2022-10-17, 06:55
Medlem
Hypotes.
Om man har köpt en lägenhet för 5 mille, och den nu gått ned i pris till 4 mille. Man har 3 mille i lån.

Man flyttar över gatan till ett likvärdigt objekt och realiserar prisnedgången på 1 mille och gör avdrag för förlusten mot sin inkomst och får tillbaka pengar på skatten.

Använder avdraget för att betala av en del av skulden.

Man har nu en likvärdig lägenhet, men bara 2,85 mille i lån. Man sänker den årliga räntan med typ 4500:- samtidigt.

Är detta en vinst eller förlust? Har värdet på lägenheten förändrats?
Citera
2022-10-17, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Någon gång måste du ju inse att ditt barnsliga sätt att försöka titta på bostadsmarknaden genom luppen av hur du hört vuxna prata om aktiemarknaden inte stämmer.

Kommer det hända när du inser att marknaden nu "dippar" fram till januari? Jag föreslår att du passar på att lära dig.

Jag förutsätter att vi kommer se en fortsatt nedgång både på bostadsrätter och villor. Jag har dock svårt att se att de störtdyk som tråden lovat skulle komma under hösten ska realiseras, speciellt på Br i innerstaden, du som är så vuxen kan väl förklara för mig när de enorma rasen tråden utlovat skulle komma under hösten? Inte minst med den senaste räntehöjningen.

Vad är det jag ska lära mig exakt? Att ”dippen” likt den på -0.03% mellan juli och oktober kommer fortsätta i samma hemska takt?
Citera
2022-10-17, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Vad är det jag ska lära mig exakt? Att ”dippen” likt den på -0.03% mellan juli och oktober kommer fortsätta i samma hemska takt?

Jag förstår inte varför du fortsätter att ljuga när det tar 1 minut för att kolla sanningen på husmask. Och varenda gång du blir påkommen säger du att räknat fel, sett fel eller att husmask tillfälligt buggat när du var inne.

Prisfallet mellan juli och augusti är inte -0,03%.
Citera
2022-10-17, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Hypotes.
Om man har köpt en lägenhet för 5 mille, och den nu gått ned i pris till 4 mille. Man har 3 mille i lån.

Man flyttar över gatan till ett likvärdigt objekt och realiserar prisnedgången på 1 mille och gör avdrag för förlusten mot sin inkomst och får tillbaka pengar på skatten.

Man har nu en likvärdig lägenhet, men bara 2,85 mille i lån. Man sänker den årliga räntan med typ 4500:- samtidigt.

Klart att det är en förlust. Din nettoförmögenhet sjunker då din tillgång som tidigare var värd 5 miljoner nu är värd 4 miljoner. Vad du har i lån eller gör för affärer i övringt påverkar inte det. Det är en miljon i förlust.

Att det sedan kan bli enklare att klara kassa flödet och att du är i ett bättre läge privatekonomiskt efter affärerna ändrar inte det. Vinst och förlust är ju i botten rätt abstrakta begrepp.
Citera
2022-10-17, 08:35
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Hypotes.

Förlustavdraget är max 100k
Citera
2022-10-17, 08:38
Medlem
Citat:
Hypotes.

Man får ju bara dra av 30% upp till 100k och sen 20% av resten, så det är ju fortfarande en faktiskt förlust man gör men i ditt exempel så blir det ju lite speciellt. Som du säger så köper man på samma marknad.
Problemet i ditt exempel blir väl att få din lgh såld i dagens marknad och allt jävla krångel med flytten. Du ska ju helst betala någon form av mäklare, flyttkostnader osv, så de där 4500 äts ju upp fort.

Men hade varit kul projekt ändå, sälj med så sen inflytt som möjligt och börja kolla runt!

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Klart att det är en förlust. Din nettoförmögenhet sjunker då din tillgång som tidigare var värd 5 miljoner nu är värd 4 miljoner. Vad du har i lån eller gör för affärer i övringt påverkar inte det. Det är en miljon i förlust.

Att det sedan kan bli enklare att klara kassa flödet och att du är i ett bättre läge privatekonomiskt efter affärerna ändrar inte det. Vinst och förlust är ju i botten rätt abstrakta begrepp.
Fast om man bott längre än 5år så kan väl banken tvinga en värdejustering, och om de då anser lgh är värd 4milj så är man i samma sits?
Citera
2022-10-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Jag förstår inte varför du fortsätter att ljuga när det tar 1 minut för att kolla sanningen på husmask. Och varenda gång du blir påkommen säger du att räknat fel, sett fel eller att husmask tillfälligt buggat när du var inne.

Prisfallet mellan juli och augusti är inte -0,03%.

Jag skrev juli till oktober inte juli till augusti.

Priserna är extremt stabila i innerstan givet förutsättningarna
Citera
2022-10-17, 08:42
Medlem
Citat:
Hypotes.

Ja det är sådana här absurda effekter som uppstår i manipulerade system.

Ett annat scenario, du bor och jobbar norr om stan och får nytt jobb söder om stan. Du vill flytta till en exakt likvärdig bostad till samma pris men då värdeökningen har varit stor så kommer du få öka dina lån för att köpa en likvärdig bostad pga skatten.

Konsekvensen blir att folk vägrar flytta och därmed tackar nej till jobb
Citera
2022-10-17, 08:48
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Det är runt 75% av normala antal avslut. Du överdriver enormt.

Priserna är nu oerhört stabila i innerstan. Får se om de ens går ner ytterligare. Räntehöjningen verkar inte ha påverkat ett smack.

Vart är alla trådens stjärnor som lovade att det skulle störtdyka i höst? Nu babblar de om att det kommer senare (alltid detta senare) och rapporterar om enskilda objekt istället eftersom statistiken inte alls visar den nedgång de lovat

Jag tror höjningen till nuvarande nivå redan var inprisad av marknaden i september. Vad som talar för det är att priserna började falla redan när räntan gick upp med 25 punkter, och orsaken var att de då förstod att även de utlovade räntehöjningarna framöver skulle komma.
Citera
2022-10-17, 08:48
Medlem
tripprapporters avatar
Dubbelpost
Citera
2022-10-17, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Jag tror höjningen till nuvarande nivå redan var inprisad av marknaden i september. Vad som talar för det är att priserna började falla redan när räntan gick upp med 25 punkter, och orsaken var att de då förstod att även de utlovade räntehöjningarna framöver skulle komma.

Exakt och exakt det jag skrev i våras. Den stora katten släpptes ur påsen i april när RB svängde om räntehöjningarna. Det som sker nu är i princip helt inprisat.

Trådens stjärnor däremot hävdade att folk inte hade en aning om räntehöjningarna och blir helt chockade varje gång de kommer.

Vi kommer inte se några fler dramatiska nedgångar likt den som skedde i April-Juni såvida inget oväntat inträffar
Citera
2022-10-17, 09:00
Medlem
Citat:
Marknaden gick djupt i Juni och upp i Augusti. Att din förvirrade hjärna tror att det är en aktiemarknad som var bear i Juni och bull i Augusti är.. just förvirrat.

Marknaden har konstant varit på väg nedåt, men säsongseffekterna månad/månad är extrema. Du kommer se exakt samma sak hända December/Januari. Och jag menar att du ju kan ta det här tillfället att obsevera att du är snett ute och lära dig av det.

EDIT: att du till och med tror att saker är "inprisade", wow.. sorry, jag misstog mig, du är hjärndöd och kommer inte lära dig något .
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-10-17 kl. 09:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in