-04, 18:41
Medlem
Melzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Affärsjurist med inriktning corporate finance och private equity.
http://www.nyteknik.se/jobb/lonestatistik4.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in