2022-10-12, 22:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2020/svenskar-har-nast-mest-skulder/

Och det ser värre ut idag.
Tittar man på total skuld och normerar med BNP så ligger Sverige i mittfåran för länder med likartad BNP/Capita. Vi är average.

Nu kan någon säga att det är mycket bättre att staten och företag sitter på skulderna. Men jag har inte sett något resonemang för det.

Mest verkar det vara jämmer över att hushållen har skulder. Och där stannar tankeverksamheten.
Citera
2022-10-12, 22:50
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Galenpannan Lennart - den som inte är satt i skuld är inte fri - Weiss gråter ut i DN om kommande tvärnit bland nybyggda bostadsrätter.

https://www.dn.se/ekonomi/experten-varning-for-tvarnit-i-bostadsbyggande/
Citera
2022-10-12, 22:55
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Om man enbart tittar på den statistiken ser det ju onekligen ut som om svenska folket är rätt högt belånade, samtidigt är det ju också så att jag kan ha fyra miljoner i lån som jag beklagar mig över i fikarummet på jobbet...men också sex miljoner i aktier (som jag håller tyst om). Den stora frågan är att försöka klura ut hur mycket värde det finns bakom lånen alltså !

Det kan ju i realiteten visa sig att lånen är höga men att också tillgångarna med råge täcker detta (sett över hela populationen).

Likadant anser jag man ska tänka med ett lands utlandsskulder, i teorin skulle ju två länder kunna låna pengar av varandra för att framkalla en känsla av nedgång i ekonomin. Hypotetiskt - Låt säga att Sverige och Danmark gör en överenskommelse av att låna 100 miljarder kronor av varandra varje år, för enkelhetens skull säger vi att de börjar skuldfria...men skuldberget växer varje år och efter 15 år har Sverige en utlandsskuld på 1500 miljarder (liksom Danmark), men skulden är enbart för att kunna driva en politisk agenda och i realiteten har ingenting förändrats.

Man skulle kunna kvitta denna skulden över en natt, dess egentliga syfte var av helt annat slag...förslagsvis för att kunna driva igenom besparingar som annars varit svåra att förankra hos väljarna. Lånen blev (för bägge länderna) en politisk tillgång då man undanhöll att man lånat ut exakt lika mycket pengar som man lånat, en dimridå alltså.

Denna bild kan ju ge en bild av att kapitalet inte är jättehögt ändå, medel och median. Sen så är ju verkligheten inte så här låg. Hade vi haft förmögenhetsskatt hade det varit offentlig data idag.

https://1.bp.blogspot.com/-5aZnd63EnPE/XixPVWJtTYI/AAAAAAAAA58/DdXt42iHAicca9OWieGVEiZuYlrzmpX3ACLcBGAsYHQ/s1600/avanza_median.jpg
Citera
2022-10-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Låter som du ser framför dig att partier som V+SD+S kommer få mer inflytande och att tillväxten då stannar av.
Så kan det ju bli.

Vad i hela h-vete har vilket parti som styr påverkan på någonting? Du är medveten om att alla etablerade partier i Sverige tycker i princip samma sak och ett "regimskifte" ger dig typ 250:- mer eller mindre i plånboken varje månad. Peka på någon mandatperiod i modern tid där ändringar som revolutionerat Sverige genomförts.
Citera
2022-10-13, 01:20
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-aspudden-stockholms-kommun-hagerstensvagen-148-19189206

Finns nu ett antal BR i söderförort för 60k/m2, ned från 85k eller så. Mysigt!
Citera
2022-10-13, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tittar man på total skuld och normerar med BNP så ligger Sverige i mittfåran för länder med likartad BNP/Capita. Vi är average.

Nja, de svenska hushållens skulder ligger långt över genomsnittet även i förhållande till BNP.
https://tradingeconomics.com/country-list/households-debt-to-gdp

Det är en femfaldig ökning i förhållande till BNP på endast 20 år. Men samtidigt har ju hushållens tillgångar ökat, säger någon (jo tack, efter århundradets everything bubble som fortfarande har en lång väg tillbaka ner till historiska moving averages). Samma någon säger därför att vi istället ska titta på hushållens konsoliderade skulder i förhållande till BNP. Ok, då har vi "endast" en fördubbling de senaste 20 åren. Lol.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/finansrakenskaper-kvartal-och-ar/pong/tabell-och-diagram/arstabeller/konsoliderade-skulder-i-forhallande-till-bnp/
Senast redigerad av Tobbesvensson 2022-10-13 kl. 03:09.
Citera
2022-10-13, 02:44
Medlem
.
Citera
2022-10-13, 06:09
Medlem
De som ägt boendet i flera år sitter säkert. De unga som ska in på marknaden har det tufft. En faktor som kan sänka ett område är när invandrare börjar köpa hus, det drar ned på statusen och kvarteren blir liksom grisigare, dom gör fel.
Jag och brorsan har ett företag som vi tog över av grundaren för flera år sedan. Han berättar att #det är nästan bara invandrare här nu#, liksom uppgivet.

Vi måste göra fysiskt motstånd nu, det här gå bara inte längre. Jag och brorsan är beredda att ta till vad som helst för att jaga ut skiten.
Citera
2022-10-13, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwei.Eichman
De som ägt boendet i flera år sitter säkert. De unga som ska in på marknaden har det tufft. En faktor som kan sänka ett område är när invandrare börjar köpa hus, det drar ned på statusen och kvarteren blir liksom grisigare, dom gör fel.
Jag och brorsan har ett företag som vi tog över av grundaren för flera år sedan. Han berättar att #det är nästan bara invandrare här nu#, liksom uppgivet.

Vi måste göra fysiskt motstånd nu, det här gå bara inte längre. Jag och brorsan är beredda att ta till vad som helst för att jaga ut skiten.

Har ni invandrare i företaget??
Citera
2022-10-13, 07:41
Medlem
tripprapporters avatar
Spännande dag framför oss med inflationssiffror både från Sverige och USA.
Citera
2022-10-13, 08:04
Medlem
foxxis avatar
Intressant att följa husmask nu. Dipp för 2 v sedan med räntebesked och sedan uppgång tillbaka men något lägre på 103-104k kvm.
Sthlm innerstad då.
Tar man hela landet så är prisnivån jäkligt stabilt på 45k kvm sedan en månad tillbaka.

Marknaden blir livrädda av Rb räntebesked men stabiliserar sig snabbt. Ska man köpa så är det när Rb höjer styrräntan så mitten på november där.
Får vi kontroll på inflationen nästa månad (det har vi nog inte för september) plus en sista storhöjning i november så kommer vi nog att nå en stabilisering och normalläge under 2023 kombinerat med en halverad inflation dvs. Det nästan förutsätter att inflationen halveras mot vad den är idag.. Det blir tufft.
Senast redigerad av foxxi 2022-10-13 kl. 08:07.
Citera
2022-10-13, 08:06
Medlem
tripprapporters avatar
Inflationen hamnade på 9,7% i september, dvs 0,7 procentenheter högre än föregående månad och betydligt högre än förväntat. Detta kommer sätta press på RB att höja räntan ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in