2022-10-16, 11:03
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Nej.

Anledningen till att det tar tid är att en bank är en bank.

Banker måste vänta på regleringar av mellanskillnad i transaktionsnoter annars så försvinner hela deras affärsidé.

Det som är problemet med bitcoin är dock att bitcoin inte ät en bank och därför inte kan fylla en banks funktion.

Antingen har man dessa fördröjningar och fördelarna med bankverksamhet eller så har man inget av det.
Poängen var att det inte är en fundamental teknisk begränsning (som t ex exemplet med häst och vagn kontra flygplan) som förorsakar dessa fördröjningar. Du skriver ungefär samma sak som jag.
Citera
2022-10-16, 20:16
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Klipp ut det stycket är du snäll. Bemöda dig inte om det inte är glasklart, utan att det krävs ordentlig portion subjektiv tolkning.

Jag har gjort det flera gånger redan.

Och det räcker med ”tolkning”. Den behöver inte vara subjektiv.

Varför har du så stort behov av att försvara de där pajasarna?
Citera
2022-10-16, 20:20
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Nej.

Anledningen till att det tar tid är att en bank är en bank.

Banker måste vänta på regleringar av mellanskillnad i transaktionsnoter annars så försvinner hela deras affärsidé.

Det som är problemet med bitcoin är dock att bitcoin inte ät en bank och därför inte kan fylla en banks funktion.

Antingen har man dessa fördröjningar och fördelarna med bankverksamhet eller så har man inget av det.

Min uppfattning är att vissa cross-border betalningar mest tar tid för att bankerna kör dem i dagliga batchar? I kombination med att varje (dagliga) steg måste gå mellan banker som har RMA (alltså pratar via SWIFT).
Citera
2022-10-16, 20:25
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
En SEPA betalning tar ju upp till 5-6 dagar, hur är det "bara en debit och en kredit"?

Hur bra funkar Swish till Norge? USA? El Salvador?

Du kan klumpa ihop hur många alternativ som helst, men vore det inte bättre att kunna göra summan av dessa med ETT alternativ?

1: SEPA inst skrev jag (jag har redan länkat).

2: Jo det vore såklart bättre! Men Bitcoin är inte ett alternativ för det. Av många olika skäl som vi har avhandlat.
Citera
2022-10-16, 20:28
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Förstår du att det inte finns något fundamentalt som gör att det i vissa fall tar dagar att göra en banköverföring? Det är bara siffror som ändras i olika databaser. Det tar tid pga diverse juridisk och regulatorisk krångel, till största del. Det är ingen ny teknik som behövs för att ordna detta. Slopar vi alla sådana begränsningar så kan vi göra banköverföringar överallt och ögonblickligen redan idag. Men det är inget som någon vettig person skulle önska sig.

Du verkar leva i villfarelsen att alla finansiella institut bara sitter och undrar hur det skulle gå att "skicka pengar på millisekunder" men har bara inte kunnat lösa det tekniskt. Som om de levde kvar med häst och vagn när någon annan har uppfunnit flygplan. Du har totalt fel.

Exakt.

Med tillägg att en del nog också beror på att det tar en jävla tid att komma överens om nya standarder för kommunikation, samt gamla main-fraim system som ingen lyckas byta ut.
Citera
2022-10-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Inom en bank eller mellan två banker som deltar i samma betalsystem så är det ju både snabbt och billigt. Som exempelvis med Swish. Eller SEPA inst.

Mellan olika valutor är det ju knivigare.

Jag söker mig till en annan bransch om jag inte får jobb alternativt inte orkar motivera mig själv mer.

Är inte det amerikanska banksystemet betydligt långsammare och krångligare, även inom USA? Jag vet att det var så förut (något decennium sedan) i alla fall.
Citera
2022-10-16, 20:42
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Är inte det amerikanska banksystemet betydligt långsammare och krångligare, även inom USA? Jag vet att det var så förut (något decennium sedan) i alla fall.

Det är min uppfattning också.

Jag tror också att de har många fler och mindre banker, samt att regelverken kan skilja sig i olika delstater.

Men det är lite killgissning.
Citera
2022-10-16, 20:48
Medlem
Citat:
Det är min uppfattning också.

Jag tror också att de har många fler och mindre banker, samt att regelverken kan skilja sig i olika delstater.

Men det är lite killgissning.

Kan inte Strikes process snabba på även inom USA, i så fall?
Citera
2022-10-16, 21:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Min uppfattning är att vissa cross-border betalningar mest tar tid för att bankerna kör dem i dagliga batchar? I kombination med att varje (dagliga) steg måste gå mellan banker som har RMA (alltså pratar via SWIFT).
"Din uppfattning"...

Oavsett VARFÖR det går så långsamt så kommer det finnas utrymme för alternativa sätt som gör samma sak snabbare.
Citera
2022-10-16, 21:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
"Din uppfattning"...

Oavsett VARFÖR det går så långsamt så kommer det finnas utrymme för alternativa sätt som gör samma sak snabbare.
Så du har nu ändrat åsikt från att strike är något revolutionerande till att de gör samma sak som existerande banker?

(Med tillägget att de inte gör någonting snabbare)
Citera
2022-10-16, 21:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så du har nu ändrat åsikt från att strike är något revolutionerande till att de gör samma sak som existerande banker?

(Med tillägget att de inte gör någonting snabbare)
Nej, något som går snabbare är INTE samma sak som något som går långsammare. Detta oavsett VARFÖR.

Nu har jag förklarat samma sak två gånger speciellt för dig. Förvänta dig inte att ditt kommande troll-svar kommer att bemötas ytterligare en gång
Citera
2022-10-16, 21:52
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej, något som går snabbare är INTE samma sak som något som går långsammare. Detta oavsett VARFÖR.

Nu har jag förklarat samma sak två gånger speciellt för dig. Förvänta dig inte att ditt kommande troll-svar kommer att bemötas ytterligare en gång
Vi kom väl fram till (efter många om och men) att de använder en extern och traditionell betaltjänst som har konton i diverse banker, så vad gör Strike för nytt? Förutom att de har rätt att frysa dina innehav helt enligt godtycke (och att vd:n har en fräsig keps, precis som Bukele).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in