2022-10-16, 23:28
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Vad är det som är fascinerande? Ingen marknad går någonsin spikrakt nedåt. Köpare vid 110k/kvm har försvunnit och en liten skara köpare kring 100k/kvm återstår men som snart också försvinner.

Det är fascinerande för att t.e.x vid första räntehöjningen på ynka 25 punkter i april så blev folk helt tagna på sängen och marknaden fann inget fotfäste i flera veckor efteråt. Nu blev såväl räntemarknad som hushåll antagligen rätt förvånade av 100 punkters höjning i september och ändå har ett motstånd hittats veckorna efter.

April -> Juli var verkligen så nära "spikrakt neråt" som man kan komma.
Citera
2022-10-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nja, schäfermums tror jag nog inte riktigt på. Men eltortyr med högspänning blir det nog i Sthlm

På tal om det... Om man drar ett medelvärde för de senaste 3-4 veckorna sedan C H O C K H Ö J N I N G EN om 100 punkter i september så tycker jag inte riktigt att det har rört på sig alls? Till en början såg det ju riktigt illa ut men det var tydligen bara brus.

Nog för att vi har den låga omsättningen och höga utbudet vilket gör det hela lite grumligt. Men kontrakten skrivs fortfarande runt 100K/kvm! Fascinerande.
Så länge inte hela föreningar hamnar i ekonomiskt trubbel är det väl fullt rimligt om innerstaden rör sig långsammast just nu. Det har inte hunnit hända så mycket med avgifterna ännu (och det lär dröja med tanke på bundna lån osv), billig el, folk cyklar till jobbet osv.. Det är lite annan sits än gräddvillorna som får 40k i elräkning och kör dubbla bensinbilar dagligen. Samt lite annan sits än de nybyggda bostadsrätterna där "bostadsutvecklarna" maxade hävstång och gjorde exit med pengarna.

Generellt är ju bostadsmarknader extremt trögrörliga, vilket vi ser just nu då folk drar tillbaka sina objekt. Men undantaget blir ju när folk helt enkelt inte har råd att bo kvar.
Citera
2022-10-16, 23:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det är fascinerande för att t.e.x vid första räntehöjningen på ynka 25 punkter i april så blev folk helt tagna på sängen och marknaden fann inget fotfäste i flera veckor efteråt. Nu blev såväl räntemarknad som hushåll antagligen rätt förvånade av 100 punkters höjning i september och ändå har ett motstånd hittats veckorna efter.

April -> Juli var verkligen så nära "spikrakt neråt" som man kan komma.

Blev nog ett sorts uppvaknande, nollräntaforever gäller inte längre. Det blev konkret då i april.

Nu sjunker det lite nedåt, men många har sålt innan de köper och kan då "stå ut med" ungefär samma pris. Många bostäder till låga kvm-priser står ändå osålt, marknaden har egentligen redan gått ner mer än vad som ses i datan men det sker inga av slut ens på dessa "låga" nivåer.
Citera
2022-10-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej bara försäljningar tas upp.
Varför står det då:
"Såld eller borttagen 2022-10-16"
https://www.booli.se/annons/4782743

Finns inget slutpris på Hemnet på den där.

Edit:
Citat:
Boolis "Slutpris" är lika med ett påskrivet kontrakt även för bostadsrätter. Så den där försäljningen är ju vad jag skulle benämna som "eltortyr i pungen". Jesus.

https://www.booli.se/sv/articles/762242-vad-ar-skillnaden-mellan-slutpris-lagfart-och-sista-bud
Ah tack.

Tittade i Vansbro på Booli. Hittade en lägenhet med "sista bud".
https://www.booli.se/annons/4602504

På samma dag noterar Husmask en lägenhet såld, så Boolis API tar med borttagna objekt och tar då sista bud som slutpris, eller utgångspriset om det inte finns bud, tex denna: https://www.booli.se/annons/4248017

"Ej på marknaden" men finns med på Husmask och i Boolis lista över "slutpriser".
Senast redigerad av fittfittan 2022-10-17 kl. 00:00.
Citera
2022-10-16, 23:58
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Riktigt skabbig kåk med risigt läge. Att ett sådant objekt säljer för 5.8 miljoner är galet, skulle inte bo i den ens om jag fick betalt.

Var det trädäcket som knäckte äktenskapet? Bra mecklare också, orkar inte ens vänta ut vädret innan drönaren ska upp och dokumentera vattenpölen på garagetaket...

Jag tror nog den riktiga sättningen kommer i november - kan nog vara säsongsvariationer som ger en felaktig bild av stabila priser sedan sommaren.
Citera
2022-10-17, 00:40
Medlem
Redan nu finns ett stort antal BR för under 70k per kvm inom tullarna. Många av dessa har även accepterat pris.

När kan man börja fynda för 50k kvm på Södermalm? Jag gissar på Januari.

Bolånetorskarna sprattlar i panik just nu.

https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=898741&price_per_m2_ma x=75000
Citera
2022-10-17, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Redan nu finns ett stort antal BR för under 70k per kvm inom tullarna. Många av dessa har även accepterat pris.

När kan man börja fynda för 50k kvm på Södermalm? Jag gissar på Januari.

Bolånetorskarna sprattlar i panik just nu.

https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=898741&price_per_m2_ma x=75000
Priserna i essingen osv är nere på samma nivåer de var senast jag bodde i Stockholm.. vilket väl var runt 2016. Deja vu, som om varken covid-hysterin eller den efterblivna 2017-peaken någonsin hände.

Jag känner dock ingen just nu som sitter i skiten. En och annan vän köpte villa förra året så de är väl teoretiskt minus några miljoner redan och alla har nog inte riktigt täckning för den typen av förluster, men jag känner ingen som är i läge att sälja så det märks ju inte.

Några anekdoter?
Citera
2022-10-17, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Har ni invandrare i företaget??
Nej, inte i företaget.
Men där grundaren bor är det nästan bara invandrare, villakvarter alltså.
Citera
2022-10-17, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Husmaskpriserna är i så fall totalt intetsägande i en kraftigt sjunkande marknad med få avslut.

Alla som bor i Stockholm och följer bostadsmarknaden vet att det är fritt fall de senaste månaderna.

Det är runt 75% av normala antal avslut. Du överdriver enormt.

Priserna är nu oerhört stabila i innerstan. Får se om de ens går ner ytterligare. Räntehöjningen verkar inte ha påverkat ett smack.

Vart är alla trådens stjärnor som lovade att det skulle störtdyka i höst? Nu babblar de om att det kommer senare (alltid detta senare) och rapporterar om enskilda objekt istället eftersom statistiken inte alls visar den nedgång de lovat
Citera
2022-10-17, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Flashback/Husmask boprisindex

Stockholm innerstad KSEK/KVM

Mar-15: 84
Mar-16: 91
Mar-17: 97
Mar-18: 87
Mar-19: 90
Mar-20: 97

Sep-20: 100
Okt-20: 100
Nov-20: 102
Dec-20: 100
Jan-21: 103
Feb-21: 105
Mar-21: 105
Apr-21: 107
Maj-21: 109
Jun-21: 107
Jul-21: 107
Aug-21: 109
Sep-21: 109
Okt-21: 112
Nov-21: 113
Dec-21: 115
Jan-22: 119
Feb-22: 120
Mar-22: 120
Apr-22: 117
Maj-22: 111
Jun-22: 107
Jul-22: 103
Aug-22: 105
Sep-22: 103
Okt-22: 103 (MTD)

Kryper sakta nedåt i början av månaden, ett tapp på 0.5k/kvm. Volymen fortsatt 30% under tidigare år. Kommer mest bara sega på resten av året nu tror jag. December blir nog en trist månad för alla BLTs efter att RB drämt till med 100p till på styrräntan (75p eller 125p är också möjligt förstås).

Höjningen i September verkar inte ha påverkat ett smack. Varför den förmodligen sista stora höjningen ska påverka så mycket är oklart. Du satt här och sa att septembers räntehöjning också skulle påverka rejält.

Statistiken visar att jag haft 100% rätt än så länge där jag beskrev att det skulle bli ett betydligt tapp i början men att kommande räntehöjningar skulle vara inprisade av köparna.
Citera
2022-10-17, 06:27
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
När avgifterna höjs i bostadsrättsklubbar med hög belåning kommer de gamla välskötta föreningarna att öka i anseende och pris. Prisskillnaden kommer bli större mellan nya och gamla lägenheter (i nya och gamla föreningar). Att köpa i en förening bildad efter 2015 med 12000 kr/kvm i lån kommer ses som ett desperat drag efter bostad för den som inte har råd att köpa i en gammal förening eller får en hyresrätt.

Fast det var ju dessa nybildade föreningar du gjorde klipp hos under 90-talskrisen. Därför statistiken är så missvisande hur det såg ut då.
Gamla fina föreningar i innerstaden sjönk ju helt klart också, men ja grannen (flera grannar för sig) hos oss sålde för 5000 kr för en större lägenhet i en då ny förening.

Kollade för kul skull upp senaste sålda i den föreningen och dessa ligger nu mer runt 50 000 kr/kvm.
Citera
2022-10-17, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Höjningen i September verkar inte ha påverkat ett smack. Varför den förmodligen sista stora höjningen ska påverka så mycket är oklart. Du satt här och sa att septembers räntehöjning också skulle påverka rejält.

Statistiken visar att jag haft 100% rätt än så länge där jag beskrev att det skulle bli ett betydligt tapp i början men att kommande räntehöjningar skulle vara inprisade av köparna.
Någon gång måste du ju inse att ditt barnsliga sätt att försöka titta på bostadsmarknaden genom luppen av hur du hört vuxna prata om aktiemarknaden inte stämmer.

Kommer det hända när du inser att marknaden nu "dippar" fram till januari? Jag föreslår att du passar på att lära dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in