2022-10-15, 18:22
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du menar precis tvärtom va?

Om man nu vill skicka ett visst värde som kan köpa t ex en big mac via lightning, så är det ju i USD som du ska mäta kapaciteten. Mig veterligen prissätts inga varor i bitcoin.
Du menar precis tvärtom va?
Citera
2022-10-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Episkt.

https://twitter.com/IanNiculescu/status/1580939343140900865

Det är ingen bra tid att använda motpartsberoende tjänster.

Även blockchain.com har börjat uppföra sig konstigt, se https://cointelegraph.com/news/blockchain-com-closes-crypto-custody-for-russians-amid-eu-sanctions

Jag tror inte att de rent tekniskt kan lägga beslag på någons bitcoin om dessa är i rätt del av plånboken, men jag vill likafullt uppmana alla som läser detta att flytta eventuella tillgångar hos blockchain.com till något säkrare, t.ex. Bluewallet eller någon hårdvaruplånbok. Jag har själv tömt allt från blockchain.com för någon månad sedan.
Citera
2022-10-15, 20:55
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du har också sagt:

Vilket gör att du förståt hela poängen med Strike tjänsten. Det är bara det fetmarkerade där du har fel, det är inte osannolik vilket har påvisats i flera olika exempel. Du kan förstås fortsätta stoppa huvudet i sanden och låtsas som du inte skrivit detta, eller backa upp påståendet att det är osannolikt med egna länkar.

Men snälla det är ju olika valutor i andra exemplet.

Det är en fundamentalt annorlunda process.
Citera
2022-10-15, 21:02
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Om detta är vi eniga

Ok jag tror på din resume, men blir ändå förvånad att du liksom kebabmannen anser att Lightning är onödigt för "man bara kan göra debit i ett konto och kredit i ett annat". Påstår man att man kan mer än 95% av de som jobbar med sådant här, så är det ett väldigt förvånade påstående.

Om man förstår hur betalningar fungerar så är det inte konstigt alls.
Citera
2022-10-15, 21:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Whatever. Orkar inte gå i polemik med dig om vad du förstår och inte förstår. Det som har sagts har sagts redan och du har fått externa källor som styrker resonemanget. Du själv har inte presenterat annat än subjektiva åsikter.
Citera
2022-10-15, 21:07
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Så betalningar kan ske blixtsnabbt och gratis eftersom det bara är en debit och en kredit?

Jag har svaret: Med lightning, ja. I det traditionella banksystemet, nej. Om du jobbar med detta och tror att en debit och en kredit görs snabbt och billigt så ska du nog söka dig till en annan bransch.
Citera
2022-10-16, 00:58
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Så betalningar kan ske blixtsnabbt och gratis eftersom det bara är en debit och en kredit?

Jag har svaret: Med lightning, ja. I det traditionella banksystemet, nej. Om du jobbar med detta och tror att en debit och en kredit görs snabbt och billigt så ska du nog söka dig till en annan bransch.

Inom en bank eller mellan två banker som deltar i samma betalsystem så är det ju både snabbt och billigt. Som exempelvis med Swish. Eller SEPA inst.

Mellan olika valutor är det ju knivigare.

Jag söker mig till en annan bransch om jag inte får jobb alternativt inte orkar motivera mig själv mer.
Senast redigerad av fffffuuuuuu 2022-10-16 kl. 01:04.
Citera
2022-10-16, 01:08
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Whatever. Orkar inte gå i polemik med dig om vad du förstår och inte förstår. Det som har sagts har sagts redan och du har fått externa källor som styrker resonemanget. Du själv har inte presenterat annat än subjektiva åsikter.

Du blandar ihop helt olika saker.

Strike använder inte Lightning för betalningar inom USD. Det framgår av deras villkor som jag har länkat till kanske tio gånger.

Jag förstår inte hur det är ”subjektivt”.
Citera
2022-10-16, 10:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Strike använder inte Lightning för betalningar inom USD. Det framgår av deras villkor som jag har länkat till kanske tio gånger.
Klipp ut det stycket är du snäll. Bemöda dig inte om det inte är glasklart, utan att det krävs ordentlig portion subjektiv tolkning.
Citera
2022-10-16, 10:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Inom en bank eller mellan två banker som deltar i samma betalsystem så är det ju både snabbt och billigt. Som exempelvis med Swish. Eller SEPA inst.
En SEPA betalning tar ju upp till 5-6 dagar, hur är det "bara en debit och en kredit"?

Hur bra funkar Swish till Norge? USA? El Salvador?

Du kan klumpa ihop hur många alternativ som helst, men vore det inte bättre att kunna göra summan av dessa med ETT alternativ?
Senast redigerad av Leaston 2022-10-16 kl. 10:35.
Citera
2022-10-16, 10:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
En SEPA betalning tar ju upp till 5-6 dagar, hur är det "bara en debit och en kredit"?

Hur bra funkar Swish till Norge? USA? El Salvador?

Du kan klumpa ihop hur många alternativ som helst, men vore det inte bättre att kunna göra summan av dessa med ETT alternativ?

Förstår du att det inte finns något fundamentalt som gör att det i vissa fall tar dagar att göra en banköverföring? Det är bara siffror som ändras i olika databaser. Det tar tid pga diverse juridisk och regulatorisk krångel, till största del. Det är ingen ny teknik som behövs för att ordna detta. Slopar vi alla sådana begränsningar så kan vi göra banköverföringar överallt och ögonblickligen redan idag. Men det är inget som någon vettig person skulle önska sig.

Du verkar leva i villfarelsen att alla finansiella institut bara sitter och undrar hur det skulle gå att "skicka pengar på millisekunder" men har bara inte kunnat lösa det tekniskt. Som om de levde kvar med häst och vagn när någon annan har uppfunnit flygplan. Du har totalt fel.
Citera
2022-10-16, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Förstår du att det inte finns något fundamentalt som gör att det i vissa fall tar dagar att göra en banköverföring? Det är bara siffror som ändras i olika databaser. Det tar tid pga diverse juridisk och regulatorisk krångel, till största del. Det är ingen ny teknik som behövs för att ordna detta. Slopar vi alla sådana begränsningar så kan vi göra banköverföringar överallt och ögonblickligen redan idag. Men det är inget som någon vettig person skulle önska sig.

Du verkar leva i villfarelsen att alla finansiella institut bara sitter och undrar hur det skulle gå att "skicka pengar på millisekunder" men har bara inte kunnat lösa det tekniskt. Som om de levde kvar med häst och vagn när någon annan har uppfunnit flygplan. Du har totalt fel.

Nej.

Anledningen till att det tar tid är att en bank är en bank.

Banker måste vänta på regleringar av mellanskillnad i transaktionsnoter annars så försvinner hela deras affärsidé.

Det som är problemet med bitcoin är dock att bitcoin inte ät en bank och därför inte kan fylla en banks funktion.

Antingen har man dessa fördröjningar och fördelarna med bankverksamhet eller så har man inget av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in