2022-10-27, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Verkar dock användas som HVB-hem?
https://www.hvbguiden.se/hvb-ovriga-hem-for-barn-och-unga-025-ar/stockholms-lan/spanga/ericsbo/6485

Personligen hade jag inte lagt en krona på att bo i Bromsten...

Det är nog det som förklarar att priset sjunkit såpass mycket. Behöver kanske modifieras för att användas som privatbostad igen, och klart att interiör slits snabbare som HVB-hem än som privatbostad för ett hushåll på 4 personer
Citera
2022-10-27, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Hör ser du att det var regeringen som införde lagen om amorteringskrav. Det en regering beslutat kan en annan regering ändra på.

https://www.fi.se/contentassets/83d0b4e743e8439681e7702f6952e4b0/beslutspm-amorteringskrav.pdf

Lyssnade på Ingves igår på 30minuter. Det verkar som att riksbanken är fast beslutna om att höja räntan med nominellt samma belopp om politiken skulle ta bort amorteringskravet.
Citera
2022-10-27, 07:34
Avslutad
Rätt, Ingves hugger till att slopat amorteringskrav innebär ännu mer höjd ränta. Men inflationen borde ge med sig närmsta månaderna. Såg att jourhem för hundar börjar svämmas över med jyckar. Ens hund är väl bland det sista folk överger..om nu inte privatekonomin börjat haverera. Redan till våren lättar nog inflationen, vilket gör att räntehöjningar avstannar.
Citera
2022-10-27, 08:40
Medlem
JM släppte rapport nu på morgonen. Ingen katastrof, visst resultatet minskar men de säljer fortfarande bostäder vilket känns otroligt.

JM Stockholm jul-sep 102 sålda bostäder (261 samma period 2021)
JM Riks jul- sep 189 (280)

Visst ner rätt rejält. Men vad jag kan se under oktober pratar vi max ett 10-tal sålda lägenheter för både sthlm & riks.
Citera
2022-10-27, 09:00
Medlem
Husmask visar att Stockholm innerstad nu ligger under 100k/kvm igen. Får se om det blir stabilt där eller om det kommer studsa upp igen.
Ser ju ut som trenden är att det kommer hamna där under nu och sakta röra sig nedåt.
https://husmask.se/home?areaId=7720,115341,115346,115348,115349,11535 0,115353,874679,874685&objectType=L%C3%A4genhet&fr eq=W&grouped=0&rolling=0&areaName=Stockholm%20inna nf%C3%B6r%20tullarna
Citera
2022-10-27, 10:02
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
JM släppte rapport nu på morgonen. Ingen katastrof, visst resultatet minskar men de säljer fortfarande bostäder vilket känns otroligt.

JM Stockholm jul-sep 102 sålda bostäder (261 samma period 2021)
JM Riks jul- sep 189 (280)

Visst ner rätt rejält. Men vad jag kan se under oktober pratar vi max ett 10-tal sålda lägenheter för både sthlm & riks.

Informationen finns säkert någonstans men när räknar de en bostad som såld, bokningsavtal? Förhandsavtal? Upplåtelseavtal?
Citera
2022-10-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Lyssnade på Ingves igår på 30minuter. Det verkar som att riksbanken är fast beslutna om att höja räntan med nominellt samma belopp om politiken skulle ta bort amorteringskravet.

Undrar hur han ska räkna ut det.
Den förra pausen av amorteringskravet utnyttjades av FEM (5)% av de som skulle ha kunnat utnyttja det.

Den smidigaste lösningen är att Regeringen resonerar med FI att ytterligare mjuka upp bankernas möjligheter att själva avgöra vilka som skulle behöva pausa individuellt.

De har redan mjukat upp det lite luddigt för de som får höga elräkningar. Det var gjort på en eftermiddag och påverkade inte Riksbankens räntepolitik ett endaste dugg
Citera
2022-10-27, 10:11
Medlem
Blir galen på mecklarna.

I min bevakning har nu ett 30-tal hus sålts under hösten. Knappt hälften av dessa har slutpriser registrerade. Då jag har sett till att vara involverad i många processer VET jag att massor av dessa hus har sålts. De har INTE bara tagits bort från marknaden. Allt som säljs till relativt bra priser har slutpriser registrerade innan bläcket torkat på papprena.

När man sedan försöker referera till dessa hus som sålts till usla priser vid diskussion kring nya objekt spelar mäklarna helt ovetande.

Tjuvpack till yrkeskår
Citera
2022-10-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Blir galen på mecklarna.

I min bevakning har nu ett 30-tal hus sålts under hösten. Knappt hälften av dessa har slutpriser registrerade. Då jag har sett till att vara involverad i många processer VET jag att massor av dessa hus har sålts. De har INTE bara tagits bort från marknaden. Allt som säljs till relativt bra priser har slutpriser registrerade innan bläcket torkat på papprena.

När man sedan försöker referera till dessa hus som sålts till usla priser vid diskussion kring nya objekt spelar mäklarna helt ovetande.

Tjuvpack till yrkeskår
Det som dyker upp på mäklarstatistik fångar upp detta väl?
För det är faktiskt lite upprörande och oroväckande, upplevt samma beteende.
Citera
2022-10-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Det som dyker upp på mäklarstatistik fångar upp detta väl?
För det är faktiskt lite upprörande och oroväckande, upplevt samma beteende.

Jo visst det dyker upp på totalen. Men för dig som köpare finns det inga objekt att referera till som sålts till "dåliga" priser. Du kan bara referera till de få som sålts till bra priser.

Din enda chans är om du är på en visning med samma mäklare som sålt en kåk till "skitpris". Det som inte registrerats som slutpris på hemnet eller booli har aldrig sålts enligt mäklarna
Citera
2022-10-27, 10:17
Medlem
Pratade med en mäklare idag för nybyggen, väldigt mycket spekulationssäljare. Svårt att få igen pengarna dock. Väldigt få transaktioner nu, det mesta säljs under ”budstart”. Raset fortsätter och då har fortfarande inte styrräntan toppat på långa vägar. Ska bli intressant att följa raset via husmask
Citera
2022-10-27, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Svårt att inte vara lite skadeglad faktiskt. 70000 i värdeminskning per månad, men "man måste ju booo!"
Booli-länk för den som vill kontrollera: https://www.booli.se/bostad/1850914
Skulle fan inte betala mer än 4 miljoner för det där själlösa huset. Karismatiskt som en skokartong.

Nu har ju detta hus inte används av ägaren för att ”booo”. De lär nog ha tjänat in de pengarna som HVB hem under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in