2022-08-15, 16:03
Medlem
Bolanetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om det bara är ett fåtal som kan producera bostäder med vinst låter det mer som att bostäderna har varit underprissatta. Dvs för billiga.

Har byggjobbarna i Stockholm fått lönesänkning på över -10% i och med årets ras hittills förresten? Eller hur ska man förstå årets bostadsmarknad?
Citera
2022-08-15, 16:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Byggkostnadsindex för flerbostadshus steg 1,4 procent i juli jämfört med i juni, och steg med 14,6 procent jämfört med juli 2021.

Den årliga ökningstakten i juli var den högsta sedan 1980.
https://www.di.se/nyheter/tf-banks-laneportfolj-uppgick-till-12-6-miljarder-vid-manadsskiftet/
14,6% dyrare än förra året.

Har bostadspriserna stigit med minst 14.6%?

Jaså inte. Vad händer då då?

Ja bubbelpratarna lär ju säga att stigande byggkostnadsindex och stillastående bostadspriser leder till ökad produktion. Eller hur?

Det är dock något annat som händer i verkligheten.
Kunderna till nyproduktion försvinner.
Citera
2022-08-15, 16:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är ju också sant.

Det är ju flera i tråden som proklamerat hur det kan vara ”bra att ha” klubbmedlemskap för övernattningslägenheter som används typ 30 dagar om året.

Men det kanske inte var lika ”bra att ha” med 4% ränta.

Jag har själv haft det och känner många som också gjort så. Det är inget ovanligt alls.

Med 2m@1% i lån och 2k i avgift har holding cost varit så låg att man inte behövt hyra ut ens, men även det har såklart gått med bra förtjänst. Nu med 4% ränta, 3k avgift och fallande priser blir det en helt annan kalkyl.
Citera
2022-08-15, 16:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolanetorsk
Har byggjobbarna i Stockholm fått lönesänkning på över -10% i och med årets ras hittills förresten? Eller hur ska man förstå årets bostadsmarknad?

Byggnads följer HOX-index för löner, visste du inte det?
Citera
2022-08-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är ju också sant.

Det är ju flera i tråden som proklamerat hur det kan vara ”bra att ha” klubbmedlemskap för övernattningslägenheter som används typ 30 dagar om året.

Men det kanske inte var lika ”bra att ha” med 4% ränta.
De flesta som köper övernattningsbostad behöver nog inte låna, i senaste BRF:n jag bodde som bestod av ca 20 lägenheter fanns två, en stod tom konstant och den ena befolkades under sommaren av ägarens barn som skulle göra Stockholm.
Små lägenheter som står tomma är vanligt i Stockholm.
Citera
2022-08-15, 16:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktriumf
Finns det några unga här som lyssnar på liksom-fb
Hade ju varit bra att få något slags svar på om människors preferenser är en bubbla.

Parallellen med smink var väl bra. Helt klar preferens som en del kvinnor har.
Bubbelpratarna lär nu förklara att plötsligt kommer kvinnor inse att det där med smink var ju värdelöst. Och sluta med det.

Och folk i Stockholm kommer inse att det där med att bo central var värdelöst. Och så vallfärdar dom ut till Salem och Enköping mfl ställen.

Det är väl så bubbelpratarna tänker?
Citera
2022-08-15, 16:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Hade ju varit bra att få något slags svar på om människors preferenser är en bubbla.

Bubbelpratarna lär nu förklara att plötsligt kommer kvinnor inse att det där med smink var ju värdelöst. Och sluta med det.

Och folk i Stockholm kommer inse att det där med att bo central var värdelöst. Och så vallfärdar dom ut till Salem och Enköping mfl ställen.

Nettoutflyttning och ett mindre attraktivt arbetsliv/nöjesliv är alltid en risk för städer. Det är bara att kika på Detroit i USA

På tal om det… https://cornucopia.se/2020/02/utflyttningen-fran-stor-stockholm-okar/
Citera
2022-08-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Nä dom anlitar ju ju dina uber snickare för 800kr/timmen ex moms

Ja hur tror du hantverkarna på Östermalm överlever?
Citera
2022-08-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
De flesta som köper övernattningsbostad behöver nog inte låna, i senaste BRF:n jag bodde som bestod av ca 20 lägenheter fanns två, en stod tom konstant och den ena befolkades under sommaren av ägarens barn som skulle göra Stockholm.
Små lägenheter som står tomma är vanligt i Stockholm.

Oerhört. Har haft ett flertal i varje förening jag bott i.
Citera
2022-08-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Sollentuna är väl ganska medelklass, har för mig att jag sett många kataloghus de få gånger jag varit tvungen att vistas där.

Vissa delar ja. Men där är också tomterna billigare än 5-7 msek.
Citera
2022-08-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ja bubbelpratarna lär ju säga att stigande byggkostnadsindex och stillastående bostadspriser leder till ökad produktion. Eller hur?

Ja självklart kommer produktionen minska, men det är ju en effekt som har ~3 års fördröjning för årliga tillskottet av nya bostäder, antalet nya bostader på marknaden är på högsta nivåerna sedan 70-talet och det kommer förbli så under 2022, 2023 och till viss mån 2024.

Under 90-talet var nya tillskottet av bostäder som högst 92/93 vilket var botten av priskraschen.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/statistiknyhet/fardigstallda-nybyggnader-ombyggnad-och-rivning-av-flerbostadshus-2020-definitiva-uppgifter/
Citera
2022-08-15, 17:51
Bannlyst
Citat:

Mitt hela inlägg är faktiskt detta:

Finns det några unga här som lyssnar på liksom-fb och tycker att 2022 är ett utmärkt år att köpa det där huset på? Ni litar på liksom-fb?

Jag nämner inte ordet bubbla. Det relevanta i vad jag skriver är om unga förstagångsköpare tycker att nu 2022 är ett lämpligt tillfälle att gå in på marknaden.

Vad tycker liksom-fb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in