Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
For the record så tror jag inte alls att fffuuuu kan sådant eller jobbar med det dagligen. Han visar då inga tecken på det i sina diskussioner. Han har sagt att han jobbar "nära" kortsystem vilket får mig att tro att han jobbar på typ Nordea IT eller liknande.
Jag har jobbat med kortbetalningar (både med utgivning och inlösen) i fem år och på bankgirot i tre år. Jag har även varit på en av storbankerna på enheten som hanterar internationella betalningar (men bara ett halvår) och på ett par andra ställen. Jag har även arbetat på Finansinspektionen och ett par mindre banker, som anställd eller konsult.
Jag har inte jobbat djupt inne i systemen, men nära personer som gör det. Jag har hållit presentationer inom mitt ämne för Riksbanken, Bankföreningen (där jag även har varit medlem i två olika arbetsgrupper), och FI (flera år efter att jag slutade).
Jag kan mer om betalningar än kanske 95% av dem som jobbar på bank.
Hade jag inte skrivit i andra ämnen här på Flashback hade jag gärna berättat mer och länkat till min Linkedin-profil.
Folk som är tvärsäkra på hur de här systemen fungerar kan ingenting. Det är fruktansvärt komplext, och ingen, absolut ingen, har överblick. DET vet jag.